Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

29 Βήματα για την προσέγγιση της Ελλάδας με την Τουρκία στον στρατιωτικό τομέα

του Χρήστου Καπούτση


Η κλιμάκωση της έντασης στις ελληνοτουρκικές σχέσεις, μπορεί να οδηγήσει σε οδυνηρές περιπέτειες, εκτιμούν οι Κυβερνήσεις Αθηνών και Άγκυρας , γι’ αυτό προσπαθούν να διαμορφώσουν ένα πλαίσιο συνεργασίας και συνεννόησης, ώστε να αποφευχθεί, κατά το δυνατόν, η ακραία εκδοχή της στρατιωτικής σύγκρουσης.
Ελλάδα και Τουρκία έχουν συμφωνήσει σε 29 Μέτρα Οικοδόμησης Εμπιστοσύνης (ΜΟΕ) στον στρατιωτικό τομέα, δημιουργώντας έτσι και τις προϋποθέσεις για την ανάπτυξη σχέσεων αμοιβαίου σεβασμού, αλλά και ειρηνικής συνύπαρξης των δύο Λαών.

Το 29 ΜΟΕ είναι (σε παρένθεση ο χρόνος που έγινε η συμφωνία):

1. Στα πλαίσια της Exercise planning Conference NATO, να ανταλλάσσεται το Πρόγραμμα Εθνικών Ασκήσεων Μεγάλου –Μεσαίου μεγέθους.( έτος 2000)
2. Εγκαθίδρυση απευθείας διαύλου επικοινωνίας μεταξύ των Υπουργών Αμύνης των δύο χωρών.(2001)
3. Εγκαθίδρυση απευθείας διαύλου επικοινωνίας μεταξύ των Υπουργών Εξωτερικών των δύο χωρών. (2001)
4. Διασύνδεση δύο στρατιωτικών Νοσοκομείων σε θέματα τηλεϊατρικής. (2001)
5. Συνεργασία μεταξύ των Εθνικών Σχολών Αμύνης σε θέματα αμοιβαίου ενδιαφέροντος, όπως: Νατοϊκά θέματα, Στρατιωτικά Δόγματα ,διατήρηση Ειρήνης, Φυσικές καταστροφές, περιβαντολλογικά θέματα. (2001)
6. Ανταλλαγή προσωπικού για εκπαίδευση στα κέντρα εκπαίδευσης PFP(του ΝΑΤΟ) των δύο χωρών .Έχει προταθεί τρεις έως πέντε Τούρκοι Αξιωματικοί να πηγαίνουν για εκπαίδευση στο κέντρο του ΚΙΛΚΙΣ και, ισοδύναμος αριθμός Ελλήνων στο κέντρο εκπαίδευσης στην Άγκυρα. (2002)
7. Η ανταλλαγή αξιωματικών από τα Γενικά Επιτελεία για την παρακολούθησε μιας μεγάλης κλίμακας στρατιωτικής άσκηση ετησίως κατά την D-DAY. (2003)
8. Οι Αρχηγοί ΓΕΕΘΑ στα πλαίσια των συναντήσεων των αρμοδίων οργάνων των Διεθνών Οργανισμών (ΝΑΤΟ και Ε.Ε.), να συναντώνται για ανταλλαγή απόψεων επί στρατιωτικών θεμάτων. (2003)
9. Συνεργασία για αποφυγή μόλυνσης της περιοχής Έβρου/Μαρίτσας, με την καθιέρωση συστήματος διατηρήσιμης περιβαντολλογικής ανάπτυξης του ποταμού. (2003)
10. Διοργάνωση αμοιβαίων επισκέψεων μεταξύ των Παραγωγικών Σχολών των Ενόπλων Δυνάμεων των δύο χωρών. (2003)
11. Επισκέψεις Αξιωματικών των Γενικών Επιτελείων των δύο χωρών, προκειμένου να ανταλλάσσουν απόψεις επί θεμάτων αμοιβαίου ενδιαφέροντος. (2003)
12. Σχεδίαση αμοιβαίας επίσκεψης σε μια μεγάλη διεθνή έκθεση αμυντικού υλικού, που οργανώνεται είτε στην Ελλάδα, είτε στην Τουρκία. (2005)



13. Διοργάνωση αγώνων ατομικών αθλημάτων (πχ ιστιοπλοΐα, κολύμβηση, τένις) μεταξύ των στρατιωτικών Σχολών(2005)
14. Οργάνωση φιλικών αθλητικών εκδηλώσεων μεταξύ μικτών (combined) ομάδων, του Στρατού, Ναυτικού και Αεροπορίας, των δύο χωρών (π.χ. μία ομάδα ποδοσφαίρου που θα αποτελείται από 6 τούρκους και 5 έλληνες αθλητές από τις Πολεμικές Αεροπορίες των δύο χωρών, εναντίον μίας αντίστοιχης μικτής ομάδας που θα συγκροτείται από αθλητές που θα ανήκουν στα Πολεμικά Ναυτικά αυτών). (2005)
15. Εγκατάσταση απευθείας Τηλεφωνικής γραμμής ( «κόκκινη γραμμή») μεταξύ των αεροπορικών υποστρατηγείων Λάρισας-Εσκί Σεχίρ, για την αποφυγή κλιμάκωσης αεροπορικών επεισοδίων (π.χ. αναχαιτίσεις και υπερπτήσεις) με «ανεπιθύμητες» παρενέργειες. (2005)

16. Μαθήματα ελληνικής και τουρκικής γλώσσας αντίστοιχα, σε στελέχη των ενόπλων Δυνάμεων, σε ετήσια βάση. (2005)

17. Συνεργασία των στρατιωτικών, σε θέματα αντιμετώπισης φυσικών καταστροφών των δύο χωρών και διοργάνωση κοινών ασκήσεων. (2006)

18. Ανταλλαγή επισκέψεων και διεξαγωγή διαβουλεύσεων μεταξύ των δύο Αρχηγών Λιμενικού Σώματος π.χ. για τη λαθρομετανάστευση. (2006)
19. Εγκατάσταση απευθείας τηλεφωνικής γραμμής μεταξύ των δύο Αρχηγών ΓΕΕΘΑ. (2006)

20. Ανταλλαγή επισκέψεων σε επίπεδο Αρχηγών των τριών Κλάδων των Ε.Δ., αλλά και σε άλλα ιεραρχικά επίπεδα της Στρατιωτικής Διοίκησης. (2007)

21. Η δημιουργία κοινής Διακλαδικής Επιχειρησιακής Μονάδας στο πλαίσιο του ΝΑΤΟ, για συμμετοχή σε ειρηνευτικές επιχειρήσεις.(2007)

22. Η ίδρυση κοινής (ελληνοτουρκικής) Χερσαίας Μονάδας στο πλαίσιο της Δύναμης Ταχείας Αντίδρασης του ΝΑΤΟ (NRF). (2007)

23. H σύσταση κοινής Διακλαδικής Ομάδας Δράσης για αντιμετώπιση καταστροφών και παροχή ανθρωπιστικής βοήθειας, με ευρεία επιχειρησιακή δυνατότητα.(2007)

24. Η ανταλλαγή επισκέψεων μεταξύ των Διοικητών των Μονάδων της Ελληνο-Τουρκικής μεθορίου της Θράκης.(2007)

25. Κοινά εκπαιδευτικά προγράμματα (Ελλάδας και Τουρκίας) στο πλαίσιο της σύμπραξης για την ειρήνη ( PfP του ΝΑΤΟ), στα οποία θα συμμετέχουν χώρες – μέλη της Σύμπραξης για την Ειρήνη. (2010)
26. Διαλέξεις σε σπουδαστές των Ανωτάτων Στρατιωτικών Εκπαιδευτικών ιδρυμάτων όλων των κλάδων των Ενόπλων Δυνάμεων από τους αρχηγούς Επιτελείων, στο πλαίσιο της ανταλλαγής αμοιβαίων επισκέψεων. (2010)

27. Διασύνδεση, σε επίπεδο επιτελών, μιας Ελληνικής Μεραρχίας/Ταξιαρχίας στο Τουρκικό Στρατηγείο Υψηλής Ετοιμότητας του ΝΑΤΟ (NRDC-TR) και μιας Τουρκικής Μεραρχίας/Ταξιαρχίας στο Ελληνικό Αναπτυσσόμενο Στρατηγείο του ΝΑΤΟ (NDC-GR), για εκπαιδευτικούς λόγους. (2010)

28. Οργάνωση αμοιβαίων εθιμοτυπικών επισκέψεων μεταξύ των Σχολών Πολέμου στο πλαίσιο προγραμματισμένων ταξιδιών στο εξωτερικό. (2010)

29. Διεξαγωγή κοινών επιστημονικών δραστηριοτήτων (ακαδημαϊκές μελέτες, σεμινάρια, συμπόσια και εκδόσεις άρθρων σε στρατιωτικά περιοδικά και επιθεωρήσεις των δύο χωρών) μεταξύ των Ανωτάτων Στρατιωτικών Εκπαιδευτικών Ιδρυμάτων των Ενόπλων Δυνάμεων, στο πλαίσιο των καθιερωμένων ανταλλαγών επισκέψεων μεταξύ των σπουδαστών, καθώς και μεταξύ των Σχολών Επιτελών(2010).


*****************************************************************

ΜΝΗΜΟΝΙΟ ΚΑΤΑΝΟΗΣΗΣ (MoU) Παπούλια – Γιλμάζ

Η βάση πάνω στην οποία «χτίστηκαν» τα Μέτρα Οικοδόμησης Εμπιστοσύνης (ΜΟΕ) είναι δύο θεμελιώδη κείμενα του 1988, που υπέγραψαν στη Βουλιαγμένη οι τότε Υπουργοί Εξωτερικών των δύο κρατών, ο Κάρολος Παπούλιας και ο Μεσούντ Γιλμάζ. Πρόκειται για το μνημόνιο κατανόησης που αποτελεί βασική διμερή συμφωνία, αλλά και τις οδηγίες για την αποφυγή απρόβλεπτων γεγονότων στον ανοικτό θαλάσσιο και στο διεθνή εναέριο χώρο, που επίσης υπεγράφησαν από τους ΥΠΕΞ των δυο χωρών Παπούλια και Γιλμάζ .

Σχετικά με το Μνημόνιο Κατανόησης (MoU) , οι δυο χώρες έχουν συμφωνήσει, ο σχεδιασμός και η διεξαγωγή εθνικών στρατιωτικών ασκήσεων στο θαλάσσιο ανοικτό και διεθνή εναέριο χώρο που απαιτούν την έκδοση ΝΟΤΑΜ ή οποιασδήποτε άλλης κοινοποίησης ή προειδοποίησης, να πραγματοποιούνται έτσι ώστε να αποφεύγονται τα παρακάτω:

· Η απομόνωση συγκεκριμένων περιοχών στο Αιγαίο.

· Ο αποκλεισμός περιοχών διεξαγωγής ασκήσεων για μεγάλα χρονικά διαστήματα.

· Η διεξαγωγή αεροναυτικών ασκήσεων κατά τη διάρκεια της τουριστικής περιόδου αιχμής και των κυρίων εθνικών και θρησκευτικών εορτών.

ΟΔΗΓΙΕΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΠΡΟΛΗΨΗ ΑΠΡΟΒΛΕΠΤΩΝ ΓΕΓΟΝΟΤΩΝ ΚΑΙ ΕΠΕΙΣΟΔΙΩΝ ΣΤΟΝ ΑΝΟΙΚΤΟ ΘΑΛΑΣΣΙΟ ΚΑΙ ΤΟ ΔΙΕΘΝΗ ΕΝΑΕΡΙΟ ΧΩΡΟ
Οι στρατιωτικές και οι άλλες δραστηριότητες που πραγματοποιούνται από πλοία ή αεροσκάφη και των δύο κρατών στο θαλάσσιο ανοικτό και το διεθνή εναέριο χώρο θα διεξάγονται σύμφωνα με το διεθνές δίκαιο και έθιμο, τους διεθνείς κανόνες και τις διεθνείς πράξεις ρυθμίσεις και διαδικασίες.
Οι ναυτικές μονάδες των δύο κρατών θα συμμορφώνονται με τις παρακάτω οδηγίες:

· Θα αποφεύγουν πράξεις παρενοχλήσεως μεταξύ τους καθώς κινούνται στον ανοικτό θαλάσσιο χώρο και θα συμπεριφέρονται σύμφωνα με το διεθνές δίκαιο, αλλά και τα στρατιωτικά έθιμα.

· Κατά τη διάρκεια του πλου πολεμικών Πλοίων ή πτήσεων μαχητικών αεροσκαφών, θα ενεργούν σε πλήρη συμφωνία με το διεθνές δίκαιο, τους διεθνείς κανόνες, τις διεθνείς ρυθμίσεις και διαδικασίες , καθώς επίσης και με το στρατιωτικό έθιμο και τη στρατιωτική αβροφροσύνη.

· Για να προωθήσουν το κλίμα εμπιστοσύνης κάθε φορά που υπάρχουν ισχυρισμοί για πράξεις που αντιτίθενται στα παραπάνω, οι στρατιωτικές και πολιτικές ηγεσίες των δύο κρατών , πρώτα από όλα, θα αλληλοενημερώνονται, μέσω της διπλωματικής οδού, πριν προχωρήσουν σε επίσημες ανακοινώσεις ή δηλώσεις αξιωματούχων.

ΔΗΜΟΣΙΕΥΤΗΚΕ ΣΤΗΝ ΕΦΗΜΕΡΙΔΑ "Η ΣΦΗΝΑ"

Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Αναξίμανδρος (610-540 π.X.)

Γέννηση, θάνατος, άπειρο », 23 Μαΐου 2011 Επιστήμες / Μορφές της Επιστήμης & της Τεχνολογίας   Αναπληρωτής καθηγητής Ιστορίας και Φιλοσοφίας της Αστρονομίας και των Φυσικών Επιστημών - Πανεπιστήμιο Αθηνών Στράτος Θεοδοσίου Στην φιλοσοφία του Αναξίμανδρου, το άπειρο, που ήταν αθάνατον και ανώλεθρον, ήταν η πρωταρχική κοσμική ουσία από την οποία απορρέουν τα πάντα και στην οποία τελικά επιστρέφουν τα πάντα. Από αυτό γεννιούνταν και σε αυτό επέστρεφαν αλληλοδιαδόχως άπειροι κόσμοι. των Στράτου Θεοδοσίου, επίκουρου καθηγητή, και Μάνου Δανέζη , αναπληρωτή καθηγητή, Τμήμα Φυσικής – Πανεπιστήμιο Αθηνών και Milan Dimitrijevic , Astronomical Observatory of Belgrade, Serbia Την ίδια εποχή με τον Θαλή έδρασε, επίσης στην Μίλητο, ο μαθητής και διάδοχος στην Σχολή του, ο Αναξίμανδρος (610-540 π.X.), ο οποίος, όπως παραδέχονται όλοι οι μελετητές εκείνης της περιόδου, ήταν ισάξιος του διδασκάλου του και ο πρώτος που μαζί

Είχε Δίκιο η Αντιγόνη ή ο Κρέων;

Επανερχόμαστε   στα παλιά ερωτήματα. Είχε άραγε κάπου δίκιο η Αντιγόνη (ή εξ ολοκλήρου δίκιο); Και είχε άραγε ο Κρέων κάποιο άδικο (ή εξ ολοκλήρου άδικο); Δεν είναι βέβαιο ότι αυτά είναι τα πιο ενδιαφέροντα ερωτήματα που θα μπορούσε κανείς να θέσει για το έργο, τουλάχιστον έτσι ωμά διατυπωμένα. Ή μάλλον θα μπορούσε ο Σοφοκλής ο ίδιος να τα έχει κάνει πιο ενδιαφέροντα —και πιο δύσκολα— όμως οι επιλογές του ήταν άλλες. Υπήρχε σύγκρουση —μια σύγκρουση εγελιανού τύπου— μεταξύ των δικαιωμάτων της οικογένειας και των δικαιωμάτων της πολιτείας. Και αρχικά φαίνεται σαν ο Σοφοκλής να πρόκειται να αναπτύξει το έργο του με βάση αυτή τη σύγκρουση, όταν η Αντιγόνη εμφανίζεται στον Πρόλογο του δράματος προσηλωμένη ειδικά στην οικογένεια και έκδηλα αδιάφορη απέναντι στην πολιτεία, ενώ ο Κρέων με το διάγγελμα του αμέσως μετά την Πάροδο (πολύ σημαντική τοποθέτηση σε αρχαίο ελληνικό δράμα) αναλαμβάνει τη θέση του εκφραστή της πόλεως, με την έκκληση έξαφνα που απευθύνει να υποταχθούν οι προσωπικέ

O ΠΑΡΜΕΝΙΔΗΣ: Ο άνθρωπος μετά το θάνατό του δεν περνά στην ανυπαρξία, ο νεκρός δεν είναι «μηδέν», αλλά μετέχει στο «είναι» έχει την ικανότητα να αισθάνεται και αναμένει (μέσω της μετεμψύχωσης) την επιστροφή του στον ορατό κόσμο.

O ΠΑΡΜΕΝΙΔΗΣ Ο Παρμενίδης ήταν αρχαίος Έλληνας φιλόσοφος. Γεννήθηκε στην Ελέα της Μεγάλης Ελλάδας στα τέλη του 6ου αι. π.Χ., σε ένα περιβάλλον επηρεασμένο από τις απόψεις του Πυθαγόρα και του Ξενοφάνη. Θεωρείται η πλέον πρωτότυπη μορφή της προσωκρατικής σκέψης. Σε αντίθεση με τους Ίωνες φυσιολόγους δεν αναζητά την ενότητα του κόσμου σε μια φυσική ουσία, αλλά στην ίδια την «οντότητα» των πραγμάτων που μας περιβάλλουν, στο είναι όλων των όντων και όλων των πραγμάτων. Ο Παρμενίδης εκθέτει τη φιλοσοφία του σε έμμετρο λόγο (δακτυλικό εξάμετρο), επιθυμώντας πιθανώς να την παρουσιάσει ως αποτέλεσμα θείας αποκάλυψης. Στο προίμιο του ποιήματoς περιγράφεται το ταξίδι του ποιητή πάνω σε άρμα, καθοδηγούμενο από κόρες του ΄Ηλιου σε μια ανώνυμη θεά. Ακολουθεί η Αλήθεια, στην οποία μιλά η θεά επιχειρώντας μια προσέγγιση της καρδιάς της αλήθειας.     «αλλά ωστόσο θα μάθεις και τούτο, πως τα δοκούντα θα έπρεπε να είναι απολύτως δεκτά, όλα δεκτά στο σύνολό τους ως όντα». Παρουσιάζοντας τα φα