Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

Ο εξαμερικανισμός των Τούρκων

Του Μάριου Ευρυβιάδη 

Οι αντιφατικές αν όχι οξύμωρες θέσεις των ΗΠΑ έναντι της Τουρκίας εκδηλώθηκαν σχεδόν ταυτόχρονα τη βδομάδα που πέρασε. Από τη μια ο νυν υπουργός Άμυνας Ρόμπερτ Γκέιτζς, εξέφρασε την άποψη ότι η «ανατολίζουσα» πλέον Τουρκία αλλάζει στρατόπεδο, διότι, λέει ο Αμερικανός Υπουργός, η Ε.Ε. της έχει κλείσει την πόρτα προς τη Δύση.

Κατά τον Γκέιτζς και για την αμερικανική σχολή που κυριαρχεί από τον Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο μέχρι σήμερα αναφορικά με την Τουρκία, η τελευταία απλώς αντιδρά γιατί κατά βάθος η «Δύση» δεν τη θέλει. Θέλει δηλαδή η Άγκυρα αλλά δεν θέλουν το Παρίσι, το Βερολίνο κ.λπ. Συνεπώς, άλλοι φταίνε και όχι η Τουρκία. Εξού και το περιβόητο πλέον ρητορικό ερώτημα που εμφανίζεται κάθε φορά που η Τουρκία αντιδρώντας, οδεύει προς Ανατολάς: «Who lost Τurkey?». Ποιος ευθύνεται που η Τουρκία θα «χαθεί» από το δυτικό στρατόπεδο;

Από την άλλη και σχεδόν ταυτόχρονα με τη δήλωση του Γκέιτζς, στο Συμβούλιο Ασφαλείας του ΟΗΕ έλαβε μέρος μια κρίσιμη ψηφοφορία ζωτικής σημασίας για τα συμφέροντα των ΗΠΑ. Η ψηφοφορία αφορούσε στην επιβολή κυρώσεων κατά της Τεχεράνης λόγω του πυρηνικού προγράμματός της το οποίο οι ΗΠΑ θεωρούν ότι εγκυμονεί σοβαρούς κινδύνους για την ασφάλειά τους και για τη διεθνή ειρήνη. Η θέση των ΗΠΑ έγινε αποδεκτή, το ψήφισμα πέρασε με τη θετική ψήφο των πέντε μονίμων μελών του Συμβουλίου Ασφαλείας που σημαίνει οι κυρώσεις κατά του Ιράν θα επιβληθούν. Αλλά το ψήφισμα δεν πέρασε ομόφωνα. Η εδώ και 60 τόσα χρόνια φίλη και σύμμαχος των ΗΠΑ, Τουρκία, ψήφισε μαζί με τη Βραζιλία κατά.

Ποιος τώρα ευθύνεται για τη θέση αυτήν της Τουρκίας; Σίγουρα όχι η Ε.Ε. Η Τουρκία δεν μπορεί να ευθύνεται στη βάση της μεταπολεμικής λογικής του Γκέιτζς. Άρα αυτός που ευθύνεται πρέπει να είναι η Ουάσινγκτον.

Εδώ αναδεικνύεται όλη η παθογένεια των σχέσεων Ουάσινγκτον - Άγκυρας. Ποτέ δεν ευθύνεται η Τουρκία για τίποτα. Άλλοι ευθύνονται εάν η Τουρκία δυστροπεί, εάν φωνάζει, εάν επιτίθεται, εάν βρίζει, εάν αλλάζει κατεύθυνση και πάει προς την Ανατολή.

Όλοι γίναμε μάρτυρες της τελευταίας φάσης της αμερικανικής τουρκολαγνίας επί Προέδρου Ομπάμα που κορυφώθηκε με την επίσημη επίσκεψη του Αμερικανού Προέδρου στην Τουρκία την περασμένη Άνοιξη. Αυτό που δεν είναι ευρέως γνωστό είναι ότι από της εκλογής του Ομπάμα, τον Νοέμβριο του 2008, μέχρι την εγκατάστασή του τον Ιανουάριο του 2009, ένας εσμός αναλυτών μέσα και έξω από την κυβέρνηση κατέθεταν προτάσεις και εισηγήσεις πολιτικής με βάση το σκεπτικό ότι θα «χαθεί» η Τουρκία λόγω της «ανευθυνότητας» της κυβέρνησης Μπους. Η πολιτική του τελευταίου είχε ως αποτέλεσμα η Τουρκία να «εξαναγκασθεί» το 2003 να μην επιτρέψει τη χρήση των εδαφών της από Αμερικανούς για τον πόλεμο κατά του Σαντάμ Χουσεΐν.

Κατά τη λογική των αναλυτών της Ουάσινγκτον την αρνητική απόφαση του 2003 οι Τούρκοι ισλαμιστές και πασάδες δεν την έλαβαν, διότι δεν την ήθελαν. Ήθελαν, άλλα οι Αμερικάνοι δεν ανταποκρίθηκαν στο τόσο «δίκαιο» αίτημά τους. Ποιο ήταν αυτό; Να μπουν παράλληλα και τουρκικά στρατεύματα στο Ιράκ και κυριολεκτικά να αποκεφαλίσουν την κουρδική αυτόνομη διοίκηση που υφίστατο εκεί από το 1991 μετά τον πρώτο πόλεμο στον Περσικό Κόλπο. Οι Αμερικανοί είπαν όχι. Έτσι λοιπόν την ευθύνη για το όχι των Τούρκων δεν τη φέρουν οι Τούρκοι αλλά οι Αμερικανοί που δεν κατανόησαν το δίκαιο αίτημα των Τούρκων να κατασφάξουν τους Κούρδους του Βορείου Ιράκ. Αυτή είναι η θέση των τουρκολάγνων αναλυτών που αποδέχθηκε και η Ουάσινγκτον του Ομπάμα.

Ποιος ευθύνεται λοιπόν το 2010 που θα «χαθεί» η Τουρκία; Όλοι ευθύνονται. Κυρίως οι Αμερικανοί, κατόπιν οι Ευρωπαίοι. Σίγουρα δεν φταίνε οι Τούρκοι. Αυτοί μόνο το δίκαιό τους επιδιώκουν και τίποτα άλλο.

Αυτό που η Ουάσινγκτον δεν φαίνεται να κατανοεί είναι πόσο έχουν εξαμερικανισθεί οι φίλοι και σύμμαχοί τους Τούρκοι. Πόσο δηλαδή κατέληξαν να τους μοιάζουν. Και δικαιολογημένα. Εξήντα χρόνια δασκάλους τούς είχανε. Κάθε δάσκαλος δεν θέλει τον μαθητή του καλύτερο από τον ίδιο; Και κάθε μεγάλη δύναμη δεν έχει πάντα δίκαιο;

* Ο Μάριος Ευρυβιάδης διδάσκει διεθνείς σχέσεις στο Πάντειο Πανεπιστήμιο. ΦΙΛΕΛΕΥΘΕΡΟΣ

πηγή : http://infognomonpolitics.blogspot.com/2010/06/blog-post_709.html#ixzz0rDvyU2rG

Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Αναξίμανδρος (610-540 π.X.)

Γέννηση, θάνατος, άπειρο », 23 Μαΐου 2011 Επιστήμες / Μορφές της Επιστήμης & της Τεχνολογίας   Αναπληρωτής καθηγητής Ιστορίας και Φιλοσοφίας της Αστρονομίας και των Φυσικών Επιστημών - Πανεπιστήμιο Αθηνών Στράτος Θεοδοσίου Στην φιλοσοφία του Αναξίμανδρου, το άπειρο, που ήταν αθάνατον και ανώλεθρον, ήταν η πρωταρχική κοσμική ουσία από την οποία απορρέουν τα πάντα και στην οποία τελικά επιστρέφουν τα πάντα. Από αυτό γεννιούνταν και σε αυτό επέστρεφαν αλληλοδιαδόχως άπειροι κόσμοι. των Στράτου Θεοδοσίου, επίκουρου καθηγητή, και Μάνου Δανέζη , αναπληρωτή καθηγητή, Τμήμα Φυσικής – Πανεπιστήμιο Αθηνών και Milan Dimitrijevic , Astronomical Observatory of Belgrade, Serbia Την ίδια εποχή με τον Θαλή έδρασε, επίσης στην Μίλητο, ο μαθητής και διάδοχος στην Σχολή του, ο Αναξίμανδρος (610-540 π.X.), ο οποίος, όπως παραδέχονται όλοι οι μελετητές εκείνης της περιόδου, ήταν ισάξιος του διδασκάλου του και ο πρώτος που μαζί

Είχε Δίκιο η Αντιγόνη ή ο Κρέων;

Επανερχόμαστε   στα παλιά ερωτήματα. Είχε άραγε κάπου δίκιο η Αντιγόνη (ή εξ ολοκλήρου δίκιο); Και είχε άραγε ο Κρέων κάποιο άδικο (ή εξ ολοκλήρου άδικο); Δεν είναι βέβαιο ότι αυτά είναι τα πιο ενδιαφέροντα ερωτήματα που θα μπορούσε κανείς να θέσει για το έργο, τουλάχιστον έτσι ωμά διατυπωμένα. Ή μάλλον θα μπορούσε ο Σοφοκλής ο ίδιος να τα έχει κάνει πιο ενδιαφέροντα —και πιο δύσκολα— όμως οι επιλογές του ήταν άλλες. Υπήρχε σύγκρουση —μια σύγκρουση εγελιανού τύπου— μεταξύ των δικαιωμάτων της οικογένειας και των δικαιωμάτων της πολιτείας. Και αρχικά φαίνεται σαν ο Σοφοκλής να πρόκειται να αναπτύξει το έργο του με βάση αυτή τη σύγκρουση, όταν η Αντιγόνη εμφανίζεται στον Πρόλογο του δράματος προσηλωμένη ειδικά στην οικογένεια και έκδηλα αδιάφορη απέναντι στην πολιτεία, ενώ ο Κρέων με το διάγγελμα του αμέσως μετά την Πάροδο (πολύ σημαντική τοποθέτηση σε αρχαίο ελληνικό δράμα) αναλαμβάνει τη θέση του εκφραστή της πόλεως, με την έκκληση έξαφνα που απευθύνει να υποταχθούν οι προσωπικέ

O ΠΑΡΜΕΝΙΔΗΣ: Ο άνθρωπος μετά το θάνατό του δεν περνά στην ανυπαρξία, ο νεκρός δεν είναι «μηδέν», αλλά μετέχει στο «είναι» έχει την ικανότητα να αισθάνεται και αναμένει (μέσω της μετεμψύχωσης) την επιστροφή του στον ορατό κόσμο.

O ΠΑΡΜΕΝΙΔΗΣ Ο Παρμενίδης ήταν αρχαίος Έλληνας φιλόσοφος. Γεννήθηκε στην Ελέα της Μεγάλης Ελλάδας στα τέλη του 6ου αι. π.Χ., σε ένα περιβάλλον επηρεασμένο από τις απόψεις του Πυθαγόρα και του Ξενοφάνη. Θεωρείται η πλέον πρωτότυπη μορφή της προσωκρατικής σκέψης. Σε αντίθεση με τους Ίωνες φυσιολόγους δεν αναζητά την ενότητα του κόσμου σε μια φυσική ουσία, αλλά στην ίδια την «οντότητα» των πραγμάτων που μας περιβάλλουν, στο είναι όλων των όντων και όλων των πραγμάτων. Ο Παρμενίδης εκθέτει τη φιλοσοφία του σε έμμετρο λόγο (δακτυλικό εξάμετρο), επιθυμώντας πιθανώς να την παρουσιάσει ως αποτέλεσμα θείας αποκάλυψης. Στο προίμιο του ποιήματoς περιγράφεται το ταξίδι του ποιητή πάνω σε άρμα, καθοδηγούμενο από κόρες του ΄Ηλιου σε μια ανώνυμη θεά. Ακολουθεί η Αλήθεια, στην οποία μιλά η θεά επιχειρώντας μια προσέγγιση της καρδιάς της αλήθειας.     «αλλά ωστόσο θα μάθεις και τούτο, πως τα δοκούντα θα έπρεπε να είναι απολύτως δεκτά, όλα δεκτά στο σύνολό τους ως όντα». Παρουσιάζοντας τα φα