Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

ΠΑΥΣΗ ΠΛΗΡΩΜΩΝ ΚΑΙ ΕΞΟΔΟΣ ΑΠΟ ΤΟ ΕΥΡΩ ΗΔΗ ΣΤΟΝ ΟΡΙΖΟΝΤΑ!




του ΚΩΣΤΑ ΛΑΠΑΒΙΤΣΑ*

Οι διαπραγματεύσεις για την έγκριση της πέμπτης δόσης του δανείου Ε.Ε./ΔΝΤ έφεραν στο προσκήνιο το κεντρικό παράδοξο της ελληνικής κρίσης. Οσο πιο βαθιά μπαίνει η Ελλάδα στο πρόγραμμα σταθεροποίησης, τόσο πιο έντονα ορθώνεται το φάσμα παύσης πληρωμών και εξόδου από το ευρώ.

Μια ερμηνεία που μπορεί να απορριφθεί αμέσως είναι ότι φταίμε εμείς γιατί δεν ήμασταν αυστηροί στην εφαρμογή του προγράμματος. Η κυβέρνηση Παπανδρέου μείωσε το δημοσιονομικό έλλειμμα κατά 5% του ΑΕΠ, ποσοστό τεράστιο δεδομένης μάλιστα της έλλειψης ρευστότητας στην αγορά. Εάν και όταν η κυβέρνηση εφαρμόσει τα απίστευτα μέτρα που τώρα φαίνεται να ζητάει η Ε.Ε., θα διαπιστώσει ότι η παύση πληρωμών και η έξοδος από το ευρώ θα έρθουν ακόμη πιο κοντά. Το πρόβλημα έγκειται στο πρόγραμμα, όχι στην ελλιπή εφαρμογή του.

Δύσκολα επίσης μπορεί να δεχτεί κανείς ότι το παράδοξο πηγάζει από την αδιαφορία των Ευρωπαίων ηγετών μπροστά σε ενδεχόμενη ελληνική παύση πληρωμών. Τουλάχιστον 70 δισ. του ελληνικού χρέους παραμένουν στα χαρτοφυλάκια ευρωπαϊκών τραπεζών. Μεγάλο μέρος του (περίπου 95 δισ.) έχει ήδη μεταφερθεί στους δημόσιους δανειστές (Ε.Ε., ΕΚΤ και ΔΝΤ), αλλά ο κίνδυνος τραπεζικής κατάρρευσης παραμένει υπαρκτός. Πόσω μάλλον που και η Ιρλανδία είναι στην ουσία χρεοκοπημένη μιας και το πρόγραμμα σταθεροποίησης θα διογκώσει το δημόσιο χρέος της, ίσως και πάνω από 250 δισ. το 2014. Παρόμοιες εξελίξεις συμβαίνουν και στην Πορτογαλία.

Αν προχωρήσει η Ελλάδα σε παύση πληρωμών, υπάρχει κίνδυνος να ανοίξει ο ασκός του Αιόλου. Αν δε λάβουμε υπόψη μας ότι την παύση πληρωμών θα ακολουθήσει πιθανότατα και έξοδος από το ευρώ, ο κίνδυνος γενικότερης κατάρρευσης της ΟΝΕ είναι απτός. Καλύτερα από όλους το αντιλαμβάνεται ο κ. Γκάιτνερ, ο οποίος δραστηριοποιείται υπερατλαντικά για να αποφευχθεί ένας τέτοιος σεισμός για το παγκόσμιο τραπεζικό σύστημα. Γι' αυτό και τελικά θα δοθούν και άλλα δάνεια στην Ελλάδα, με πολύ σκληρούς όρους, μέχρι να μπει στον μόνιμο μηχανισμό στήριξης το 2013.

Γιατί λοιπόν η Ε.Ε. συμπεριφέρεται έτσι προς την Ελλάδα; Η απάντηση είναι άμεσα συνδεδεμένη με τον χαρακτήρα του ευρώ. Γνωστοί οικονομολόγοι έχουν από χρόνια τονίσει ότι η ΟΝΕ είναι μη βιώσιμη λόγω της συνύπαρξης ισχυρών και αδύναμων οικονομιών. Στην Ευρώπη οι ενστάσεις τους αποσιωπήθηκαν, ή απορρίφθηκαν ως στεγνός οικονομισμός που αγνοεί την «πολιτική βούληση». Οσο για τη χώρα μας, με τη συνέργεια και κομμάτων της Αριστεράς, το ευρώ παρουσιάστηκε ως πεμπτουσία της ευρωπαϊκής αλληλεγγύης και προόδου.

Η κρίση κατέδειξε την πραγματικότητα. Το ευρώ δεν είναι τίποτε παραπάνω από μια μορφή παγκοσμίου χρήματος που διευκολύνει τις δραστηριότητες των μεγάλων τραπεζικών και βιομηχανικών επιχειρήσεων της Ευρώπης. Από τη φύση του κυριαρχείται από μια μικρή ομάδα χωρών του κέντρου, οι οποίες αποσπούν και τα μεγαλύτερα οφέλη. Η οικονομική ιδεολογία που διέπει την ΟΝΕ είναι ο σκληρός νεοφιλελευθερισμός.

Το πρόβλημα του κέντρου είναι ότι η συμμετοχή των χωρών της περιφέρειας αποδείχτηκε λανθασμένη, αλλά η έξοδός τους μπορεί να αποδειχτεί ακόμη χειρότερη. Το κέντρο θέλει οπωσδήποτε να διασώσει το ευρώ, που σημαίνει ότι πρέπει να διασώσει τις τράπεζες. Αλλά δεν μπορεί να το κάνει ευθέως, διότι δύσκολα θα ανεχτούν οι λαοί του μεγάλη δημόσια χρηματοδότηση των ιδιωτικών τραπεζών. Αρα επιλέγει να διασώσει τις τράπεζες εμμέσως, δηλαδή δανείζοντας στις χώρες τής περιφέρειας και επιβάλλοντας σε αυτές το κόστος. Δεν θέλει βεβαίως να τις οδηγήσει άμεσα σε έξοδο, διότι αυτό θα μπορούσε να επιφέρει την κατάρρευση της ΟΝΕ.

Οι ηγέτες της Ε.Ε. ίσως και να πιστεύουν ότι η κρίση μπορεί να λυθεί χωρίς η Ελλάδα να βγει από το ευρώ. Το βέβαιο είναι ότι αρνούνται να μεταφέρουν το κόστος της κρίσης στις τράπεζες, ή στις χώρες του κέντρου, διότι τα συμφέροντά τους είναι κυρίαρχα εντός της ΟΝΕ, αλλά και διότι οι ίδιοι είναι δέσμιοι της νεοφιλελεύθερης ιδεολογίας. Αρα μεταβιβάζουν το κόστος εξ ολοκλήρου στους Ελληνες εργαζόμενους προκαλώντας κοινωνικό όλεθρο, συρρικνώνοντας την ελληνική οικονομία και τελικά επιδεινώνοντας τα πράγματα.

Εν ολίγοις, το παράδοξο που αντιμετωπίζουν οι χώρες της περιφέρειας πηγάζει από τη μη βιώσιμη φύση της ΟΝΕ. Από τη μια, αποφεύγονται επιμελώς οι λύσεις που θα έθιγαν τα συμφέροντα των κυρίαρχων επιχειρηματικών κύκλων και χωρών εντός της ΟΝΕ. Από την άλλη, ασκούνται τρομακτικές πιέσεις στην περιφέρεια για περικοπές, ιδιωτικοποιήσεις και απελευθέρωση των αγορών. Οι κυβερνήσεις έχουν όλο και λιγότερα περιθώρια επιλογής, η κρίση βαθαίνει και η περιφέρεια οδηγείται προς παύση πληρωμών και έξοδο.

Αυτή είναι η λογική των πραγμάτων, όσο κι αν δυσανασχετούν όσοι συνήθισαν να παίρνουν την «πολιτική βούληση» κατά γράμμα. Μικρή σημασία έχει επίσης τι πιστεύουν οι Ελληνες πολιτικοί, είτε της κυβέρνησης είτε της μείζονος αντιπολίτευσης, που με εντυπωσιακή ομοφωνία δηλώνουν ότι η έξοδος από το ευρώ θα είναι καταστροφική. Ο αναβρασμός στο Σύνταγμα και αλλού δείχνει ότι η ελληνική κοινωνία άρχισε να συνειδητοποιεί ότι η παύση πληρωμών και η έξοδος ήδη διαγράφονται στον ορίζοντα. Το ουσιαστικό είναι να γίνουν συντεταγμένα, σε βάση δημοκρατική, λαϊκή και κυρίαρχη, ώστε να ανοίξουν καινούργιες προοπτικές για τη χώρα.


* Ο Κώστας Λαπαβίτσας είναι καθηγητής Οικονομικών στη Σχολή Ανατολικών και Αφρικανικών Μελετών του Πανεπιστημίου του Λονδίνου. Το παρόν άρθρο δημοσιέυτηκε στην Καθημερινή την

Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Αναξίμανδρος (610-540 π.X.)

Γέννηση, θάνατος, άπειρο », 23 Μαΐου 2011 Επιστήμες / Μορφές της Επιστήμης & της Τεχνολογίας   Αναπληρωτής καθηγητής Ιστορίας και Φιλοσοφίας της Αστρονομίας και των Φυσικών Επιστημών - Πανεπιστήμιο Αθηνών Στράτος Θεοδοσίου Στην φιλοσοφία του Αναξίμανδρου, το άπειρο, που ήταν αθάνατον και ανώλεθρον, ήταν η πρωταρχική κοσμική ουσία από την οποία απορρέουν τα πάντα και στην οποία τελικά επιστρέφουν τα πάντα. Από αυτό γεννιούνταν και σε αυτό επέστρεφαν αλληλοδιαδόχως άπειροι κόσμοι. των Στράτου Θεοδοσίου, επίκουρου καθηγητή, και Μάνου Δανέζη , αναπληρωτή καθηγητή, Τμήμα Φυσικής – Πανεπιστήμιο Αθηνών και Milan Dimitrijevic , Astronomical Observatory of Belgrade, Serbia Την ίδια εποχή με τον Θαλή έδρασε, επίσης στην Μίλητο, ο μαθητής και διάδοχος στην Σχολή του, ο Αναξίμανδρος (610-540 π.X.), ο οποίος, όπως παραδέχονται όλοι οι μελετητές εκείνης της περιόδου, ήταν ισάξιος του διδασκάλου του και ο πρώτος που μαζί

Είχε Δίκιο η Αντιγόνη ή ο Κρέων;

Επανερχόμαστε   στα παλιά ερωτήματα. Είχε άραγε κάπου δίκιο η Αντιγόνη (ή εξ ολοκλήρου δίκιο); Και είχε άραγε ο Κρέων κάποιο άδικο (ή εξ ολοκλήρου άδικο); Δεν είναι βέβαιο ότι αυτά είναι τα πιο ενδιαφέροντα ερωτήματα που θα μπορούσε κανείς να θέσει για το έργο, τουλάχιστον έτσι ωμά διατυπωμένα. Ή μάλλον θα μπορούσε ο Σοφοκλής ο ίδιος να τα έχει κάνει πιο ενδιαφέροντα —και πιο δύσκολα— όμως οι επιλογές του ήταν άλλες. Υπήρχε σύγκρουση —μια σύγκρουση εγελιανού τύπου— μεταξύ των δικαιωμάτων της οικογένειας και των δικαιωμάτων της πολιτείας. Και αρχικά φαίνεται σαν ο Σοφοκλής να πρόκειται να αναπτύξει το έργο του με βάση αυτή τη σύγκρουση, όταν η Αντιγόνη εμφανίζεται στον Πρόλογο του δράματος προσηλωμένη ειδικά στην οικογένεια και έκδηλα αδιάφορη απέναντι στην πολιτεία, ενώ ο Κρέων με το διάγγελμα του αμέσως μετά την Πάροδο (πολύ σημαντική τοποθέτηση σε αρχαίο ελληνικό δράμα) αναλαμβάνει τη θέση του εκφραστή της πόλεως, με την έκκληση έξαφνα που απευθύνει να υποταχθούν οι προσωπικέ

O ΠΑΡΜΕΝΙΔΗΣ: Ο άνθρωπος μετά το θάνατό του δεν περνά στην ανυπαρξία, ο νεκρός δεν είναι «μηδέν», αλλά μετέχει στο «είναι» έχει την ικανότητα να αισθάνεται και αναμένει (μέσω της μετεμψύχωσης) την επιστροφή του στον ορατό κόσμο.

O ΠΑΡΜΕΝΙΔΗΣ Ο Παρμενίδης ήταν αρχαίος Έλληνας φιλόσοφος. Γεννήθηκε στην Ελέα της Μεγάλης Ελλάδας στα τέλη του 6ου αι. π.Χ., σε ένα περιβάλλον επηρεασμένο από τις απόψεις του Πυθαγόρα και του Ξενοφάνη. Θεωρείται η πλέον πρωτότυπη μορφή της προσωκρατικής σκέψης. Σε αντίθεση με τους Ίωνες φυσιολόγους δεν αναζητά την ενότητα του κόσμου σε μια φυσική ουσία, αλλά στην ίδια την «οντότητα» των πραγμάτων που μας περιβάλλουν, στο είναι όλων των όντων και όλων των πραγμάτων. Ο Παρμενίδης εκθέτει τη φιλοσοφία του σε έμμετρο λόγο (δακτυλικό εξάμετρο), επιθυμώντας πιθανώς να την παρουσιάσει ως αποτέλεσμα θείας αποκάλυψης. Στο προίμιο του ποιήματoς περιγράφεται το ταξίδι του ποιητή πάνω σε άρμα, καθοδηγούμενο από κόρες του ΄Ηλιου σε μια ανώνυμη θεά. Ακολουθεί η Αλήθεια, στην οποία μιλά η θεά επιχειρώντας μια προσέγγιση της καρδιάς της αλήθειας.     «αλλά ωστόσο θα μάθεις και τούτο, πως τα δοκούντα θα έπρεπε να είναι απολύτως δεκτά, όλα δεκτά στο σύνολό τους ως όντα». Παρουσιάζοντας τα φα