Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

Κινητικότητα στις ελληνοτουρκικές σχέσεις

·       Αμηχανία και προβληματισμός στα Υπουργεία Εξωτερικών και Εθνικής Άμυνας, από την ματαίωση αεροναυτικών ασκήσεων της Τουρκίας στο Αιγαίο!

Χρήστος Καπούτσης


Η οικονομική κρίση έχει δημιουργήσει τεράστια κοινωνικά προβλήματα και  έχει «απλώσει» ένα δίχτυ  κατάθλιψης , αγωνίας,  απογοήτευσης και  παραίτησης σε αρκετούς  έλληνες πολίτες, κυρίως σε εκείνους που έχει   εξουθενώσει η οικονομική κρίση. Είναι λογικό να εστιάζουμε την προσοχή μας στις πολιτικές εξελίξεις, που προκαλεί η οικονομία, ειδικά μάλιστα, όταν αυτές οι εξελίξεις  είναι καταιγιστικές. Οι εξελίξεις στην πολιτική και την οικονομία, ασφαλώς σχετίζονται και με τις εξελίξεις στη διπλωματία και την αμυντική πολιτική, αφού η πολιτικο-οικονομική κρίση διαχέεται και επηρεάζει την πορεία των ανοιχτών εθνικών θεμάτων,  όπου υπάρχουν σοβαρές εκκρεμότητες .

Ολοκληρώθηκε πρόσφατα  ο 51ός  γύρος συνομιλιών ελλήνων και τούρκων διπλωματών, για την υφαλοκρηπίδα, την ΑΟΖ και γενικά το Αιγαίο . Και δύο μέρες μετά  ο τίτλος  δημοσιεύματος της αγγλόφωνης έκδοσης της τουρκικής εφημερίδας Hurriyet ήταν αρκετά εύγλωττος: «Ελλάδα και Τουρκία κοντά σε συμφωνία ειρήνης στο Αιγαίο».
Πολύ καλό για ναναι αληθινό!
Το δημοσίευμα αποδίδεται σε πηγές του τουρκικού ΥΠΕΞ και βάσει αυτού «οι συνεχιζόμενες διερευνητικές επαφές μεταξύ των δύο χωρών έχουν φτάσει σε ένα πολλά υποσχόμενο σημείο» κατά την τελευταία συνάντηση στη Σμύρνη μεταξύ των διαπραγματευτών των δύο πλευρών, Φεριντούν Σινιρλίογλου και Παύλου Αποστολίδη, στις 16 και 17 Μαΐου.
Είναι έτσι; Και αν είναι αληθές το δημοσίευμα, τι περιλαμβάνει άραγε η συμφωνία;  Επισημαίνουμε ότι οι συνομιλίες έχουν επεκταθεί και σε πολύ λεπτά ζητήματα,  που αφορούν ελληνικά κυριαρχικά δικαιώματα στο Αιγαίο.
Σε αυτά το σοβαρά ερωτήματα, δηλαδή σε ποιες πτυχές  του ελληνοτουρκικού διαλόγου  έχουμε φθάσει πολύ κοντά σε συμφωνία,  δεν υπάρχουν σαφείς απαντήσεις, αφού  τις λεπτομέρειες των διερευνητικών επαφών γνωρίζουν μόνο οι υπουργοί Εξωτερικών των δύο χωρών, Αχμέτ Νταβούτογλου και Δ. Δρούτσας, που μέχρι τώρα δεν έχουν προβεί σε σχετικές ανακοινώσεις. Υπενθυμίζεται ότι οι διερευνητικές επαφές μεταξύ των δύο χωρών άρχισαν το 1996, με τη διαμεσολάβηση των Αμερικανών (Κλίντον – Ωλμπράιτ), όταν λόγω της κρίσης στα ΊΜΙΑ,  Ελλάδα και Τουρκία έφτασαν στα πρόθυρα του πολέμου.


 Ματαίωση τουρκικών ασκήσεων     
                                      
Η αιφνιδιαστική  ματαίωση της τελικής φάσης  δύο μεγάλων αεροναυτικών ασκήσεων της Τουρκίας, που ήταν σε εξέλιξη στο κεντρικό και νοτιοανατολικό Αιγαίο, προκαλεί ερωτηματικά, καθώς η Τουρκία μόνο σε εξαιρετικές περιπτώσεις, διακόπτει τέτοιου επιπέδου δραστηριότητες.
Οι λόγοι της διακοπής, ενδεχομένως σχετίζονται με την εσωτερική πολιτική κατάσταση, είτε της Τουρκίας,  είτε της Ελλάδας!!
Η Τουρκία είναι σε προεκλογική περίοδο και η ισλαμική Κυβέρνηση Ερντογάν, επιδιώκει να αποστασιοποιηθεί από το Κεμαλικό στρατογραφειοκρατικό κατεστημένο, καθώς υπόσχεται Συνταγματικές μεταρρυθμίσεις, που θα περιορίζουν τη συμμετοχή του Στρατού στην άσκηση πολιτικής εξουσίας.
Είναι χαρακτηριστικό ότι  ο Πρόεδρος και Πρωθυπουργός της Τουρκίας οι κ.Γκιούλ και Ερντογάν, είχαν δηλώσει ότι δεν θα παραστούν,  στην τελική φάση της στρατιωτικής άσκησης. Και αυτή η απουσία είναι χωρίς προηγούμενο στην  ιστορία της Τουρκίας. 
Επίσης είναι πιθανόν, οι τούρκοι στρατιωτικοί  να πρόλαβαν μια προβακάτσια, από το Δημοκρατικό Κόμμα της Τουρκίας,  ένα ακροδεξιό  κεμαλικό  κόμμα, που οργανώνει  διάφορες  εκδηλώσεις κοντά στα ελληνικά νησιά Αγαθονήσι και Φαρμακονήσι.  Επισημαίνουμε  ότι τα  προβλήματα στο Αιγαίο είναι αλληλένδετα, καθώς η Άγκυρα δεν έχει απεμπολήσει την θεωρία της περί «γκρίζων ζωνών» στο Αιγαίο, δηλαδή περιοχών που δεν είναι σαφής η εθνική κυριαρχία.   Στις 25-5-2011 ο Namik Kemal Zeybek αρχηγός του κόμματος Δημοκρατικού κόμματος (DP) από την πόλη Didim των δυτικών παραλίων, όπου μετέβη για να παραστεί σε συλλαλητήριο με σύνθημα: «Adalara Sahip Çık (Διεκδικήστε τα Νησιά)» προέβη στις ακόλουθες δηλώσεις: « …..Από την Τουρκία ούτε ο πρωθυπουργός μας δίδει απάντηση ούτε ο υπουργός Εξωτερικών. Εμείς λέμε ότι αυτά τα νησιά (σ.σ. εννοεί το Αγαθονήσι και το Φαρμακονήσι) είναι δικά μας.». Πάντως το Τουρκικό Υπουργείο Εξωτερικών δεν αποδοκιμασε την δήλωση του «γραφικού» αρχηγού του εθνικιστικού Δημοκρατικού κόμματος…

Το άλλο ενδεχόμενο, της διακοπής των τουρκικών ασκήσεων,  είναι να πρόκειται για φιλική χειρονομία της Τουρκία προς την Ελλάδα, που θα δώσει μια νέα ώθηση στον ελληνοτουρκικό διάλογο. Είναι επίσης πιθανόν, να έχουν προκύψει θετικά αποτελέσματα στον   51ος   γύρο  των ελληνοτουρκικών συνομιλιών.
 Άρα θα ήταν άτοπο για την Ισλαμική Κυβέρνηση να δημιουργήσει τώρα ένταση στις ελληνοτουρκικές σχέσεις, αφού οι στρατιωτικές ασκήσεις αξιοποιούνται  και για την προώθηση πάγιων τουρκικών θέσεων στο Αιγαίο.
Να δούμε τώρα, αν θα υπάρξει κάποια αντίδραση από την Ελληνική Κυβέρνηση. Πάντως  τα συναρμόδια υπουργεία Εξωτερικών και Εθνικής Άμυνας , αντιμετώπισαν  την ματαίωση των τουρκικών αεροναυτικών ασκήσεων, με αμηχανία και προβληματισμό.  
Παρόλλα αυτά,  μένει να δούμε, πόσο ώριμες είναι οι δύο γειτονικές χώρες να αποδεχτούν ότι, το Αιγαίο είναι μια θάλασσα ειρήνης και συνεργασίας,  που ενώνει και δεν χωρίζει τους δύο Λαούς.
Φυσικά υπό την αναγκαία προϋπόθεση ότι η Τουρκία θα παραιτηθεί των απαράδεκτων διεκδικήσεων σε βάρος ελληνικών κυριαρχικών δικαιωμάτων στο Αιγαίο. Και μάλιστα, θα σταματήσει η Άγκυρα να μεθοδεύει την ανατροπή του υφιστάμενου νομικού και κυριαρχικού καθεστώτος του Αιγαίου, με την απειλή χρήσης στρατιωτικής βίας και με το «casus beli».  Αλλά για να υποχρεωθεί  η Άγκυρα να εγκαταλείψει την επεκτατική της πολιτική σε βάρος της Ελλάδας, θα πρέπει και η Ελληνική Κυβέρνηση να αποδείξει ότι έχει την πολιτική βούληση, αλλά και την διπλωματική και  στρατιωτική ικανότητα,  να υπερασπιστεί μέχρι και τον τελευταίο ελληνικό βράχο στο Αιγαίο. 

Δημοσιεύτηκε στο περιοδικό "πολιτικά ΘΕΜΑΤΑ"

Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Αναξίμανδρος (610-540 π.X.)

Γέννηση, θάνατος, άπειρο », 23 Μαΐου 2011 Επιστήμες / Μορφές της Επιστήμης & της Τεχνολογίας   Αναπληρωτής καθηγητής Ιστορίας και Φιλοσοφίας της Αστρονομίας και των Φυσικών Επιστημών - Πανεπιστήμιο Αθηνών Στράτος Θεοδοσίου Στην φιλοσοφία του Αναξίμανδρου, το άπειρο, που ήταν αθάνατον και ανώλεθρον, ήταν η πρωταρχική κοσμική ουσία από την οποία απορρέουν τα πάντα και στην οποία τελικά επιστρέφουν τα πάντα. Από αυτό γεννιούνταν και σε αυτό επέστρεφαν αλληλοδιαδόχως άπειροι κόσμοι. των Στράτου Θεοδοσίου, επίκουρου καθηγητή, και Μάνου Δανέζη , αναπληρωτή καθηγητή, Τμήμα Φυσικής – Πανεπιστήμιο Αθηνών και Milan Dimitrijevic , Astronomical Observatory of Belgrade, Serbia Την ίδια εποχή με τον Θαλή έδρασε, επίσης στην Μίλητο, ο μαθητής και διάδοχος στην Σχολή του, ο Αναξίμανδρος (610-540 π.X.), ο οποίος, όπως παραδέχονται όλοι οι μελετητές εκείνης της περιόδου, ήταν ισάξιος του διδασκάλου του και ο πρώτος που μαζί

Είχε Δίκιο η Αντιγόνη ή ο Κρέων;

Επανερχόμαστε   στα παλιά ερωτήματα. Είχε άραγε κάπου δίκιο η Αντιγόνη (ή εξ ολοκλήρου δίκιο); Και είχε άραγε ο Κρέων κάποιο άδικο (ή εξ ολοκλήρου άδικο); Δεν είναι βέβαιο ότι αυτά είναι τα πιο ενδιαφέροντα ερωτήματα που θα μπορούσε κανείς να θέσει για το έργο, τουλάχιστον έτσι ωμά διατυπωμένα. Ή μάλλον θα μπορούσε ο Σοφοκλής ο ίδιος να τα έχει κάνει πιο ενδιαφέροντα —και πιο δύσκολα— όμως οι επιλογές του ήταν άλλες. Υπήρχε σύγκρουση —μια σύγκρουση εγελιανού τύπου— μεταξύ των δικαιωμάτων της οικογένειας και των δικαιωμάτων της πολιτείας. Και αρχικά φαίνεται σαν ο Σοφοκλής να πρόκειται να αναπτύξει το έργο του με βάση αυτή τη σύγκρουση, όταν η Αντιγόνη εμφανίζεται στον Πρόλογο του δράματος προσηλωμένη ειδικά στην οικογένεια και έκδηλα αδιάφορη απέναντι στην πολιτεία, ενώ ο Κρέων με το διάγγελμα του αμέσως μετά την Πάροδο (πολύ σημαντική τοποθέτηση σε αρχαίο ελληνικό δράμα) αναλαμβάνει τη θέση του εκφραστή της πόλεως, με την έκκληση έξαφνα που απευθύνει να υποταχθούν οι προσωπικέ

O ΠΑΡΜΕΝΙΔΗΣ: Ο άνθρωπος μετά το θάνατό του δεν περνά στην ανυπαρξία, ο νεκρός δεν είναι «μηδέν», αλλά μετέχει στο «είναι» έχει την ικανότητα να αισθάνεται και αναμένει (μέσω της μετεμψύχωσης) την επιστροφή του στον ορατό κόσμο.

O ΠΑΡΜΕΝΙΔΗΣ Ο Παρμενίδης ήταν αρχαίος Έλληνας φιλόσοφος. Γεννήθηκε στην Ελέα της Μεγάλης Ελλάδας στα τέλη του 6ου αι. π.Χ., σε ένα περιβάλλον επηρεασμένο από τις απόψεις του Πυθαγόρα και του Ξενοφάνη. Θεωρείται η πλέον πρωτότυπη μορφή της προσωκρατικής σκέψης. Σε αντίθεση με τους Ίωνες φυσιολόγους δεν αναζητά την ενότητα του κόσμου σε μια φυσική ουσία, αλλά στην ίδια την «οντότητα» των πραγμάτων που μας περιβάλλουν, στο είναι όλων των όντων και όλων των πραγμάτων. Ο Παρμενίδης εκθέτει τη φιλοσοφία του σε έμμετρο λόγο (δακτυλικό εξάμετρο), επιθυμώντας πιθανώς να την παρουσιάσει ως αποτέλεσμα θείας αποκάλυψης. Στο προίμιο του ποιήματoς περιγράφεται το ταξίδι του ποιητή πάνω σε άρμα, καθοδηγούμενο από κόρες του ΄Ηλιου σε μια ανώνυμη θεά. Ακολουθεί η Αλήθεια, στην οποία μιλά η θεά επιχειρώντας μια προσέγγιση της καρδιάς της αλήθειας.     «αλλά ωστόσο θα μάθεις και τούτο, πως τα δοκούντα θα έπρεπε να είναι απολύτως δεκτά, όλα δεκτά στο σύνολό τους ως όντα». Παρουσιάζοντας τα φα