Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

ΗΠΑ και ΝΑΤΟ κατέλαβαν τη Λιβύη

Αγνωστη παρέμενε η τύχη του Μουαμάρ Καντάφι την ώρα που γράφονταν αυτές οι γραμμές. Η πτώση του καθεστώτος του όμως ήταν βέβαιη κάτω από τα πλήγματα της πολεμικής μηχανής των ΗΠΑ και του ΝΑΤΟ. Οι Αμερικανοί και οι Ευρωπαίοι συνέτριψαν ολοκληρωτικά την περασμένη εβδομάδα την πολεμική μηχανή του Καντάφι. Μετά από εξάμηνο πόλεμο συστηματικής καταστροφής της λιβυκής άμυνας εναντίον των πανίσχυρων ξένων επιδρομέων, οι ΗΠΑ και το ΝΑΤΟ κλιμάκωσαν προ ημερών τις επιχειρήσεις τους και διέλυσαν παντελώς τις δυνάμεις του Καντάφι. Δεν μπορούσε φυσικά να υπάρξει διαφορετικό αποτέλεσμα σε αυτόν τον πόλεμο, όπως είχαμε γράψει ευθύς εξαρχής. Θα ήταν παράλογο να ισχυριστεί κανείς ότι η Λιβύη θα μπορούσε να νικήσει τις συνδυασμένες δυνάμεις των ΗΠΑ, της Γαλλίας, της Βρετανίας, της Ιταλίας και όλου του ΝΑΤΟ.
Το ότι άντεξε ο Καντάφι σχεδόν έξι μήνες πολέμου είναι θαύμα. Θαύμα τρόπος του λέγειν, δηλαδή, γιατί στην πραγματικότητα αυτή η διάρκεια καθορίστηκε από τη βούληση των ΗΠΑ και του ΝΑΤΟ να μην έχουν σχεδόν καθόλου απώλειες και να μην προκαλέσουν πάλι την ανθρωπότητα και κυρίως τους Αραβες -τη στιγμή μάλιστα που η Αίγυπτος βρίσκεται σε πολύ λεπτή μεταβατική φάση- με μια πολεμική επιχείρηση τεράστιας έκτασης όπως του Ιράκ με τους πάνω από 600.000 νεκρούς Ιρακινούς αμάχους. Μια τέτοια ανθρωποσφαγή άλλωστε ήταν άχρηστη στη Λιβύη.
Οι ΗΠΑ και το ΝΑΤΟ έκαναν τον πόλεμο για την κατάκτηση της Λιβύης και τη λεηλασία του πετρελαϊκού πλούτου της. Τα περί “αντικαθεστωτικών ανταρτών” ήταν παραμύθια για την κοινή γνώμη της Δύσης. Το τσούρμο αυτών των ανδρεικέλων των ΗΠΑ ήταν έτοιμο να διαλυθεί πλήρως από τις δυνάμεις του Καντάφι. Λίγες ώρες πριν από την πτώση της Βεγγάζης κήρυξε το ΝΑΤΟ τον πόλεμο κατά της Λιβύης. Εσωσε τους αντικαθεστωτικούς, τους ξαναμάζεψε και τώρα τους εγκαθιστά στην εξουσία με αποστολή να παραδώσουν το λιβυκό πετρέλαιο εξ ολοκλήρου σε αμερικανικές και ευρωπαϊκές πετρελαϊκές εταιρείες. Οι νέοι ηγέτες της Λιβύης θα το κάνουν αμέσως και πρόθυμα αυτό – με το αζημίωτο φυσικά, πλουτίζοντας και οι ίδιοι. Το πετρέλαιο είναι πολύ και τα λεφτά πολλά…
Κανένας δεν πρόκειται να κλάψει τον Μουαμάρ Καντάφι στο εξωτερικό. Το καθεστώς του είχε πλήρως εκφυλιστεί την τελευταία δεκαετία και είχε παραδοθεί ουσιαστικά στους Αμερικανούς και τους Ευρωπαίους, κόβοντας τους δεσμούς του με αραβικά, αφρικανικά και ευρωπαϊκά ριζοσπαστικά κινήματα που συνδεόταν, αρκούμενο σε σχέσεις με κάποιες κυβερνήσεις, συχνότατα κάθε άλλο παρά προοδευτικές. Από ένα σημείο και πέρα το καθεστώς ήταν τόσο αποδυναμωμένο διεθνώς που κρίνοντας βάσει των συμφερόντων τους οι Αμερικανοί και οι Ευρωπαίοι αποφάσισαν πως δεν άξιζε πια τον κόπο να ανέχονται τον Καντάφι. Προχώρησαν έτσι στην ένοπλη επίθεση κατά της Λιβύης και τον ανέτρεψαν χωρίς κανένα πολιτικό πρόβλημα. Ούτε μια διαδήλωση διαμαρτυρίας για τον πόλεμο κατά της Λιβύης δεν έγινε στην Ευρώπη ή στις ΗΠΑ! Επεσε η αυλαία για την ανεξάρτητη και επί δεκαετίες ριζοσπαστική και προοδευτική Λιβύη του Καντάφι. Η εποχή, που άρχισε την 1η Σεπτεμβρίου 1969 με το πετυχημένο πραξικόπημα ανατροπής του διεφθαρμένου και κατ’ ουσίαν αποικιοκρατικού καθεστώτος του μονάρχη Ιντρίς, έκλεισε λίγες μέρες πριν από την 42η επέτειο της έναρξής της.
Αγρια διαπάλη αναμένεται βεβαίως μεταξύ των διαφόρων ηγετών αντικανταφικών ομάδων γύρω από το ποιος θα πάρει την εξουσία τώρα, ενώ πολύ πιο ανελέητη θα είναι η διαπάλη των αμερικανικών και ευρωπαϊκών πετρελαϊκών εταιρειών για την αρπαγή του λιβυκού πετρελαίου, καθώς θα γίνουν σίγουρα θεαματικές ανακατατάξεις στη νομή της λείας.
Γιώργος Δελαστίκ / Έθνος

Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Αναξίμανδρος (610-540 π.X.)

Γέννηση, θάνατος, άπειρο », 23 Μαΐου 2011 Επιστήμες / Μορφές της Επιστήμης & της Τεχνολογίας   Αναπληρωτής καθηγητής Ιστορίας και Φιλοσοφίας της Αστρονομίας και των Φυσικών Επιστημών - Πανεπιστήμιο Αθηνών Στράτος Θεοδοσίου Στην φιλοσοφία του Αναξίμανδρου, το άπειρο, που ήταν αθάνατον και ανώλεθρον, ήταν η πρωταρχική κοσμική ουσία από την οποία απορρέουν τα πάντα και στην οποία τελικά επιστρέφουν τα πάντα. Από αυτό γεννιούνταν και σε αυτό επέστρεφαν αλληλοδιαδόχως άπειροι κόσμοι. των Στράτου Θεοδοσίου, επίκουρου καθηγητή, και Μάνου Δανέζη , αναπληρωτή καθηγητή, Τμήμα Φυσικής – Πανεπιστήμιο Αθηνών και Milan Dimitrijevic , Astronomical Observatory of Belgrade, Serbia Την ίδια εποχή με τον Θαλή έδρασε, επίσης στην Μίλητο, ο μαθητής και διάδοχος στην Σχολή του, ο Αναξίμανδρος (610-540 π.X.), ο οποίος, όπως παραδέχονται όλοι οι μελετητές εκείνης της περιόδου, ήταν ισάξιος του διδασκάλου του και ο πρώτος που μαζί

Είχε Δίκιο η Αντιγόνη ή ο Κρέων;

Επανερχόμαστε   στα παλιά ερωτήματα. Είχε άραγε κάπου δίκιο η Αντιγόνη (ή εξ ολοκλήρου δίκιο); Και είχε άραγε ο Κρέων κάποιο άδικο (ή εξ ολοκλήρου άδικο); Δεν είναι βέβαιο ότι αυτά είναι τα πιο ενδιαφέροντα ερωτήματα που θα μπορούσε κανείς να θέσει για το έργο, τουλάχιστον έτσι ωμά διατυπωμένα. Ή μάλλον θα μπορούσε ο Σοφοκλής ο ίδιος να τα έχει κάνει πιο ενδιαφέροντα —και πιο δύσκολα— όμως οι επιλογές του ήταν άλλες. Υπήρχε σύγκρουση —μια σύγκρουση εγελιανού τύπου— μεταξύ των δικαιωμάτων της οικογένειας και των δικαιωμάτων της πολιτείας. Και αρχικά φαίνεται σαν ο Σοφοκλής να πρόκειται να αναπτύξει το έργο του με βάση αυτή τη σύγκρουση, όταν η Αντιγόνη εμφανίζεται στον Πρόλογο του δράματος προσηλωμένη ειδικά στην οικογένεια και έκδηλα αδιάφορη απέναντι στην πολιτεία, ενώ ο Κρέων με το διάγγελμα του αμέσως μετά την Πάροδο (πολύ σημαντική τοποθέτηση σε αρχαίο ελληνικό δράμα) αναλαμβάνει τη θέση του εκφραστή της πόλεως, με την έκκληση έξαφνα που απευθύνει να υποταχθούν οι προσωπικέ

O ΠΑΡΜΕΝΙΔΗΣ: Ο άνθρωπος μετά το θάνατό του δεν περνά στην ανυπαρξία, ο νεκρός δεν είναι «μηδέν», αλλά μετέχει στο «είναι» έχει την ικανότητα να αισθάνεται και αναμένει (μέσω της μετεμψύχωσης) την επιστροφή του στον ορατό κόσμο.

O ΠΑΡΜΕΝΙΔΗΣ Ο Παρμενίδης ήταν αρχαίος Έλληνας φιλόσοφος. Γεννήθηκε στην Ελέα της Μεγάλης Ελλάδας στα τέλη του 6ου αι. π.Χ., σε ένα περιβάλλον επηρεασμένο από τις απόψεις του Πυθαγόρα και του Ξενοφάνη. Θεωρείται η πλέον πρωτότυπη μορφή της προσωκρατικής σκέψης. Σε αντίθεση με τους Ίωνες φυσιολόγους δεν αναζητά την ενότητα του κόσμου σε μια φυσική ουσία, αλλά στην ίδια την «οντότητα» των πραγμάτων που μας περιβάλλουν, στο είναι όλων των όντων και όλων των πραγμάτων. Ο Παρμενίδης εκθέτει τη φιλοσοφία του σε έμμετρο λόγο (δακτυλικό εξάμετρο), επιθυμώντας πιθανώς να την παρουσιάσει ως αποτέλεσμα θείας αποκάλυψης. Στο προίμιο του ποιήματoς περιγράφεται το ταξίδι του ποιητή πάνω σε άρμα, καθοδηγούμενο από κόρες του ΄Ηλιου σε μια ανώνυμη θεά. Ακολουθεί η Αλήθεια, στην οποία μιλά η θεά επιχειρώντας μια προσέγγιση της καρδιάς της αλήθειας.     «αλλά ωστόσο θα μάθεις και τούτο, πως τα δοκούντα θα έπρεπε να είναι απολύτως δεκτά, όλα δεκτά στο σύνολό τους ως όντα». Παρουσιάζοντας τα φα