Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

O Ηλίας Δημητρακόπουλος για τη ΧΟYΝΤΑ και τον πανίσχυρο αμερικανό ΥΠΕΞ Χένρι Κίσινγκερ

Ο άνθρωπος που έκανε μήνυση στον πανίσχυρο αμερικανό ΥΠΕΞ Χένρι Κίσινγκερ, μιλά στον Αντώνη Κακαρά . Ο Ηλίας Δημητρακόπουλος μιλά για όλα. Για την προσπάθεια απαγωγής του από τη χούντα,τον ρόλο της CIA ,τα χρήματα που μοίραζε η χουντική ΚΥΠ των “εθνικοπατριωτών” κι άλλα πολλά.

Το κείμενο του Αντώνη Κακαρά:



Η ακόλουθη συζήτηση επιδιώχθηκε και έγινε διότι ο Δημητρακόπουλος αναφέρθηκε σε συνεντεύξεις του στον ελληνικό και διεθνή Τύπο σε σχέδιο εξόντωσής του επί δικτατορίας, όπου είχαν συμπράξει Έλληνες αξιωματικοί. Εκτός από το ότι αναφέρει την ΚΥΠ, να διοχετεύει με εντολή στελεχών της χούντας χρήματα της CIA μέσω του Τομ Πάππας, για ενίσχυση της προεκλογικής εκστρατείας του Νίξον. Επομένως και με αυτά τα στοιχεία από Ελλάδα, υπήρχαν σχετικά έγγραφα στο κτήριο Γουώτεργκέητ για τους πράκτορες, που τελικά έστειλαν τον Πρόεδρο των ΗΠΑ στο σπίτι του.
Άρα ο Δημητρακόπουλος αποκαλύπτοντας αυτήν την πτυχή, μαζί με το ρόλο του Κίσιτζερ στο Κυπριακό, γίνεται (όπως υποστηρίζει) στόχος του ΥΠΕΞ των ΗΠΑ, που επιδιώκει από τότε ακόμα την εξαφάνισή του.
Τις λεπτομέρειες περιέχει σε βιβλίο του ο Κρίστοφερ Χίτσενς.

Πλην όμως για τις ανάγκες μιας έρευνας χρειάζονται ονόματα και έγγραφα και αυτά, τουλάχιστον όσον αφορά τη σχεδίαση κατά του Δημητρακόπουλου, τα εξαφάνισε ο Κίσιτζερ. Ως εκ τούτου μένει για τον τελευταίο η ΄΄ευθύνη΄΄ της διχοτόμησης της Κύπρου και των επεμβάσεων σε μια σειρά άλλων κρατών στην υδρόγειο, με πραξικοπήματα, πολέμους, -. λ.π..

Ο Δημητρακόπουλος επισημαίνει πως γλίτωσε από την οργή του Αμερικανού ισχυρού υπουργού, που συνωμοτούσε με τη χούντα να τον απαγάγουν και να τον μεταφέρουν ακόμα και με υποβρύχιο του ΝΑΤΟ στην Ελλάδα με άγνωστο σκοπό. Έτσι απέκτησε ακόμα ένα πρόβλημα, μετά τη μήνυση που υπέβαλλε ο Έλληνας δημοσιογράφος εναντίον του και για την Κύπρο και για τα σχέδια εξαφάνησής του.

Όλα αυτά, εκτός του βιβλίου που προαναφέρθηκε, περιλαμβάνονται και στη μήνυση Δημητρακόπουλου κατά Κίσινγκερ και στα συνοδευτικά έγγραφα και σε πλήθος δημοσιευμάτων αυτής της περιόδου και παλαιότερα.

Εν τούτοις από τη συνέντευξη δεν στάθηκε δυνατό να διευκρινιστούν λεπτομέρειες με ονόματα κ.λ.π. για εμπλοκές στελεχών των ελληνικών ΕΔ στα σχέδια εναντίον του.


-. Κύριε Δημητρακόπουλε οι σχέσεις σας με την δικτατορία είναι γνωστές. Αυτό που δεν είναι ακόμα γνωστό, και θα το μάθουμε στο βιβλίο, είναι ότι η δικτατορία επιχείρησε …
Δ. Δύο φορές να με απαγάγει από τη βάση μου. Η πρώτη έγραφε, απόδειξη υπάρχει στα αρχεία των κομπιούτερ, (…) στα στοιχεία του κομπιούτερ του Εθνικού Συμβουλίου Ασφαλείας των Ηνωμένων Πολιτειών. Όταν ο Κίσινγκερ έφυγε από τον Λευκό Οίκο, πήρε μαζί του και τον φάκελο ‘Δημητρακόπουλος’. Επί χρόνια οι δικηγόροι μου προσπαθούσαν να εξακριβώσουν γιατί και πως.
-. Γιατί ετηρείτο ο φάκελος ‘Δημητρακόπουλος’ στον Λευκό Οίκο;
Δ. Διότι ο Κίσινγκερ δεν ήταν μόνο σύμβουλος Εθνικής Ασφαλείας του Νίξον, δεν ήταν μόνο υπουργός εξωτερικών, ήταν και πρόεδρος της πανίσχυρης μυστικής υπηρεσίας των 40. Το ‘Committee of 40’ δεν είναι αριθμητικό 1, 2, 3, 4... αλλά είναι ο αριθμός του δωματίου που συσκέπτεται ο Κίσινγκερ για όλες τις μυστικές δραστηριότητες όλων των Αμερικανικών μυστικών υπηρεσιών, C.I.A., F.B.I., National (…), όλα αυτά ήταν στην αρμοδιότητα του Κίσινγκερ, και τα λοιπά. Για πρώτη φορά επί προεδρίας Νίξον, ο Νίξον διόρισε υπουργό δικαιοσύνης τον Γιον Μίτσελ, που πήρε (…) λόγω του Watergate στην επιτροπή των 40.
-. Και εσείς εμπλέκεστε από ποια στιγμή και μετά και γιατί;
Δ. Εγώ εμπλέκομαι με το σκάνδαλο του Watergate. Εγώ {φεύγω} από την Ελλάδα με την βοήθεια των Ηνωμένων Εθνών 13 Σεπτεμβρίου το ’67, κατόπιν πολλών περιπετειών έφτασα στην Ουάσιγκτον 1η Οκτωβρίου το ΄67. Όταν άρχισε ο αγών είχα δυο συμμάχους και δυο εχθρούς. Η γραφειοκρατία ήταν εναντίον μου, οι Ελληνοαμερικανοί ήταν εναντίον μου.
-. Εναντίον σας;
Δ. Μάλιστα, οι Ελληνοαμερικανοί ήταν εναντίον μου γιατί ήταν υπέρ της δικτατορίας.
-. Τον πρώτο καιρό ή συνεχώς;
Δ. Συνεχώς. Όταν έγινε ο Άγκνιου αντιπρόεδρος, από το εβδομήντα έφτασαν στο ενενήντα πέντε τοις εκατό!
-. Κύριε Δημητρακόπουλε αυτό που λέτε είναι σοβαρό. Οι Ελληνοαμερικανοί
Δ. Η οργανωμένη ελληνοαμερικανική κοινότητα της Βορείου Αμερικής, για λόγους που χρειάζεται πολύ μεγάλη εξήγηση ιστορική, ήταν υπέρ της δικτατορίας.
-. Και ήταν επομένως εναντίον σας;
Δ. Ήταν εναντίον μου. Εφόσον είχαν συστήσει επιτροπή, την Greek (…) committee να με πολεμάει και το θέμα είναι ότι, εγώ είχα τη γραφειοκρατία εναντίον μου, τους Ελληνοαμερικανούς εναντίον μου και είχα υπέρ μου το Κογκρέσο των Ηνωμένων Πολιτειών και τα μέσα ενημερώσεως.
-. Watergate λοιπόν.
Δ. Το Watergate λοιπόν. Εγώ ήξερα τον Άγκνιου από τότε που εξελέγη κυβερνήτης του Maryland της πολιτείας του Maryland. Διατήρησα επικοινωνία. Όταν έφτασα στην Αμερική 1η Οκτωβρίου το ’67, επικοινώνησα μαζί του και μου είπε ότι «Εγώ δεν θα είμαι ούτε κατά ούτε υπέρ της δικτατορίας. Θα μείνω ουδέτερος. » το οποίο ήταν για μένα κέρδος εκείνη εκεί τη στιγμή. Όταν ο Νίξον τον επέλεξε ως υποψήφιο αντιπρόεδρο, πήρα πληροφορίες ότι ο Άγκνιου θα έσπαζε την ουδετερότητα του. Συνοδευόμενος από τη πρέσβειρα Λουίζ Γκορ, σημαντικό στέλεχος του Ρεπουμπλικανικού Κόμματος, επισκεφτήκαμε τον Άγκνιου και ο Άγκνιου διαβεβαίωσε την Λουίζ Γκορ την πρέσβειρα - η οποία ήταν από τα σημαντικότερα ρεπουμπλικανικά μέλη της πολιτείας του Maryland και η οποία είχε συστήσει τον Άγκνιου στον Νίξον προσωπικά - ότι θα μείνει ουδέτερος. Αυτή τη διαβεβαίωση στα τέλη Σεπτεμβρίου του ’68, τρεις μέρες …, ο Παπαδόπουλος είχε το πραξικόπημα την Κυριακή, η πρώτη ομιλία του υποψήφιου αντιπρόεδρου των Ηνωμένων Πολιτειών Άγκνιου ήταν την Παρασκευή στην Εθνική Λέσχη δημοσιογράφων στην Ουάσιγκτον. Πήγαμε εγώ, η πρέσβειρα η Γκορ, με την οποία είχαμε τη διαβεβαίωσή του ότι θα ήτανε ουδέτερος. Και όταν τελείωσε την ομιλία του ο Άγκνιου, η πρώτη ομιλία επίσημα ως υποψήφιου αντιπρόεδρου Ηνωμένων Πολιτειών, τον ρωτάει η Μαίρη Μαγκλόρη του Ουάσιγκτον Σταρ, «Are you for or against to the Greek...? » και ο Άγκνιου …, αντί να απαντήσει βγάζει από τη τσέπη του ένα χαρτάκι και το διαβάζει.
-. Κάνει δήλωση προετοιμασμένη επομένως:
Δ. Προετοιμασμένη. Η οποία ήταν καταπέλτης εναντίον μας και υπέρ της δικτατορίας. Οργανώνω εν τάχει Press conference το πρωί του Σαββάτου, -που είναι πάρα πολύ να κάνεις Press conferense το πρωί του Σαββάτου- και επιτίθεμαι του Άγκνιου. Και γίνεται πρώτο θέμα στην Αμερική, ‘Έλληνας δημοσιογράφος επιτέθηκε εναντίον Έλληνα υποψήφιου για την αντιπροεδρία των Ηνωμένων Πολιτειών’’. Αλλά αυτό με έβαλε να βρω τι (σ.σ. σήμαινε) το χαρτάκι …, γιατί ο Άγκνιου έσπασε το λόγο του στην πρέσβειρα Λουίζ Γκορ, ποια ήταν η βασική αιτία που άλλαξε την ουδετερότητα σε ενεργό συμπαράσταση.
-. Ο Tom Πάπας και η χρηματοδότηση; Εσείς αποκτάτε φάκελο την άλλη μέρα;
Δ. Εγώ έχω φάκελο και πριν για άλλους λόγους, αλλά το θέμα είναι ότι εκείνη τη συγκεκριμένη περίπτωση ήμουνα Deat (…). Ψάχνω λοιπόν να βρω το κίνητρο του Άγκνιου, αποκαλύπτω ότι ο Γεώργιος Παπαδόπουλος δίνει εντολή στον Μιχάλη τον Ρουφογάλη της μυστικής Κ.Υ.Π., η οποία τότε χρηματοδοτείται από την αμερικανική C.I.A., να δώσει το μάξιμουμ ποσό σε μετρητά στον Tom Πάπας.
-. Γνωρίζετε κύριε Δημητρακόπουλε εάν η C.I.A. είχε μέσα στην Κ.Υ.Π. παράρτημα δικό της στην Ελλάδα;
Δ. Κοιτάτε είχε γραφείο συνδέσμου. Εάν ο Παπαδόπουλος ήξερε καλύτερα τα πράγματα, θα φώναζε τον κύριο ‘Α’ Έλληνα ή Αμερικανό και θα του έδινε τα λεφτά από την Τράπεζα της Ελλάδος, θα ήταν παράνομο αλλά δεν θα ήταν ενδεικτικό. Αυτό που έκανε να δώσει τα λεφτά, η ΚΥΠ δεν έχει πεντακόσιες σαράντα εννιά χιλιάδες δολάρια μετρητά, πήγε στην Τράπεζα της Ελλάδος και τα πήρε. Διότι δεν μπορεί, 549.000 δολάρια είναι τεράστιο ποσό, θέλεις βαλίτσα να τα κουβαλήσεις. Ο Πάπας ήθελε ένα τέτοιο πράγμα να έχει, briefcase. Αλλά αυτό ήταν ενδεικτικό πράγμα για τον Νίξον, διότι τα λεφτά του Αμερικανού φορολογούμενου έρχονται στην Ελλάδα για λόγους ασφαλείας στην Ελληνική ΚΥΠ. Η Ελληνική ΚΥΠ τα ξαναέστειλε πίσω στον Νίξον και Άγκνιου, αυτό ήταν φοβερή κατάσταση για τον Νίξον
-. Αυτή ήταν υπεξαίρεση ουσιαστικά;
Δ. Βεβαίως. Και ανακύκλωση χρήματος Αμερικανών φορολογούμενων. Όταν ιδρύθηκε η C.I.A. το 1947, η σχετική νομοθεσία απαγορεύει ρητώς η C.I.A. να αναμειγνύεται στα εσωτερικά πολιτικά πράγματα των Ηνωμένων Πολιτειών. Για τους Έλληνες είναι εντάξει, αλλά για τους Αμερικανούς δεν είναι εντάξει.
-. Υπήρχαν άλλες υπηρεσίες για τα εσωτερικά;
Δ. Βεβαίως. Αυτό δημιούργησε πολύ μεγάλη ανησυχία στον Νίξον. Όταν λοιπόν εγώ πήρα αυτό το στοιχείο, όταν πήρα τα στοιχεία αυτά, ζήτησα να συναντήσω τον πρόεδρο του δημοκρατικού κόμματος τον Larry O Braian τον κύριο του Watergate. Αλλά για να δω τον Larry O’Braian τον Οκτώβρη του ’67, το ’68, ήταν μεγάλη υπόθεση. Ζήτησα λοιπόν την βοήθεια του πρέσβη O’Brown, Edmount O’Brown.
-. Καταγράφονται αυτά στο βιβλίο, που μου λέτε τώρα;
Δ. Για το θέμα του O’Brown δεν ξέρω, πρέπει να διαβάσω το βιβλίο πάλι.
-. Κύριε Δημητρακόπουλε θέλετε να μου πείτε ότι υποψιάζεστε ότι αυτοί οι οποίοι συνελήφθησαν μέσα στο κτίριο Watergate είχαν σταλεί εκεί για να βρουν τα … και να κατασχέσουν τα αποδεικτικά για την …
Δ. Βεβαίως …
-. … χρηματοδότηση;
Δ. Αυτό ισχυρίζομαι. Αυτό ισχύει και θα σας πω πως το αποδεικνύω. Υπάρχει απόδειξη, έχουν γραφτεί βιβλία στην Αμερική για μένα και αυτό το πράγμα. Πέρα από του (…). Λέει ο O’Braian στον O’Brown της Καλιφόρνιας «Τι με θέλει να με δει ο Δημητρακόπουλος; Γιατί είμαι στις τελευταίες εβδομάδες της προεκλογικής εκστρατείας, είμαι πολύ απασχολημένος, πες του να σου πει πιο είναι το θέμα που θέλει να μιλήσει τόσο επειγόντως. » Με παίρνει ο καημένος ο O’Brown από τη Καλιφόρνια και μου λέει έτσι κι έτσι. Εγώ τώρα υποψιάζομαι ότι η C.I.A. και F.B.I. παρακολουθούσαν τα τηλέφωνα μου, δεν είχα απόδειξη. Την πήρα την απόδειξη δέκα χρόνια αργότερα. Αλλά είχα το δίλημμα, να ενημερώσω τον Larry O’Braian να τα χρησιμοποιήσει και να ανατραπεί ο Νιξον ή να διατηρήσω την ασφάλεια μου και να έχω το κεφάλι μου ήσυχο; Και ενημερώνω τον O’Brown και του λεω ότι «Εγώ θέλω να τον δω τον Larry O’Braian επειδή υπάρχει χρηματοδότηση από την ελληνική πλευρά του Νίξον και άλλων. » Ο Larry O’Braian με είδε μέσα σε ώρες. Ενημερώνω λοιπόν τον Larry O’Braian και τότε δημιουργείται το θέμα ‘Πως επιβεβαιώνονται αυτά τα πράγματα;’ Και λεω εγώ του O’Braian του προέδρου του Δημοκρατικού Κόμματος στο Watergate, ότι «Υπάρχουν … Ο καλύτερος τρόπος και ο ασφαλέστερος τρόπος θα είναι, ο πρόεδρος Jhonson να φωνάξει τον διευθυντή της C.I.A. τον Richard Helds, ο οποίος τον είχε διορίσει στην διεύθυνση της C.I.A., στο γραφείο του στο Λευκό Οίκο και να του πει «Rick Helds είναι αυτό ακριβές ή δεν είναι; » Ο Richard Helds δεν θα μπορούσε να πει ψέματα στον Jhonson γιατί θα (…) ανάσκελα. Ως απάντηση ο O’Braian μέσω του γερουσιαστή Κάφριν και αντιπροέδρου των Ηνωμένων Πολιτειών «Να πείσω τον Jhonson να το κάνει. » Ο Jhonson δεν ήθελε να το κάνει. Υπάρχουν λόγοι που δεν ήθελε να το κάνει που περιλαμβάνονται στο βιβλίο του καθηγητή Dalek, γνωστού Αμερικανού ιστορικού, το βιβλίο με τίτλο Giant και εξηγεί τους λόγους. Όταν ο Jhonson (…) να βοηθήσει τον (…) για αυτή την υπόθεση, έρχονται σε μένα πάλι και μου λένε «Υπάρχει άλλος τρόπος; » Λέω «Υπάρχει άλλος τρόπος. Να στείλετε δύο στελέχη δικά σας, στην Ελλάδα να συναντήσουν τις πηγές των πληροφοριών μου και να σας δώσουνε … » Υπάρχει λοιπόν μια μεγάλη συζήτηση ότι «Και αν η χούντα τους συλλάβει τους ανθρώπους μας, τι θα γίνει; Θα υπάρξει πολιτική κρίση στην Αμερική, ότι δύο άνθρωποι των Δημοκρατικών, προσπαθούν να αποκτήσουνε ενοχοποιητικά στοιχεία εναντίον του Νίξον και άλλων, στέλνοντας πράκτορες τους στην Ελλάδα να πάρουν τις πηγές. Και έτσι η ζημία θα ήταν μεγαλύτερη από το κέρδος των πληροφοριών. » «Υπάρχει τρίτος τρόπος.» Μου λένε, «Ποιος είναι ο τρίτος τρόπος; » «Εγώ μπορώ να βγάλω τις πήγες μου από την Ελλάδα, αλλά αυτό είναι πολύ δαπανηρή υπόθεση. Διότι εγώ δεν έχω τα οικονομικά μέσα να συντηρήσω τις πηγές μου και τις οικογένειες τους, στο διηνεκές. Μπορώ να τους συντηρήσω ένα μήνα, δύο μήνες, αλλά εάν η χουντ…, εάν με διαβεβαιώσετε ότι η χούντα θα πέσει σε έξι μήνες κάνω τη θυσία, αλλά εάν κρατήσει 40 χρόνια; Πώς μπορώ να αναλάβω ηθικώς τέτοια οικονομική περίπτωση; » Και τότε μου απάντησε ο Larry O’Braian χαμογελώντας. « (…) ». Αυτή είναι η αρχή του σκανδάλου του Watergate, η αρχή. Εν τω μεταξύ στις 31 Οκτωβρίου του 1968 ο O’Braian βγάζει επίσημη ανακοίνωση Τύπου για τα αμερικανικά μέσα ενημέρωσης και ζητάει από τον Νίξον και Άγκνιου να εξηγήσουν την σχέση τους με τον Τοm Πάπας. Μια σελίδα …
-. Και έχουμε γνωστή τη συνέχεια. Γιατί θέλω να σας ρωτήσω κύριε Δημητρακόπουλε, εσείς έχετε δώσει σαφή δείγματα ότι στραφήκατε κατά της C.I.A. πολύ νωρίς. Και κατά του διπλωματικού κατεστημένου της Αμερικής.
Δ. Βεβαίως.
-. Ποιο είναι αυτό που σας προστατεύει;
Δ. Με προστατεύει πρώτα – πρώτα η ευχή της μάνας μου, δεύτερον οι ικανότητες μου και τρίτον ότι είμαι ένας από τους καλύτερα πληροφορημένους ανθρώπους που υπάρχουν. Και η πληροφορία σημαίνει δύναμη.
-. Σωστά, αλλά η C.I.A. είναι πιο πληροφορημένη από εσάς.
Δ. Πολύ πιθανόν αλλά η C.I.A. έχει αντικειμενικούς σκοπούς, τους οποίους εγώ δεν συμμερίζομαι.
-. Επίσης να σας πω το εξής. Είναι πλέον γνωστό ότι αυτές οι συζητήσεις που κάνουμε αυτή τη στιγμή εμείς εδώ, δεν περιορίζονται σε εσάς και μένα. Κάποιοι τις παρακολουθούν. Είναι πλέον ή βέβαιον.
Δ. Τώρα αυτό είναι …
-. Παρακολουθούν εσάς, όχι εμένα.
Δ. Αυτό είναι πολύ πιθανόν. Εγώ όμως δεν έχω μαγνητόφωνο μαζί μου.
-. Λοιπόν; …
Δ. Εσείς έχετε.
-. Εγώ έχω μαγνητόφωνο γιατί θέλω την μαρτυρία σας. Τα θέματα αυτά …
Δ. Από το ’68 και έπειτα ήμουνα Dead (…) για την Ουάσιγκτον. Διότι όταν ήρθε ο Άγκνιου και ανάλαβε την προεδρία των Ηνωμένων Πολιτειών, ήξεραν από τις τηλεφωνικές μου συνδιαλέξεις, ότι εγώ είχα ενημερώσει τον Larry O’Braian για τα λεφτά της ελληνικής ΚΥΠ ..
-. Οπότε ο φάκελος σας διογκούται.
Δ. Διογκούται. Και φτάνουμε στις 12 Ιουλίου το 1971, στις 12 Ιουλίου το ’71 επιτυγχάνω το Κογκρέσο Ηνωμένων Πολιτειών να αρχίσει ακροάσεις για την αμερικανική πολιτική στην Ελλάδα και την ύπαρξη της δικτατορίας. Στην προφορική μου κατάθεση και την έγγραφη κατάθεση, έκανα αναφορά στο θέμα του Tom Πάπας. Για πρώτη φορά το θέμα μπαίνει στα επίσημα κανάλια του Κογκρέσου των Ηνωμένων Πολιτειών...Ισχυρά κανάλια. Όταν τελείωσα την κατάθεση μου, έπειτα από δύο ώρες περίπου, με παίρνει ο αρχηγός του επιτελείου της επιτροπής, Klif Haker και μου λέει «Έχω τους πράκτορες του Γιον Μίτσελ, του υπουργού δικαιοσύνης, του υπουργού δικαιοσύνης που θέλουν την κατάθεση σου.» Και βάση…, το οποίο σημαίνει ότι με παρακολουθούσαν συνέχεια. Και εγώ τους είπα ότι «Δεν μπορώ να τη δώσω την κατάθεση μου χωρίς την δική σας συγκατάθεση.» Διότι η νομοθεσία προβλέπει ότι όποιος καταθέσει στο Κογκρέσο, αφού τυπωθεί μπορεί να δοθεί στην δημοσιότητα, όχι πριν. Αλλά εγώ τα είχα πει, δεν είχα λόγο…, με ενδιέφερε το θέμα της αμέσου αντιδράσεως του προέδρου Νίξον στην κατάθεση Δημητρακόπουλου. Ένδειξη πρώτη, ο πρόεδρος της επιτροπής ο (…) ζητάει να ετοιμάσω μνημόνιο για την δραστηριότητα της C.I.A., Πάπας, Νίξον, Άγκνιου, μνημόνιο. Έφαγα όλο το καλοκαίρι του ’71 να συντάξω το μνημόνιο, το οποίο είναι τώρα επίσημο μέρος των πρακτικών του Κογκρέσου των Ηνωμένων Πολιτειών, είναι περίπου 20 σελίδες. Έφαγα τρεις μήνες, το καλοκαίρι του ’71 να ετοιμάζω αυτό. Προτού το υποβάλω το μνημόνιο με επισκέπτονται ο …, ξέρετε εγγλέζικα εσείς;
-. Ξέρω λίγα.
Δ. Με επισκέπτεται, πώς να το πούμε ελληνικά, (…) ήταν ο άνθρωπος που ασχολιόταν με τις βρώμικες υποθέσεις του Richard Νίξον σε όλη την πολιτική του καριέρα.
-. Μάλιστα. Ο εξ απορρήτων του Νίξον.
Δ. Αλλά εξ απορρήτων για τις βρώμικες δουλειές του Νίξον. Και έρχεται να με δει και μου λέει «Μην υποβάλεις το μνημόνιο. Ο Tom Πάπας είναι φίλος του Νίξον, θα έχεις φασαρίες και θα σε απελάσουν από την Αμερική. »
-. Αυτό είναι εκβιασμός. Είναι απειλή.
Δ. Ναι, ασφαλώς. Του είπα εγώ «Έχω αποφασίσει να το υποβάλω το μνημόνιο. Θα το υποβάλω το μνημόνιο. » Δεν το έχω εδώ το μνημόνιο, το έχω στην Αμερική αλλά όταν διαβάσετε το μνημόνιο ολόκληρο είναι η πλέον γραφική εικόνα των δραστηριοτήτων της C.I.A. στην Ελλάδα και του Tom Πάπας.
-. Αλλά και των αντιστοίχων της χούντας;
Δ. Βεβαίως.
-. … που χρησιμοποιεί τα κανάλια της C.I.A;
Δ. Βεβαίως. Στο τέλος του μνημονίου, δηλαδή το μνημόνιο πρέπει να είναι εκατό χιλιάδες λέξεις, κάτι τέτοιο, στο τέλος, αυτό έχει σημασία, το μνημόνιο δημοσιεύτηκε, αλλά στο τέλος του μνημονίου έχω δύο …, μια παράγραφο και λέω «Τελικώς, για την γνώση της επιτροπής του Κογκρέσου των Ηνωμένων Πολιτειών, σας εσωκλείω απόρρητα έγγραφα, τα οποία επιβεβαιώνουν τα στοιχεία που αναφέρω προηγουμένως. »
-. Και έχετε όλο το αρχείο από …;
Δ. Πως είπατε;
-. Και έχετε συνημμένο στο μνημόνιο το αρχείο από πού; Από τι;
Δ. Από υλικό το οποίο είχα μαζέψει, το οποίο επιβεβαιώνει τη χρηματοδότηση του Νίξον και Πάπας.
-. Προέρχονταν και από την Ελλάδα αυτό το υλικό;
Δ. Αυτό όταν θα γράφω τα απομνημονεύματα μου θα σας το πω.
-. Άρα δεν αποκαλύπτεται ούτε στο βιβλίο αυτό;
Δ. Όταν ο …
-. Συγνώμη κύριε Δημητρακόπουλε, υπονοείτε ότι και τους ανθρώπους οι οποίοι σας είχαν πληροφορήσει τότε από την Ελλάδα, δεν τους αποκαλύψατε ποτέ;
Δ. Ποτέ.
-. Αυτές που είπατε … Αυτούς που είπατε ότι δεν μπορείτε να τους καλύψετε οικονομικά αν έρθουν στην Αμερική με τις οικογένειες τους;
Δ. Βεβαίως.
-. Μάλιστα.
Δ. Όταν πεθάνω, έχω λάβει μέτρα αυτά τα πράγματα να δημοσιευτούν. Αλλά εν πάση περιπτώσει, αυτό είναι άλλο θέμα. Όταν ο Νίξον και οι άλλοι βλέπουν το μνημόνιο να κατατίθεται παρά την πίεση, αλλά παραπάνω από αυτό, όταν βλέπουν την τελευταία παράγραφο, δηλαδή αν είσαστε σήμερα εσείς πρόεδρος του ανωτάτου δικαστηρίου των Ηνωμένων Πολιτειών και μου λέτε «Κύριε Δημητρακόπουλε θέλω να καταθέσετε ενόρκως, τι πιστεύετε ακράδαντα για την Ελληνική πτυχή του Watergate; » Θα σας πω για την παράγραφο του μνημονίου.
-. Την τελευταία παράγραφο.
Δ. Την τελευταία παράγραφο. Τα λέει όλα.
-. Που είναι διπλά ισχυρή γιατί στηρίζεται σε ντοκουμέντα;
Δ. Σε ντοκουμέντα. Λίγους μήνες αργότερα, σε ένα επίσημο γεύμα στο οποίο παρέστη ο Bush, μετέπειτα πρόεδρος των Ηνωμένων Πολιτειών, ο πατέρας του σημερινού προέδρου, που είναι η Λουίζ Γκορ η φίλη μου, που σύστησε τον Άγκνιου στον Νίξον ως αντιπρόεδρο. Ο Μίτσελ, ο υπουργός δικαιοσύνης των Ηνωμένων Πολιτειών, το δεξί χέρι του Νίξον και ο μόνος υπουργός δικαιοσύνης, που ο Νίξον είχε διορίσει στην επιτροπή των 40, για τις μυστικές υπηρεσίες του γραφείου 40. Παρουσία του Bush που ήταν πρέσβης στα Ηνωμένα Έθνη, στο τραπέζι που ήταν καθισμένοι η Λουίζ Γκορ, ο Μίτσελ και ο George Bush και τα άλλα πρόσωπα, αρχίζει να φωνασκεί στη Λουίζ Γκορ, στη Λουίζ Γκορ, «Τι μας κάνει αυτός ο Δημητρακόπουλος; Πες στον Δημητρακόπουλο να σταματήσει γιατί θα τον πετάξω σαν σκυλί από την Αμερική. Κινδυνεύει το κεφάλι του. Πες του το »
-. Σε δείπνο ανοιχτά;
Δ. Σε dinner (…). Ήταν το τραπέζι…, έχω τη λίστα όλων που παραβρέθηκαν (…), ήταν ο George Bush, ήταν η Λουίζ Γκορ, η Μαίρη Γκρουξ και τα λοιπά.
-. Αισθανόταν αυτός τόσο δυνατός ώστε να μιλήσει ανοιχτά …
Δ. Βεβαίως.
-. … με αυτόν τον τρόπο;
Δ. Επί παρουσία μαρτύρων. Εγώ δεν ήμουνα στο τραπέζι. Όταν … η Λουίζ Γκορ όμως μου έστειλε γράμμα.
-. Οπότε καταγράφηκε.
Δ. Καταγράφηκε στην επιστολή της Λουίζ Γκορ. Όπως καταγράφηκε και του Άγκνιου το ’68 με επιστολή της Λουίζ Γκορ. Έχω δύο επιστολές της Λουίζ Γκορ, οι οποίες αναφέρονται στο γραπτό βιβλίο του Hichers. Ερχόμαστε λοιπόν τώρα στο ’72…
-. Έχουμε 35 λεπτά. Θέλω να μου καλύψετε εν τάχει αυτό που θέλετε να μου πείτε και να μου πείτε τι γνωρίζετε για εμπλοκές και συμμετοχές αξιωματικών Ελλήνων στις υποθέσεις τις δικές σας. Εσείς προσωπικά τι γνωρίζετε;
Δ. Κοιτάξτε …
-. Σήμερα ο χρόνος είναι δικός μου, 1 ½ ώρα μου τον δώσατε. Αύριο θα σας απολαύσω κοινωνικά. Σήμερα όμως το θέμα είναι επαγγελματικό, ας το πούμε έτσι.
Δ. Δύο λεπτά. Αρχίζει η προεκλογική εκστρατεία …
-. ’72.
Δ. Ο Γιοσεφιν Μαγκόβερ είναι αρχηγός των δημοκρατικών δυνάμεων. Ο Νίξον αγωνιά…, εγώ είμαι πολιτικός σύμβουλος του Μαγκόβερ, ο Larry O’Braian εξακολουθεί να είναι πρόεδρος της επιτροπής των Δημοκρατικών. Και η διάλεξη γίνεται στις 17 Ιουνίου το ’72. Και όταν θα δείτε τις κασέτες του Νίξον και την συνάντηση του με τον Tom Πάπας είναι όλα για τον Tom Πάπας και το Watergate. Διότι ο Πάπας έφερε τα λεφτά το ’68, έφερε τα λεφτά το ’72, πλήρωσε τις οικογένειες των διαρρηκτών και έδωσε και πενήντα χιλιάδες δολάρια στον Γιον Μιτσελ.
-. Μοιραίο πρόσωπο για τον Νίξον ο Τομ Πάπας.
Δ. Πρέπει να διαβάσετε το βιβλίο του καθηγητή του Κάτλερ, ‘Η πύλη του Watergate’ που λέει ότι η πηγή του Watergate είναι η πλέον αξιόπιστος και επικίνδυνη για τον Νίξον και τις υπηρεσίες ασφαλείας που τον καλύπτουν και τον προστατεύουν. Έχω περάσει μεγάλες ταλαιπωρίες. Όταν ο Νίξον πληροφορήθηκε ότι τοποθετήθηκα σύμβουλος του Mαγκόβερ, λέει «Ο Δημητρακόπουλος; Θα δώσει στον Mαγκόβερ όλα τα στοιχεία που έδωσε στον O’Braian το ’68. Διαλύθηκε το Watergate. Πάρτε τι στοιχεία υπάρχουν στο γραφείο του O’Braian για τον Δημητρακόπουλο και το μνημόνιο το οποίο υπέβαλε τον παρελθόντα Σεπτέμβριο. » Διότι έχουνε ήδη το μνημόνιο στα χέρια τους.
-. Έχουνε το περιεχόμενο του μνημονίου;
Δ. Ως την τελευταία παράγραφο.
-. Τα συνημμένα έγγραφα;
Δ. Δεν έχουν τα έγγραφα.
-. Εδώ κλείνει κύριε Δημητρακόπουλε, ο κύκλος της ελληνικής εμπλοκής …
Δ. Βεβαίως.
-. … στο Watergate. Που είναι η βασική αιτία;
Δ. Της πτώσης του τότε προέδρου των Ηνωμένων Πολιτειών, που παραιτήθηκε από το αξίωμα του προέδρου των Ηνωμένων Πολιτειών.
-. Και εσείς έχετε μπει στόχος πλέον μιας μεγάλης μερίδας ισχυρών αντρών και υπηρεσιών στην Αμερική.
Δ. Και υπηρεσιών. Και από τον φάκελο που σας έχω δώσει, μπορείτε να διαβάσετε εγγλέζικα;
-. Θα τα διαβάσω. Λίγο … με λίγη κούραση, αλλά θα τα διαβάσω.
Δ. Την 1η Αυγούστου το ’74, 1η Αυγούστου το ’74, ο Καραμανλής ήταν ο πρόεδρος της κυβερνήσεως, Ελλάς και Τουρκία ήταν στα πρόθυρα πολέμου για το Κυπριακό, ο Αττίλα Ένα είχε αρχίσει, στην Κύπρο και στην Αμερική, ο πρόεδρος Νίξον είχε δημιουργήσει μια συνταγματική κρίση τεραστίων διαστάσεων, που μόνο ο εμφύλιος πόλεμος της Αμερικής τον προηγούμενο αιώνα μπορεί να συγκριθεί. Σε σημείο …, διότι κανείς δεν ήξερε αν θα παραιτηθεί ο Νίξον. Κυρίως να παραιτηθεί ο Νίξον. Θα γίνει στρατιωτικό πραξικόπημα; Θα μείνει ο Νίξον στην εξουσία; Ή δεν θα μείνει; Ο “υπουργός αμύνης των Η.Π.Α”, ο Κίσινγκερ, έστειλε διαταγή σε όλους τους στρατιωτικούς διοικητές των Ηνωμένων Πολιτειών «Μην εκτελέσετε οποιαδήποτε διαταγή προερχόμενη από τον Λευκό Οίκο χωρίς την προηγούμενη συγκατάθεση μου, από το δικό μου το γραφείο.» Μέσα σε όλο αυτό το φάσμα ο Τάσκα στην Αθήνα στέλνει τηλεγράφημα στον Κίσινγκερ για τον Δημητρακόπουλο. Δώστε μου τον φάκελο που σας έδωσα, να σας τον μεταφράσω προφορικώς δύο λεπτά. Για να δείτε δηλαδή το ασύλληπτο μίσος το οποίο υπάρχει στην υπόθεση.
-. Με τον Τάσκα έχετε παρελθόν. Σε αυτή την ιστορία υπάρχει εμπλοκή αξιωματικών από την Ελλάδα;
Δ. Εμπλοκή …, δεν περίμενα …, εγώ λόγω του ότι (…) εφημερίδες έπαιρνα την Καθημερινή την Μακεδονία, το Έθνος, το American Addition και τα λοιπά και τα λοιπά, είχα πολύ στενούς δεσμούς με τις ελληνικές ένοπλες δυνάμεις. Ιδιαιτέρως με το ναυτικό.
-. Εκείνα τα χρόνια με το ναυτικό;
Δ. Βέβαια. Μπορώ να σας πω όλους τους αρχηγούς του Γενικού Επιτελείου από το ’50 μέχρι σήμερα.
-. Πέστε μου δύο ονόματα από αυτούς τους αρχηγούς, με τους οποίους είχατε εκείνα τα χρόνια εμπλακεί.
Δ. Τους Έλληνες;
-. Τους Έλληνες.
Δ. Όχι εμπλοκή δεν είχα.
-. Όχι εμπλοκή, εννοώ είχατε …
Δ. Ο (…) ο Λάπας, ο Περικλής ο Αντωνόπουλος, …
-. Ο Λάπας προδικτατορικά;
Δ. Όλοι, όλοι προδικτατορικά. Επί δικτατορίας δεν είχα καμία. Παρά το γεγονός ότι όταν έγινε το κίνημα του …, του Βέλους εγώ (…) τα πράγματα. Εγώ πιστεύω ότι το κίνημα του ναυτικού ήταν ιστορικό, διότι υπήρχε δυνατότητα να ανατραπεί το καθεστώς. Το κίνημα του Πολυτεχνείου, ηρωικό και αυτό, δεν είχε καμία πιθανότητα επιτυχίας.
-. Στην Αμερική που ήσαστε, είχατε οποτεδήποτε ανάμιξη με Έλληνες αντιστασιακούς αξιωματικούς;
Δ. Όχι. Διότι βρισκόμουνα υπό στενή παρακολούθηση από το γραφείο του στρατιωτικού ακολούθου, Ασπινάκης. Αστρινίδης με συγχωρείτε. Αστρινίδης.
-. Φιλοξενήσατε έναν ωραίο άνθρωπο. Τον Σπύρο τον Μουστακλή.
Δ. Α βέβαια.
-. Μεταδικτατορικά κύριε Δημητρακόπουλε.
Δ. Η χήρα του και η κόρη του θα είναι εδώ πέρα στις 8 η ώρα.
-. Η Χριστίνα και η …
Δ. Ναταλή.
-. Ναταλή.
Δ. Μην ξεχάσουμε …. Λοιπόν γράφει ο Τάσκα…, να δείτε το θράσος ανθρώπων. Είναι απόρρητο τηλεγράφημα με κώδικα 1 – 2, 1 – 8, 1 Αυγούστου, 1 Αυγούστου. Θέμα, ‘Οδηγίες της Ελληνικής κυβερνήσεως προς τον Δημητρακόπουλο’. Τώρα αυτό είναι 1 Αυγούστου 1974. Λέει «Ο υπουργός αμύνης Αβέρωφ, λέγει ότι οδηγίες έχουνε αποσταλεί προς τον Ηλία τον Δημητρακόπουλο τον γνωστό (…) στη Ουάσιγκτον, απόσχει και από επιθέσεις, τον οποίον να παύσει να επιτίθεται εναντίον του πρεσβευτή Τάσκα …» τα λέει ο Τάσκα για τον εαυτό του τώρα, το θράσος του ανθρώπου, «Ένας κύριος στόχος του Δημητρακόπουλου από το 1970 …» εισαγωγικά, «… διότι η Ελλάς χρειάζεται τον Τάσκα. » Και το έχει γράψει ο Τάσκα.
-. Ως πρέσβης στην Ελλάδα που δεν είχε αλλάξει ακόμα …
Δ. Δεν έχει αλλάξει ακόμα.
-. … μεταπολιτευτικά …
Δ. Στο Κίσινγκερ.
-. Στον Κίσινγκερ τα λέει αυτά.
Δ. Συνεχίζει λοιπόν και λέει, δεύτερη παράγραφος «Όσο το υπουργείο εξωτερικών είναι (…) Ελλάδος, από το πραξικόπημα του ’67 και βάση των αρχείων της αμερικανικής κυβερνήσεως, έχει τη φήμη της αντιθέσεως του στην αμερικανική πολιτική στην Ελλάδα, από το 1955, αυτός έχει εξαίρετες διασυνδέσεις στο Κογκρέσο των Ηνωμένων Πολιτειών, σε αντίθεση …, εις αντιδικία με τα πολιτικά (…) της Ελλάδος και με τα μέσα (…). (…).» Σας λεω είναι ασύλληπτα πράγματα. Εδώ πέρα ο κόσμος χανότανε και ο Τάσκα και ο Κίσινγκερ … Αλλά ένα πράγμα για το οποίο είμαι υπερήφανος είναι ότι, είναι εδώ μέσα, αλλά στις 20 Μαρτίου το 1974, στη δικτατορία, ο Κίσινγκερ ως υπουργός εξωτερικών, ως σύμβουλος εθνικής ασφάλειας και ως πρόεδρος της επιτροπής των 40, οργανώνει σύσκεψη στο State Department άκρως απόρρητη, στην οποία μετέχουν 18 από τα ανώτατα στελέχη της αμερικάνικης εξωτερικής πολιτικής. Ο Σισκο, ο Τάσκα, ο Χάντμαν, με σκοπό το ελληνικό θέμα. Τρεις τέσσερις μήνες προτού πέσει η χούντα.
-. Είναι λίγο μετά το θάνατο του Γρίβα …λίγο πριν ο Μακάριος στείλει …
Δ. Την επιστολή στον Γκιζίκη.
-. Την επιστολή στον Γκιζίκη. Διότι σχετίζονται αυτά κύριε Δημητρακόπουλε;
Δ. Αρχίζει η σύσκεψη με προεδρεύοντα Κίσινγκερ. Και ρωτάει τον Σίσκο (…) «Γιατί να ασχολούμεθα τόσο πολύ με την Ελλάδα; Για ποιο λόγο να περνάμε όλο αυτόν τον χρόνο για την Ελλάδα; Έχουμε τόσα προβλήματα σε όλο τον κόσμο …» ο Σίσκο λέει «Ας ρωτήσουμε τον πρέσβη μας στην Αθήνα τον Τάσκα να μας απαντήσει. » και ο Τάσκα λέει, αυτά είναι ελληνικά στο κείμενο που σας έδωσα, ο Τάσκα λέει, «Η Ελλάς κατέχει (…). Αλλά καμία άλλη χώρα στον κόσμο, ούτε η Βραζιλία, ούτε η Χιλή …» τώρα γιατί ανέφερε τη Βραζιλία και τη Χιλή, ρωτήστε τον Τάσκα που πέθανε το ’79 σε αυτοκινητιστικό δυστύχημα να σας πει. «Έχουνε έναν Δημητρακόπουλο ο οποίος πολεμά τόσο αποτελεσματικά την εφαρμογή της πολιτικής μας στην Ελλάδα …» και τον διακόπτει ο Κίσινγκερ και του λέει «Δηλαδή αφήνουμε την ομάδα Δημητρακόπουλου να καθορίζει την πολιτική μας; » και απαντάει ο Τάσκα «Πώς να σας απαντήσω κύριε πρόεδρε; Κύριε υπουργέ. »
-. Τι ομάδα κύριε Δημητρακόπουλε;
Δ. Ποια ομάδα; Μόνος μου. Ο Αρλεν Σλοπικς. Καταλάβατε; Αυτή είναι η ιστορία.
-. Κατάλαβα. Το όνομα σας πιθανόν να αναφέρεται σε αρχεία εδώ, ανεξάρτητα από την ΚΥΠ και την ασφάλεια, σε αρχεία επιπέδου. Δηλαδή σε εκείνα τα οποία συντάσσονταν όταν τα υψηλά όργανα της δικτατορία συνήρχοντο κάθε μήνα, οι υπουργοί δηλαδή ασφάλειας, οι αρχηγοί των ένοπλων δυνάμεων και συζητούσαν τις ΄΄αντιεπαναστατικές΄΄ δραστηριότητες.
Δ. Εκεί έχω …Έχω αρχεία. Το θέμα είναι ότι … Τελειώσαμε με αυτά τώρα. Δεν έχουμε τίποτα άλλο. Τι άλλο έχουμε; Για το θέμα Καραμανλή ξέρετε;
-. Όχι αυτά που εσείς ξέρετε σίγουρα.
Δ. Καλά αυτό είναι άλλο θέμα. Αλλά …
-. Εννοείτε την επάνοδο του Καραμανλή στην εξουσία ή τα χρόνια που ήταν στο Παρίσι; Εσείς ξέρετε τι μπορείτε να μου πείτε κύριε Δημητρακόπουλε;
Δ. Ναι.
-. Εάν η εξέλιξη του Κυπριακού υπήρξε προϋπόθεση και οργανώθηκε έτσι όπως έγινε, η εισβολή των Τούρκων δηλαδή μετά το ελληνικό πραξικόπημα, μετά το πραξικόπημα της δικτατορίας ακριβώς για να πέσει η δικτατορία. Μπορείτε να απαντήσετε σε αυτό;
Δ. Δεν μπορώ να απαντήσω. Εκείνο το οποίο προτείνω είναι, προτού φύγω 20 Ιανουαρίου να γυρίσω στην Αμερική και αφού διαβάσετε εμβριθέστατα το βιβλίο του (…) και το τι γράφει για το ρόλο του στο Κυπριακό, να ξανασυναντηθούμε και να το ξανακουβεντιάσουμε.
-. Ευχαριστώ πολύ κύριε Δημητρακόπουλε.

Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Αναξίμανδρος (610-540 π.X.)

Γέννηση, θάνατος, άπειρο », 23 Μαΐου 2011 Επιστήμες / Μορφές της Επιστήμης & της Τεχνολογίας   Αναπληρωτής καθηγητής Ιστορίας και Φιλοσοφίας της Αστρονομίας και των Φυσικών Επιστημών - Πανεπιστήμιο Αθηνών Στράτος Θεοδοσίου Στην φιλοσοφία του Αναξίμανδρου, το άπειρο, που ήταν αθάνατον και ανώλεθρον, ήταν η πρωταρχική κοσμική ουσία από την οποία απορρέουν τα πάντα και στην οποία τελικά επιστρέφουν τα πάντα. Από αυτό γεννιούνταν και σε αυτό επέστρεφαν αλληλοδιαδόχως άπειροι κόσμοι. των Στράτου Θεοδοσίου, επίκουρου καθηγητή, και Μάνου Δανέζη , αναπληρωτή καθηγητή, Τμήμα Φυσικής – Πανεπιστήμιο Αθηνών και Milan Dimitrijevic , Astronomical Observatory of Belgrade, Serbia Την ίδια εποχή με τον Θαλή έδρασε, επίσης στην Μίλητο, ο μαθητής και διάδοχος στην Σχολή του, ο Αναξίμανδρος (610-540 π.X.), ο οποίος, όπως παραδέχονται όλοι οι μελετητές εκείνης της περιόδου, ήταν ισάξιος του διδασκάλου του και ο πρώτος που μαζί

Είχε Δίκιο η Αντιγόνη ή ο Κρέων;

Επανερχόμαστε   στα παλιά ερωτήματα. Είχε άραγε κάπου δίκιο η Αντιγόνη (ή εξ ολοκλήρου δίκιο); Και είχε άραγε ο Κρέων κάποιο άδικο (ή εξ ολοκλήρου άδικο); Δεν είναι βέβαιο ότι αυτά είναι τα πιο ενδιαφέροντα ερωτήματα που θα μπορούσε κανείς να θέσει για το έργο, τουλάχιστον έτσι ωμά διατυπωμένα. Ή μάλλον θα μπορούσε ο Σοφοκλής ο ίδιος να τα έχει κάνει πιο ενδιαφέροντα —και πιο δύσκολα— όμως οι επιλογές του ήταν άλλες. Υπήρχε σύγκρουση —μια σύγκρουση εγελιανού τύπου— μεταξύ των δικαιωμάτων της οικογένειας και των δικαιωμάτων της πολιτείας. Και αρχικά φαίνεται σαν ο Σοφοκλής να πρόκειται να αναπτύξει το έργο του με βάση αυτή τη σύγκρουση, όταν η Αντιγόνη εμφανίζεται στον Πρόλογο του δράματος προσηλωμένη ειδικά στην οικογένεια και έκδηλα αδιάφορη απέναντι στην πολιτεία, ενώ ο Κρέων με το διάγγελμα του αμέσως μετά την Πάροδο (πολύ σημαντική τοποθέτηση σε αρχαίο ελληνικό δράμα) αναλαμβάνει τη θέση του εκφραστή της πόλεως, με την έκκληση έξαφνα που απευθύνει να υποταχθούν οι προσωπικέ

O ΠΑΡΜΕΝΙΔΗΣ: Ο άνθρωπος μετά το θάνατό του δεν περνά στην ανυπαρξία, ο νεκρός δεν είναι «μηδέν», αλλά μετέχει στο «είναι» έχει την ικανότητα να αισθάνεται και αναμένει (μέσω της μετεμψύχωσης) την επιστροφή του στον ορατό κόσμο.

O ΠΑΡΜΕΝΙΔΗΣ Ο Παρμενίδης ήταν αρχαίος Έλληνας φιλόσοφος. Γεννήθηκε στην Ελέα της Μεγάλης Ελλάδας στα τέλη του 6ου αι. π.Χ., σε ένα περιβάλλον επηρεασμένο από τις απόψεις του Πυθαγόρα και του Ξενοφάνη. Θεωρείται η πλέον πρωτότυπη μορφή της προσωκρατικής σκέψης. Σε αντίθεση με τους Ίωνες φυσιολόγους δεν αναζητά την ενότητα του κόσμου σε μια φυσική ουσία, αλλά στην ίδια την «οντότητα» των πραγμάτων που μας περιβάλλουν, στο είναι όλων των όντων και όλων των πραγμάτων. Ο Παρμενίδης εκθέτει τη φιλοσοφία του σε έμμετρο λόγο (δακτυλικό εξάμετρο), επιθυμώντας πιθανώς να την παρουσιάσει ως αποτέλεσμα θείας αποκάλυψης. Στο προίμιο του ποιήματoς περιγράφεται το ταξίδι του ποιητή πάνω σε άρμα, καθοδηγούμενο από κόρες του ΄Ηλιου σε μια ανώνυμη θεά. Ακολουθεί η Αλήθεια, στην οποία μιλά η θεά επιχειρώντας μια προσέγγιση της καρδιάς της αλήθειας.     «αλλά ωστόσο θα μάθεις και τούτο, πως τα δοκούντα θα έπρεπε να είναι απολύτως δεκτά, όλα δεκτά στο σύνολό τους ως όντα». Παρουσιάζοντας τα φα