Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

Επιδείνωση των ελληνοαλβανικών σχέσεων

Επιδείνωση των ελληνοαλβανικών σχέσεων

του Χρήστου Καπούτση

Οι σοβαρές διαφορές που χωρίζουν την Ελλάδα με την Αλβανία, δεν έχουν «γεφυρωθεί», απλά έχουν ξεχαστεί, επειδή η Ελληνική Κυβέρνηση έχει επικεντρώσει τις προσπάθειές της στην αντιμετώπιση της μείζονος οικονομικής κρίσης. Όμως, αυτό δεν σημαίνει ότι, δεν υφίστανται σοβαρές εκκρεμότητες στο μέτωπο των Εθνικών μας  Θεμάτων…
Η  μετάθεση σε βάθος  χρόνου της  αντιμετώπισης σοβαρών  πολιτικο- διπλωματικών  προβλημάτων,  όχι μόνο δεν συνιστά λύση, αλλά στις περισσότερες περιπτώσεις, τα χρονίζοντα προβλήματα επιδεινώνονται και τελικά προκύπτουν επώδυνες λύσεις, για τα Εθνικά μας συμφέροντα.
Η άτυπη επίσκεψη στην Αθήνα του νέου Πρωθυπουργού της Αλβανίας του σοσιαλιστή Εντυ Ράμα, αλλά και η επίσημη επίσκεψη στα Τίρανα του Αντιπροέδρου και Υπουργού Εξωτερικών Β. Βενιζέλου,  ανέδειξαν το εύρος των ελληνο-αλβανικών διαφορών, που είχαν παραμείνει σε λανθάνουσα κατάσταση.
Τα «αγκάθια» στις ελληνοαλβανικές σχέσεις, είναι: Η οριοθέτηση της ΑΟΖ, η ελληνική μειονότητα και τα σύμβολα του Ελληνισμού στην Αλβανία και οι αξιώσεις των Τσάμηδων σε βάρος της Ελλάδας.
1.     Ελληνοαλβανική Αποκλειστική Οικονομική Ζώνη (ΑΟΖ):
Τον Απρίλιο του 2009, Ελλάδα και Αλβανία, υπέγραψαν διμερή συμφωνία, η οποία οριοθετούσε τις Αποκλειστικές Οικονομικές Ζώνες (ΑΟΖ) των δύο γειτονικών κρατών. Όμως η τότε αντιπολίτευση, το Σοσιαλιστικό κόμμα της Αλβανίας με επικεφαλής τον σημερινό πρωθυπουργό Ε. Ράμα, προσέφυγε στο Ανώτατο Συνταγματικό Δικαστήριο της χώρας. Οι Αλβανοί σοσιαλιστές υποστήριζαν, ότι οι ελληνικές βραχονησίδες βορείως της Κέρκυρας δεν έχουν υφαλοκρηπίδα και κατά συνέπεια κακώς παραχωρήθηκε στην Ελλάδα περισσότερη ΑΟΖ από αυτήν που πραγματικά δικαιούται. Τον Ιανουάριο του 2010 το αλβανικό Συνταγματικό Δικαστήριο,  ακύρωσε τη συμφωνία Ελλάδας-Αλβανίας,  για τον καθορισμό των ΑΟΖ των δύο κρατών. Η Κυβέρνηση της Αλβανίας, εμμένει στη θέση της και ο Υπουργός Εξωτερικών κ. Bushati, μετά τη συνάντηση με τον Έλληνα ομόλογό του Β.Βενιζέλο, δήλωσε στην κοινή συνέντευξη τύπου ότι: « για την αλβανική κυβέρνηση δεν τίθεται θέμα πώς θα διαβάσει την απόφαση του Συνταγματικού Δικαστηρίου Αλβανίας. Η απόφαση αυτή είναι ξεκάθαρη. Για την αλβανική Κυβέρνηση το θέμα που τίθεται είναι πώς θα προχωρήσουμε προς τα εμπρός, πώς θα δώσουμε λύση σε αυτό το θέμα».  Ο Αλβανός Υπουργός Εξωτερικών είπε απλά και ξεκάθαρα, ότι μπορούμε να συζητήσουμε την οριοθέτηση της ΑΟΖ, εφόσον η Ελλάδα αποδεχτεί την Απόφαση του Συνταγματικού Δικαστηρίου της Αλβανίας, ότι δηλαδή,  οι ελληνικές νησίδες βορείως της  Κέρκυρας, δεν διαθέτουν υφαλοκρηπίδα!!
2.     Ελληνική μειονότητα της Αλβανίας:
Ο  αριθμός των Ελλήνων που ζουν στην Αλβανία, μειώνεται συνεχώς. Ένας από τους  λόγους,  είναι και οι διώξεις που υφίστανται οι Έλληνες, από οργανωμένα συμφέροντα του Αλβανικού κράτους. Αρκετές από τις περιουσίες των Ελλήνων έχουν καταπατηθεί από το Αλβανικό κράτος, διώκονται οι Έλληνες Δάσκαλοι και οι Ιερείς, βεβηλώνονται Ορθόδοξοι Ναοί και  προπηλακίζονται οι αιρετοί τοπικοί άρχοντες,  που είναι ελληνικής καταγωγής. Για  το θέμα αυτό, ο Υπουργός Εξωτερικών Β. Βενιζέλος, στην κοινή συνέντευξη τύπου με τον κ. Μπουσάτι,  είπε: «Η παραδοσιακή, βέβαια, ζωντανή γέφυρα φιλίας και συνεργασίας είναι η ελληνική εθνική μειονότητα στην Αλβανία. Ο σεβασμός των δικαιωμάτων της, σύμφωνα με το αλβανικό Σύνταγμα και το διεθνές δίκαιο, αντιλαμβανόμαστε - και οι δύο πλευρές - πόσο χρήσιμος είναι και πόσο πολύ μπορεί να βοηθήσει την πρόοδο των σχέσεων μας.»
3.     « ΤΟ ΤΣΑΜΙΚΟ»:
Είναι χαρακτηριστικό ότι,  δύο μέρες, πριν από τη επίσκεψη του ΥΠ.ΕΞ. Β. Βενιζέλου στα Τίρανα,  δημοσιεύθηκε από την αλβανική Εφημερίδα της Κυβερνήσεως, το ψήφισμα του κόμματος των Αλβανοτσάμηδων – PDIU, το οποίο αναφέρεται στην επίλυση του «ζητήματος  των Τσάμηδων».  Το PDIU ζητάει, να αναγνωριστεί στην Ελλάδα Τσάμικη μειονότητα, να επιστραφούν οι περιουσίες στους αλβανοτσάμηδες και οι τρεις ελληνικές βραχονησίδες βόρεια της  Κέρκυρας να αναγνωριστούν ως Αλβανική Επικράτεια!!
Ο Αλβανός ΥΠΕΞ Ντιτμίρ Μπουσάτι, μετά τη συνάντησή του με τον Έλληνα ομόλογό του τόνισε την ανάγκη «να καταργήσει η Ελλάδα τον νόμο του εμπόλεμου και να αναγνωρίσει το δικαίωμα της ιδιοκτησίας σύμφωνα με το διεθνές δίκαιο», έτσι ώστε «οι σχέσεις των δύο χωρών να κάνουν ένα ποιοτικό βήμα». Παράλληλα, απαντώντας εάν έθεσε το λεγόμενο «Τσάμικο» στον κ. Βενιζέλο, δήλωσε ότι το συγκεκριμένο θέμα «αποτελεί μέρος του διπλωματικού μας φακέλου με την Ελλάδα και σήμερα είναι η στιγμή να κοιτάξουμε κατάματα την πραγματικότητα και να ξεπεράσουμε τα ιστορικά εμπόδια και να μη μείνουμε όμηροι του λαοκρατικού εθνικισμού».
 Και η απάντηση του Β .Βενιζέλου: « όποιος θεωρεί ότι έχει δικαιώματα που θίγονται στην ελληνική έννομη τάξη, μπορεί από το 1986 να προσφύγει με ατομική προσφυγή στο Ευρωπαϊκό Δικαστήριο Δικαιωμάτων του Ανθρώπου».


Στη Σύνοδο Κορυφής της Ε.Ε., το Δεκέμβριο στις Βρυξέλλες, η Αλβανία θα πάρει το καθεστώς της υποψήφιας προς ένταξη χώρας και μάλιστα με την υποστήριξη της Ελλάδας. Η Ελλάδα, έχει ελάχιστο χρόνο, να εξασφαλίσει από τη  Αλβανική Κυβέρνηση του Εντυ Ράμα, δεσμεύσεις, για την ελληνική μειονότητα και για την οριοθέτηση της Αποκλειστικής Οικονομικής Ζώνης.
Πάντως, τα πρώτα δείγματα της πολιτικής του Ε.Ράμα, δεν είναι ενθαρρυντικά. Μετά τη συνάντηση του πρωθυπουργού  της Αλβανίας στην Άγκυρα με τον Υπουργό Εξωτερικών της Τουρκίας Α. Νταβούτογλου, ανακοινώθηκε,  ότι η Αλβανία θα  προσλάβει τούρκους συμβούλους,  για θέματα Ενέργειας και για  την αναδιοργάνωση του Αλβανικού Στρατού!!
Επιβεβαίωση των πολύ καλών σχέσεων της Τουρκίας με την Αλβανία και το Κόσσοβο, που αποτελούν  και γέφυρα για την ηγεμονική παρουσία  της Τουρκίας στο Βαλκάνια,  είναι η επίσκεψη που θα πραγματοποιήσει ο  Τούρκος πρωθυπουργός Ρετζέπ Ταγίπ Ερντογάν μαζί με τον  Αλβανό  πρωθυπουργό  Έντι Ράμα, στο Κοσσυφοπέδιο την ερχόμενη Τετάρτη  23 Οκτωβρίου.
Η επίσκεψη των δύο Πρωθυπουργών στο Κόσσοβο θα γίνει με αφορμή τα  εγκαίνια του νέου τερματικού σταθμού του αεροδρομίου της Πρίστινα, το οποίο ανέλαβε τουρκική εταιρεία και θα φέρει την ονομασία ‘Adem Jashari’. (Ο γνωστός αλβανοκοσοβάρος οπλαρχηγός  του UCK Adem Jashari, που θεωρείται ήρωας από τους Αλβανούς και εμπνευστής της Μεγάλης Αλβανίας , αλλά και εγκληματίας από τους Σέρβους).
Ο Πρωθυπουργός της Τουρκίας Τ.Ερντογάν θα επισκεφθεί και την πόλη Πρίζρεν (όπου έχει ισχυρή τουρκική κοινότητα) και θα συνοδεύεται από τον πρωθυπουργό του Κοσσυφοπεδίου, Χασίμ Θάτσι και τον Αλβανό πρωθυπουργό, Έντι Ράμα.
Η Ελλάδα, επιθυμεί την εξομάλυνση των ελληνοαλβανικών σχέσεων, αλλά δεν αρκεί αυτό, μάλλον θα πρέπει να συμφωνεί και ο … Νταβούτογλου!! Παρόλα αυτά, η ελληνική διπλωματία συνεχίζει  να στηρίζει την ευρωπαϊκή πορεία της Αλβανίας, όπως στήριξε και την ένταξή της στο ΝΑΤΟ.
Η Ελληνική Διπλωματία θα πρέπει να έχει την «αρετή» της προβλεψιμότητας και της στοχευμένης παρέμβασης, ώστε να είναι και αποτελεσματική στον διπλωματικό αγώνα,  για την περιχαράκωση των εθνικών μας συμφερόντων. Οι ελληνο-αλβανικές σχέσεις, όπως έχουν εξελιχθεί σήμερα, μάλλον δεν αποτελούν θρίαμβο για τη ελληνική διπλωματία ….
Κατόπιν αυτών,  η επικείμενη επίσκεψη του Προέδρου της Δημοκρατίας Κ. Παπούλια στα Τίρανα, δεν θα πρέπει να επενδυθεί με υπερβολικές προσδοκίες…

Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Αναξίμανδρος (610-540 π.X.)

Γέννηση, θάνατος, άπειρο », 23 Μαΐου 2011 Επιστήμες / Μορφές της Επιστήμης & της Τεχνολογίας   Αναπληρωτής καθηγητής Ιστορίας και Φιλοσοφίας της Αστρονομίας και των Φυσικών Επιστημών - Πανεπιστήμιο Αθηνών Στράτος Θεοδοσίου Στην φιλοσοφία του Αναξίμανδρου, το άπειρο, που ήταν αθάνατον και ανώλεθρον, ήταν η πρωταρχική κοσμική ουσία από την οποία απορρέουν τα πάντα και στην οποία τελικά επιστρέφουν τα πάντα. Από αυτό γεννιούνταν και σε αυτό επέστρεφαν αλληλοδιαδόχως άπειροι κόσμοι. των Στράτου Θεοδοσίου, επίκουρου καθηγητή, και Μάνου Δανέζη , αναπληρωτή καθηγητή, Τμήμα Φυσικής – Πανεπιστήμιο Αθηνών και Milan Dimitrijevic , Astronomical Observatory of Belgrade, Serbia Την ίδια εποχή με τον Θαλή έδρασε, επίσης στην Μίλητο, ο μαθητής και διάδοχος στην Σχολή του, ο Αναξίμανδρος (610-540 π.X.), ο οποίος, όπως παραδέχονται όλοι οι μελετητές εκείνης της περιόδου, ήταν ισάξιος του διδασκάλου του και ο πρώτος που μαζί

Είχε Δίκιο η Αντιγόνη ή ο Κρέων;

Επανερχόμαστε   στα παλιά ερωτήματα. Είχε άραγε κάπου δίκιο η Αντιγόνη (ή εξ ολοκλήρου δίκιο); Και είχε άραγε ο Κρέων κάποιο άδικο (ή εξ ολοκλήρου άδικο); Δεν είναι βέβαιο ότι αυτά είναι τα πιο ενδιαφέροντα ερωτήματα που θα μπορούσε κανείς να θέσει για το έργο, τουλάχιστον έτσι ωμά διατυπωμένα. Ή μάλλον θα μπορούσε ο Σοφοκλής ο ίδιος να τα έχει κάνει πιο ενδιαφέροντα —και πιο δύσκολα— όμως οι επιλογές του ήταν άλλες. Υπήρχε σύγκρουση —μια σύγκρουση εγελιανού τύπου— μεταξύ των δικαιωμάτων της οικογένειας και των δικαιωμάτων της πολιτείας. Και αρχικά φαίνεται σαν ο Σοφοκλής να πρόκειται να αναπτύξει το έργο του με βάση αυτή τη σύγκρουση, όταν η Αντιγόνη εμφανίζεται στον Πρόλογο του δράματος προσηλωμένη ειδικά στην οικογένεια και έκδηλα αδιάφορη απέναντι στην πολιτεία, ενώ ο Κρέων με το διάγγελμα του αμέσως μετά την Πάροδο (πολύ σημαντική τοποθέτηση σε αρχαίο ελληνικό δράμα) αναλαμβάνει τη θέση του εκφραστή της πόλεως, με την έκκληση έξαφνα που απευθύνει να υποταχθούν οι προσωπικέ

O ΠΑΡΜΕΝΙΔΗΣ: Ο άνθρωπος μετά το θάνατό του δεν περνά στην ανυπαρξία, ο νεκρός δεν είναι «μηδέν», αλλά μετέχει στο «είναι» έχει την ικανότητα να αισθάνεται και αναμένει (μέσω της μετεμψύχωσης) την επιστροφή του στον ορατό κόσμο.

O ΠΑΡΜΕΝΙΔΗΣ Ο Παρμενίδης ήταν αρχαίος Έλληνας φιλόσοφος. Γεννήθηκε στην Ελέα της Μεγάλης Ελλάδας στα τέλη του 6ου αι. π.Χ., σε ένα περιβάλλον επηρεασμένο από τις απόψεις του Πυθαγόρα και του Ξενοφάνη. Θεωρείται η πλέον πρωτότυπη μορφή της προσωκρατικής σκέψης. Σε αντίθεση με τους Ίωνες φυσιολόγους δεν αναζητά την ενότητα του κόσμου σε μια φυσική ουσία, αλλά στην ίδια την «οντότητα» των πραγμάτων που μας περιβάλλουν, στο είναι όλων των όντων και όλων των πραγμάτων. Ο Παρμενίδης εκθέτει τη φιλοσοφία του σε έμμετρο λόγο (δακτυλικό εξάμετρο), επιθυμώντας πιθανώς να την παρουσιάσει ως αποτέλεσμα θείας αποκάλυψης. Στο προίμιο του ποιήματoς περιγράφεται το ταξίδι του ποιητή πάνω σε άρμα, καθοδηγούμενο από κόρες του ΄Ηλιου σε μια ανώνυμη θεά. Ακολουθεί η Αλήθεια, στην οποία μιλά η θεά επιχειρώντας μια προσέγγιση της καρδιάς της αλήθειας.     «αλλά ωστόσο θα μάθεις και τούτο, πως τα δοκούντα θα έπρεπε να είναι απολύτως δεκτά, όλα δεκτά στο σύνολό τους ως όντα». Παρουσιάζοντας τα φα