Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

Ναυπηγεία Σκαραμαγκά κλειστά, χαμένα 3 δις. ευρώ, 6 υποβρύχια και 1500 θέσεις εργασίας. Μια «συνηθισμένη» ιστορία!



Του Χρήστου Α. Καπούτση

Είναι  μάλλον μια συνηθισμένη «ιστορία», από τις εκατοντάδες περιπτώσεις κακοδιαχείρισης και  αδιαφορίας και ανικανότητας των κρατικών λειτουργών, κραιπάλης και  αλόγιστης σπατάλης του Δημοσίου χρήματος.  Αυτές οι «ιστορίες» είναι που αποδόμησαν την συνοχή της κρατικής μηχανής και ανέδειξαν σε καθεστώς την αδιαφάνεια, ενώ διέφθειραν «μέχρι μυελού οστέων»  τους εμπλεκόμενους πρωταγωνιστές,  κομματικούς, κρατικούς και κυβερνητικούς αξιωματούχους.  

Η  ιστορία μας χωρίς κομματικά «ψιμύθια»
  
Από τα μέσα της δεκαετίας του 1990, το Πολεμικό Ναυτικό, είχε εισηγηθεί στην Πολιτική ηγεσία, να ενισχυθεί η δύναμη του με τέσσερα καινούργια υποβρύχια και να εκσυγχρονιστούν τρία παλιά, ώστε να καλύψει επαρκώς τις επιχειρησιακές του ανάγκες.  Η Κυβέρνηση (Πρωθυπουργός Κ. Σημίτης και Υπουργός Εθνικής Άμυνας Α. Τσοχατζόπουλος) έκανε δεκτό το αίτημα των Ναυάρχων.
ΧΩΡΙΣ ΔΙΕΘΝΗ ΔΙΑΓΩΝΙΣΜΟ, η Γερμανική εταιρεία ThyssenKrupp , συμφώνησε με το Ελληνικό Δημόσιο και ανέλαβε την κατασκευή 4 σύγχρονων  υποβρυχίων και τον εκσυγχρονισμό 3 υποβρυχίων παλαιάς τεχνολογίας, για το Πολεμικό μας Ναυτικό. Σύνολο υποβρυχίων εφτά.  Το κόστος της παραγγελίας περίπου στα 3 δισεκατομμύρια ευρώ, χωρίς να συμπεριλαμβάνεται το κόστος των οπλικών συστημάτων.   Χρόνος παράδοσης του πρώτου υποβρυχίου ορίστηκε το 2006 και μέχρι το 2008,  θα έπρεπε να είχαν παραδοθεί και τα εφτά (7) υποβρύχια στο Πολεμικό μας Ναυτικό.
Βρισκόμαστε στον Δεκέμβριο του 2013, το Ελληνικό Δημόσιο έχει καταβάλει 3 δισεκατομμύρια ευρώ στην Γερμανική εταιρεία, τη θυγατρική της και τον Ι. Σάφα και έναντι αυτων, το Πολεμικό Ναυτικό έχει παραλάβει μόνο ένα υποβρύχιο, το «ΠΑΠΑΝΙΚΟΛΗΣ», που έμεινε στην ιστορία, ως το «υποβρύχιο που έγερνε», λόγω ναυπηγοκατασκευαστικών αστοχιών. Υπάρχουν και άλλα τρία (3) υποβρύχια,  που σύμφωνα με πληροφορίες, βρίσκονται «κάπου» στα κλειστά Ναυπηγεία ΣΚΑΡΑΜΑΓΚΆ και «σαπίζουν, ενώ εκκρεμεί μια νέα παραγγελία δύο ακόμη υποβρυχίων!!  Οι 1500  εργαζόμενοι των Ναυπηγείων  για 19 μήνες είναι απλήρωτοι και βρίσκονται κυριολεκτικά   «στο δρόμο»….

ποιοι πλήρωσαν και πόσα

Σύμφωνα με επίσημα στοιχεία, τα οποία είναι ανηρτημένα στο διαδίκτυο.
Το Ελληνικό Δημόσιο, σε εκτέλεση των συμβάσεων 012Β/00 (κατασκευή 4+2 υποβρυχίων τύπου 214) και 021Β/02 (εκσυγχρονισμός 3 υποβρυχίων τύπου 209), κατέβαλε στην Γερμανική εταιρεία (HDW), θυγατρική εταιρεία της  ThyssenKrupp, τα εξής ποσά:
  Από την έναρξη της ισχύος των συμβάσεων το 2000, ως τον Μάρτιο του 2004, δηλαδή Κυβέρνηση Κ.Σημίτη και Υπουργοί Εθνικής Άμυνας Α.Τσοχατζόπουλος και Γ.Παπαντωνίου,  κατεβλήθησαν  Συνολικά:             1.320.598.141€.   Από Μάρτιο του 2004 και έως την 21/9/2009 ημερομηνία καταγγελίας των συμβάσεων εκ μέρους της γερμανικής πλευράς, δηλαδή Κυβέρνηση Κ.Καραμανλή και υπουργοί Εθνικής Άμυνας Σπ. Σπηλιωτόπουλος και Β.Μειμαράκης, κατεβλήθησαν Συνολικά: 712.441.538€
Συνεπώς, από τις Κυβερνήσεις ΠΑΣΟΚ και Ν.Δ. είχαν καταβληθεί μέχρι 21/9/2009, συνολικά  το ποσό: 2.033.039.679€. 
Επί πλέον, επί  Κυβερνήσεως Γ.Α. Παπανδρέου και με ΥΠΕΘΑ τον Β. Βενιζέλο (2010) έγινε νέα παραγγελία δύο ακόμη υποβρυχίων τύπου 214,  που θα αντικαταστήσουν το πρόγραμμα εκσυγχρονισμού των 3 υποβρυχίων  τύπου 209, κόστους 800 εκατομμυρίων ευρώ. 
Το εντυπωσιακό είναι ότι, στις δοκιμές του πρώτου από τα 4 υποβρύχια το «ΠΑΠΑΝΙΚΟΛΗΣ» παρουσίαζε σοβαρά ναυπηγοκατασκευαστικά προβλήματα (οι δοκιμές άρχισαν το 2005 και συνεχίστηκαν μέχρι και το 2009) και οι κ.Κ. Καραμανλής , Σπ. Σπηλιωτόπουλος και Β.Μειμαράκης,  αρνούνται να παραλάβουν το υποβρύχιο «ΠΑΠΑΝΙΚΟΛΗΣ». Μάλιστα ο τότε ΥΠΕΘΑ Β.Μειμαράκης είχε χαρακτηρίσει το Υ/Β ΠΑΠΑΝΙΚΟΛΗΣ, ως «πλωτό φέρετρο». Ωστόσο, όχι μόνο  δεν καταγγέλλουν την σύμβαση, αλλά καταβάλουν κανονικά τις δόσεις που προέβλεπε η σύμβαση στην κατασκευάστρια γερμανική εταιρεία και ιδιοκτήτρια των Ναυπηγείων Σκαραμαγκά !!! Δηλαδή πληρώναμε κανονικά τις δόσεις   στους Γερμανούς, χωρίς όμως να έχουμε παραλάβει ούτε λαμαρίνα από υποβρύχιο!!
Αντί όμως, να καταγγείλουμε εμείς τη Σύμβαση,  την κατήγγειλαν οι Γερμανοί!  Μετά από την καταγγελία των συμβάσεων από την Γερμανική HDW στις 21/9/2009 (λίγες μέρες πριν από τις βουλευτικές εκλογές)  ακολούθησε, από την νεοεκλεγείσα Κυβέρνηση του ΠΑΣΟΚ σειρά διερευνητικών επαφών και αναζήτηση επενδυτών στον Αραβικό Κόσμο, με στόχο την μεταβίβαση της ιδιοκτησίας των Ναυπηγείων και της συνέχισης του προγράμματος ναυπήγησης  των υποβρυχίων. Οι συζητήσεις καρποφόρησαν, με την υπογραφή  συμφωνίας-πλαισίου μεταξύ της Ελληνικής Δημοκρατίας και των εταιρειών ThyssenKrupp, (HDW), Abu Dhabi MAR εταιρεία από Αραβικά Εμιράτα (Η.Α.Ε..)
Τον Μάρτιο του 2010, γίνονται διαπραγματεύσεις για την τύχη των Ναυπηγείων Σκαραμαγκά και η Κυβέρνησης εκδίδει την εξής ανακοίνωση: «Η Ελληνική Κυβέρνηση χαιρετίζει την απόφαση του ομίλου Abu Dhabi Mar (“ADM”) να επενδύσει στον ελληνικό ναυπηγοεπισκευαστικό τομέα αποκτώντας την πλειοψηφία του μετοχικού κεφαλαίου των Ελληνικών Ναυπηγείων Α.Ε. (“ΣΚΑΡΑΜΑΓΚΑΣ”) και των Αρχών του Εμιράτου Abu Dhabi να υποστηρίξουν αυτή την απόφαση.  Το νέο κοινοπρακτικό σχήμα του οποίου θα ηγείται η ADM κατέχοντας ποσοστό 75,1% του μετοχικού κεφαλαίου του Σκαραμαγκά, και στο οποίο συμμετέχει η ThyssenKrupp Marine Systems (“TKMS”) με ποσοστό 24,9%, τυγχάνει της απόλυτης έγκρισης της ελληνικής κυβέρνησης.» (Κυβερνητική ανακοίνωση 8-3-2010). 
Μάλιστα, προκειμένου  να «δέσει» η συμφωνία, η Κυβέρνηση  δέχτηκε να παραλάβουμε το ελαττωματικό υποβρύχιο «ΠΑΠΑΝΙΚΟΛΗΣ» και  να παραγγείλουμε την κατασκευή δύο επιπλέον υποβρυχίων στον Σκαραμαγκά!!
 Η συμφωνία ενσωματώθηκε  σε νόμο που εισήχθη στην Ολομέλεια της Βουλής και υπερψηφίστηκε από τους Βουλευτές του  ΠΑΣΟΚ και του ΛΑΟΣ. Ο σχετικός Νόμος 3885/2010 δημοσιεύθηκε στο ΦΕΚ στις 29.9.2010.
Η εκτελεστική συμφωνία υπεγράφη τελικά στις 30 Σεπτεμβρίου του 2010 από τον τότε υπουργό Οικονομικών Γιώργο Παπακωνσταντίνου, τον  Ευάγγελο Βενιζέλο, τότε Υπουργό Εθνικής Άμυνας και τον κύριο Ισκανταρ Σάφα, τον νέο ιδιοκτήτη των Ναυπηγείων Σκαραμαγκά , αφού οι Άραβες επενδυτές της Abu Dhabi MAR και οι Γερμανοί κατασκευαστές της ThyssenKrupp, είχαν «εξαφανιστεί»  και είχαν μεταβιβάσει την ιδιοκτησία των Ναυπηγείων σε εταιρεία του κ.Σαφα με μετοχικό κεφαλαίο μόλις 25 χιλιάδες ευρώ!   Το Υπουργείο Εθνικής Άμυνας κατέβαλε αμέσως στον Ι.Σάφα επιπλέον το ποσό των 360 εκατομ. ευρώ προκειμένου να συνεχιστούν οι εργασίες για τα υποβρύχια, να μείνουν ανοιχτά τα Ναυπηγεία και να πληρωθούν οι εργαζόμενοι. Με τον Νόμο 3885/2010 το Ελληνικό Δημόσιο παραιτήθηκε από οποιαδήποτε απαίτησή του σε βάρος των Γερμανών και επέστρεψε στην HDW τις εγγυητικές επιστολές καλής εκτέλεσης της κύριας σύμβασης!! Πότε έγινε αυτό; Όταν ακόμη το Πολεμικό Ναυτικό δεν είχε  «δει» , που είναι και σε ποια κατάσταση βρίσκονται τα υποβρύχια!  Αποτέλεσμα το Π.Ν. έχει 6 υποβρύχια λιγότερα, με προφανείς επιπτώσεις στην αμυντική θωράκιση της Χώρας. Και το «κερασάκι», ο Ι. Σάφα έχει προσφύγει στα Διεθνή Δικαστήρια και ζητεί από το Ελληνικό Δημόσιο αποζημίωση ενός (1) δισεκατομμυρίου  ευρώ, επειδή η Κυβέρνηση δεν εφαρμόζει το νόμο που ψήφισε  η Βουλή το 2010, για την κατασκευή δύο επιπλέον υποβρυχίων.  Σύμφωνα με νομικούς κύκλους ο Ι. Σαφα έχει πολλές πιθανότητες να κερδίσει την υπόθεση και να εισπράξει γύρω στα 450 με 500 εκατομ. ευρώ από το Ελληνικό Δημόσιο!!
Σε δήλωσή του, μετά την κατάθεση στη  Βουλή από τον ΣΥΡΙΖΑ της πρότασης,  για  σύσταση εξεταστικής επιτροπής για το θέμα του Σκαραμαγκά και των Υποβρυχίων,  ο αντιπρόεδρος της Κυβέρνησης Β. Βενιζέλος , υπεραμύνεται του «νόμου 3858/2010,  για τη διάσωση των υποβρυχίων του  Πολεμικού Ναυτικού και των ναυπηγείων Σκαραμαγκά» , όπως τον χαρακτηρίζει. Σύμφωνα  με τον Β. Βενιζέλο με αυτό τον νόμο, διασώζονται:   «πάνω από   2 δισ. ευρώ που είχε καταβάλλει έως τότε το ελληνικό δημόσιο χωρίς αντίκρισμα για τα υποβρύχια.   Τέσσερα καινούργια υποβρύχια τελευταίας τεχνολογίας που απαξιωνόντουσαν, το ένα «πεταμένο» στο Κίελο (Παπανικολής) και τα άλλα τρία στο Σκαραμαγκά.  Και  1200 περίπου άμεσες θέσεις εργασίας.» 
Ολοκληρώνοντας, να θέσουμε και το εξής ερώτημα:  Μετά τον Β. Βενιζέλο, οι «διάδοχοί του» στο Υπουργείο Εθνικής Άμυνας ήταν οι υπουργοί, Π. Μπεγλίτης, Δ. Αβραμόπουλος, Φρ. Φράγκος, Π. Παναγιωτόπουλος και πάλι Δ. Αβραμόπουλος. Γιατί άραγε, ουδείς εκ  των διαδόχων του στο ΥΠΕΘΑ, δεν διανοήθηκε καν, να εφαρμόσει το νόμο Βενιζέλου,  που είχε ψηφίσει η Βουλή;

     
  

Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Αναξίμανδρος (610-540 π.X.)

Γέννηση, θάνατος, άπειρο », 23 Μαΐου 2011 Επιστήμες / Μορφές της Επιστήμης & της Τεχνολογίας   Αναπληρωτής καθηγητής Ιστορίας και Φιλοσοφίας της Αστρονομίας και των Φυσικών Επιστημών - Πανεπιστήμιο Αθηνών Στράτος Θεοδοσίου Στην φιλοσοφία του Αναξίμανδρου, το άπειρο, που ήταν αθάνατον και ανώλεθρον, ήταν η πρωταρχική κοσμική ουσία από την οποία απορρέουν τα πάντα και στην οποία τελικά επιστρέφουν τα πάντα. Από αυτό γεννιούνταν και σε αυτό επέστρεφαν αλληλοδιαδόχως άπειροι κόσμοι. των Στράτου Θεοδοσίου, επίκουρου καθηγητή, και Μάνου Δανέζη , αναπληρωτή καθηγητή, Τμήμα Φυσικής – Πανεπιστήμιο Αθηνών και Milan Dimitrijevic , Astronomical Observatory of Belgrade, Serbia Την ίδια εποχή με τον Θαλή έδρασε, επίσης στην Μίλητο, ο μαθητής και διάδοχος στην Σχολή του, ο Αναξίμανδρος (610-540 π.X.), ο οποίος, όπως παραδέχονται όλοι οι μελετητές εκείνης της περιόδου, ήταν ισάξιος του διδασκάλου του και ο πρώτος που μαζί

Είχε Δίκιο η Αντιγόνη ή ο Κρέων;

Επανερχόμαστε   στα παλιά ερωτήματα. Είχε άραγε κάπου δίκιο η Αντιγόνη (ή εξ ολοκλήρου δίκιο); Και είχε άραγε ο Κρέων κάποιο άδικο (ή εξ ολοκλήρου άδικο); Δεν είναι βέβαιο ότι αυτά είναι τα πιο ενδιαφέροντα ερωτήματα που θα μπορούσε κανείς να θέσει για το έργο, τουλάχιστον έτσι ωμά διατυπωμένα. Ή μάλλον θα μπορούσε ο Σοφοκλής ο ίδιος να τα έχει κάνει πιο ενδιαφέροντα —και πιο δύσκολα— όμως οι επιλογές του ήταν άλλες. Υπήρχε σύγκρουση —μια σύγκρουση εγελιανού τύπου— μεταξύ των δικαιωμάτων της οικογένειας και των δικαιωμάτων της πολιτείας. Και αρχικά φαίνεται σαν ο Σοφοκλής να πρόκειται να αναπτύξει το έργο του με βάση αυτή τη σύγκρουση, όταν η Αντιγόνη εμφανίζεται στον Πρόλογο του δράματος προσηλωμένη ειδικά στην οικογένεια και έκδηλα αδιάφορη απέναντι στην πολιτεία, ενώ ο Κρέων με το διάγγελμα του αμέσως μετά την Πάροδο (πολύ σημαντική τοποθέτηση σε αρχαίο ελληνικό δράμα) αναλαμβάνει τη θέση του εκφραστή της πόλεως, με την έκκληση έξαφνα που απευθύνει να υποταχθούν οι προσωπικέ

O ΠΑΡΜΕΝΙΔΗΣ: Ο άνθρωπος μετά το θάνατό του δεν περνά στην ανυπαρξία, ο νεκρός δεν είναι «μηδέν», αλλά μετέχει στο «είναι» έχει την ικανότητα να αισθάνεται και αναμένει (μέσω της μετεμψύχωσης) την επιστροφή του στον ορατό κόσμο.

O ΠΑΡΜΕΝΙΔΗΣ Ο Παρμενίδης ήταν αρχαίος Έλληνας φιλόσοφος. Γεννήθηκε στην Ελέα της Μεγάλης Ελλάδας στα τέλη του 6ου αι. π.Χ., σε ένα περιβάλλον επηρεασμένο από τις απόψεις του Πυθαγόρα και του Ξενοφάνη. Θεωρείται η πλέον πρωτότυπη μορφή της προσωκρατικής σκέψης. Σε αντίθεση με τους Ίωνες φυσιολόγους δεν αναζητά την ενότητα του κόσμου σε μια φυσική ουσία, αλλά στην ίδια την «οντότητα» των πραγμάτων που μας περιβάλλουν, στο είναι όλων των όντων και όλων των πραγμάτων. Ο Παρμενίδης εκθέτει τη φιλοσοφία του σε έμμετρο λόγο (δακτυλικό εξάμετρο), επιθυμώντας πιθανώς να την παρουσιάσει ως αποτέλεσμα θείας αποκάλυψης. Στο προίμιο του ποιήματoς περιγράφεται το ταξίδι του ποιητή πάνω σε άρμα, καθοδηγούμενο από κόρες του ΄Ηλιου σε μια ανώνυμη θεά. Ακολουθεί η Αλήθεια, στην οποία μιλά η θεά επιχειρώντας μια προσέγγιση της καρδιάς της αλήθειας.     «αλλά ωστόσο θα μάθεις και τούτο, πως τα δοκούντα θα έπρεπε να είναι απολύτως δεκτά, όλα δεκτά στο σύνολό τους ως όντα». Παρουσιάζοντας τα φα