Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

Σήμερα στη Βοσνία.....

Του ΣΤΑΘΗ*
Σήμερα στη Βοσνία πολλοί αγωνίζονται εναντίον όσων στο πρόσφατο παρελθόν αγωνίσθηκαν για να γίνουν.
Η ειρωνεία της ιστορίας είναι ενίοτε ανυπόφορα σαρκαστική.
Το χρονικό είναι μικρό. Μια σταλιά ιστορίας. Ομως από βαρύ ύδωρ.
Πριν από λίγα χρόνια έγινε εναντίον της Γιουγκοσλαβίας το αδιανόητο, δηλαδή πόλεμος επί ευρωπαϊκού εδάφους, ο πρώτος μετά τον Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο. Ψυχή αυτού του μεταψυχροπολεμικού πολέμου, η Γερμανία. Σκοπός της επιχείρησης (και ως μπίζνας) η αναθεώρηση των αποτελεσμάτων του μεγάλου Πατριωτικού Πολέμου (πατριωτικού, ιδιαιτέρως, ως προς τη Γιουγκοσλαβία), καθώς και η ταξική καταβύθιση της περιοχής σε ειδική οικονομική ζώνη των Αμερικανοευρωπαίων, με ειδικό ενδιαφέρον της Γερμανίας για ζωτικό χώρο σε ορισμένες περιοχές της πρώην Γιουγκοσλαβικής Ομοσπονδίας.
Οι στόχοι επιτεύχθηκαν όλοι και με το παραπάνω. Αυτοί που ευαγγελίζονταν μια Ευρώπη χωρίς σύνορα, εγκατέστησαν Σκαιά Σύνορα μεταξύ των κρατών που διαδέχθηκαν τη Γιουγκοσλαβία. Σύνορα, σινικά τείχη. Ποτισμένα με αίμα αιώνων - που το βρικολάκιασαν ποτίζοντάς το με αίμα φρέσκο οι λαθρέμποροι των Εθνών απ’ την Ουάσιγκτον, το Βερολίνο και τις Βρυξέλλες.
Κι όχι μόνον σύνορα Τείχη του Αίσχους μεταξύ των νέων κρατών που διαδέχθηκαν τη Γιουγκοσλαβία, αλλά και σύνορα Απαρτχάιντ στο εσωτερικό τους, όπως συνέβη στη Βοσνία, το Κοσσυφοπέδιο και τη FYROM.
H Γιουγκοσλαβία έγινε σμπαράλια, τα κράτη που αναδύθηκαν απ’ τα ερείπιά της επέστρεψαν «στον πιο σκοτεινό βαλκανικό μεσαίωνα» με τις ευλογίες της Δύσης -κράτη που ηττήθηκαν όλα εν τη γενέσει τους. Που γεννήθηκαν με μια ήττα στίγμα μέσα τους - η Κροατία εξαρτήθηκε αμέσως απ’ τη Γερμανία, η Σλοβενία έκανε Ανσλους από μόνη της, το Μαυροβούνιο αποσχίσθηκε απ’ τη Σερβία για να μην αισθάνεται τόσο φτωχό όσον η κολασμένη μητέρα-χώρα, στη FYROM παγιδεύτηκαν μέσα σε μικρομεγαλίστικές φενάκες, ενώ για τη Βοσνία πολυπολιτισμός απεδείχθη να είναι η επιστροφή σε έναν ισλαμικό φονταμενταλισμό τύπου «κοσμικής» σαρίας.
Ισως ορισμένοι να νομίζουν ότι η Δύση μέσα στην υπεροψία της δεν τα έβλεπε όλα αυτά, όχι τουλάχιστον ώσπου να γίνουν. Ανοησίες. Η Δύση τα ήθελε απ’ την αρχή και απ’ την αρχή τα σχεδίασε. Πριν καν κατακάτσει ο κουρνιαχτός του πολέμου, άρχισε να σηκώνεται η σκόνη της «ανοικοδόμησης». Ο πόλεμος-εργολαβία σε όλη του τη «δόξα»! Εργοτάξια, συμβόλαια, «κυβερνήσεις» επιπέδου Πρίστινα, νομάρχες που έγιναν πρωθυπουργοί, μαφιόζοι, εθνικιστές, φύλαρχοι, ξένα στρατεύματα, όλοι έστησαν ένα χορό δισεκατομμυρίων ευρώ στην πρώην Ο.Δ. της Γιουγκοσλαβίας.
Ταξίδεψα στη Βοσνία και στο Κοσσυφοπέδιο. Συρματοπλέγματα, φυλάκια, Ισπανοί στρατιωτικοί, Γάλλοι, άλλοι στο πλαίσιο του ΟΗΕ, άλλοι του ΝΑΤΟ, ντόπιοι συμμορίτες, ουτσεκάδες, φονιάδες, πράκτορες, προβοκάτορες, νεοναζί αληταράδες, παραστρατιωτικοί, παρακρατικοί, όλοι φύλαγαν κάποια διάβαση, κάποιο πέρασμα, διόδια, μπαχτσίσι, διαβατήριο για να πας από τη μια επικράτεια της τρέλας στην άλλη, μέσα στην επικράτεια της ίδιας καταισχύνης.
Ο θρίαμβος της δυτικής πολιτικής εις ό,τι αφορά τον πλουραλισμό, τον αντιρατσισμό, τον αντιεθνικισμό, τον πολυπολιτισμό, την πολιτική ορθότητα στα λόγια και τον πιο βαθύ ρατσισμό, τον εκφασισμό, την ταξική υποδούλωση και την πιο αισχρή υποδαύλιση του εθνικισμού στην πράξη.
Η Γιουγκοσλαβία έζησε στο τέλος του 20ού αιώνα το δικό της 1204, ακόμα πιο δόλιο και καταστροφικό -διότι τώρα υποτίθεται ότι η Δύση βρίσκεται μετά τον διαφωτισμό-, στην πραγματικότητα βρίσκεται παγιδευμένη στον βρόχο του ρεβανσισμού που επιβάλλει στην Ευρώπη η Γερμανία.
Ο δρόμος απ’ το Σεράγιεβο στην Τούζλα υπήρξε βραχύς. Βιομηχανική περιοχή της Βοσνίας η Τούζλα, «απελευθερώθηκε» από τον κομμουνιστικό ζυγό της κρατικής ιδιοκτησίας πάνω στα μέσα παραγωγής, τα εργοστάσια ιδιωτικοποιήθηκαν, μέσα σε λίγο καιρό αποψιλώθηκαν, λεηλατήθηκαν κι έκλεισαν. Οι προλετάριοι υποπρολεταριοποιήθηκαν. Και τώρα πετάνε πέτρες και μολότωφ εναντίον εκείνου που απ’ τη δεκαετία του 1990 ήθελαν να γίνουν - ή τους είχαν πείσει να θέλουν.
Θα μπορούσε να πει κανείς από εκείνους που θέλουν «μετανάστες ποιότητας», ότι ο βαλκανικός καπιταλισμός δεν είναι, βρε αδελφέ, όπως ο Βελγικός, φέρ’ ειπείν, ή ο Γαλλικός! Είναι -αντιθέτως- ένα καρκατσουλιό που ούτε οι Βέλγοι ούτε οι Γερμανοί μπόρεσαν να τον βάλουν σε τάξη. Σωστό! Μόνον να τον πτωχεύσουν μπόρεσαν. Οσο για την καπιταλιστική τάξη στη Δύση, αν εξαιρέσουμε τα PIGS, που επίσης τα έχουν σκατώσει με βαλκανικό τρόπο, όλα τα υπόλοιπα είναι καθώς πρέπει: κινέζικα μεροκάματα Γερμανίας, 12.000.000 άνεργοι, δολοφονημένο κοινωνικό κράτος, ακροδεξιά παλινόρθωση, ρατσισμός με το καντάρι, ολοκληρωτικός έλεγχος των δικτύων της ομογενοποιημένης σκέψης - όλα πάνε μια χαρά στις προχωρημένες χώρες της δυτικής Δανιμαρκίας.
Μίζες, φτώχεια, διαφθορά, αποκολοκύνθωση στη Γερμανία; άπαγε, βδελυρέ! Ρατσισμός στην Αυστρία, τη Νορβηγία, την Ελβετία, την Ιταλία; Πίσω γορίλες! Εξάρτηση του Τύπου, καταστολή, αστυνόμευση, Μεγάλος Αδερφός, απολυταρχισμός, ολιγαρχία; - πού τα είδατε αυτά γραμμένα;
Η Τούζλα όμορφα καίγεται, όπως όμορφα κάηκε απ’ το Ευρωπαϊκό οικοδόμημα οτιδήποτε θα έδινε στους λαούς της Ενωσης πρόσβαση σε ελάχιστο έστω μέρος όσων γίνονται για να κυβερνώνται. Η Ιερά Συμμαχία Εταιρειών και Τραπεζών που κυβερνά την Ενωση, έχει στην ίδια υπόληψη όλους τους λαούς, που φροντίζει να χωρίζει σε «ευρωπαίους» και «βαλκάνιους», βόρειους και νότιους, ανωτέρας ποιότητος και κατωτέρας, τεμπέληδες και πειθαρχημένους, διεφθαρμένους και ουρσουλίνες.
Το δε πιο χυδαίο απ’ όλα είναι ο κατά συνθήκην πολιτισμός της (μας). Η Ευρώπη που τάχα μιλά τη γλώσσα της ελευθερίας, της δημοκρατίας, του διαφωτισμού σε όλα τα επίπεδα, πολιτικό, επικοινωνιακό, κοινωνικό, δεν είναι παρά μια δράκα δράκων. Που βομβαρδίζουν, διαιρούν, ξεσχίζουν, που αρπάζουν όπως ο τελευταίος πρωτόγονος! μια σέχτα πολεμοκάπηλων και απάνθρωπων, που μπορούν να κάνουν Τούζλα το Μιλάνο ή τη Βαρκελώνη με την ίδια άνεση που έκαναν Μνημόνιο την Ελλάδα και μπουρδέλο (μόνον για επενδυτές) κάθε άλλη χώρα με κατώτατο μισθό 500 ευρώ - σήμερα η Λεττονία ή η Ρουμανία, αύριο η Ισπανία, όπως η Πορτογαλία, όπως η Βουλγαρία. Τούζλα και COSCO. Στην Τούζλα να παρακαλάνε να γίνουν COSCO και η COSCO να σε κάνει όποτε θέλει Τούζλα...
Η Τούζλα φλέγεται - πού θα πάει, θα καεί. Και από τις στάχτες της θα αναγεννηθεί η... ανάπτυξη. Για δεύτερη φορά. Εκεί. Οπως κι εδώ. Διότι μέσα στα περισσότερα ελληνικά σπίτια φλέγεται μια μικρή Τούζλα. Στα σπίτια των ανέργων και των απλήρωτων -στο 28% η ανεργία, 61,5% στους νέους-, στα κλειστά μαγαζιά, στα νοικοκυριά που κρύωναν όλον τον χειμώνα, στον υποσιτισμό των παιδιών, παντού σιγόκαιγε και σιγοκαίει μια Τούζλα. Στα 7 δισ. που θα πρέπει να πληρώσουν οι φορολογούμενοι έως τον Ιούλιο, στον ζυγό των φόρων, στα αλλεπάλληλα απελπισμένα μέτρα που παίρνει η κυβέρνηση, στις θανάσιμες εντολές που εκτελεί, μια Τούζλα μάς καίει έναν-έναν, όλους μαζί...
*Δημοσιεύθηκε στο "enikso.gr" την Παρασκευή 14 Φεβρουαρίου 2014

Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Αναξίμανδρος (610-540 π.X.)

Γέννηση, θάνατος, άπειρο », 23 Μαΐου 2011 Επιστήμες / Μορφές της Επιστήμης & της Τεχνολογίας   Αναπληρωτής καθηγητής Ιστορίας και Φιλοσοφίας της Αστρονομίας και των Φυσικών Επιστημών - Πανεπιστήμιο Αθηνών Στράτος Θεοδοσίου Στην φιλοσοφία του Αναξίμανδρου, το άπειρο, που ήταν αθάνατον και ανώλεθρον, ήταν η πρωταρχική κοσμική ουσία από την οποία απορρέουν τα πάντα και στην οποία τελικά επιστρέφουν τα πάντα. Από αυτό γεννιούνταν και σε αυτό επέστρεφαν αλληλοδιαδόχως άπειροι κόσμοι. των Στράτου Θεοδοσίου, επίκουρου καθηγητή, και Μάνου Δανέζη , αναπληρωτή καθηγητή, Τμήμα Φυσικής – Πανεπιστήμιο Αθηνών και Milan Dimitrijevic , Astronomical Observatory of Belgrade, Serbia Την ίδια εποχή με τον Θαλή έδρασε, επίσης στην Μίλητο, ο μαθητής και διάδοχος στην Σχολή του, ο Αναξίμανδρος (610-540 π.X.), ο οποίος, όπως παραδέχονται όλοι οι μελετητές εκείνης της περιόδου, ήταν ισάξιος του διδασκάλου του και ο πρώτος που μαζί

Είχε Δίκιο η Αντιγόνη ή ο Κρέων;

Επανερχόμαστε   στα παλιά ερωτήματα. Είχε άραγε κάπου δίκιο η Αντιγόνη (ή εξ ολοκλήρου δίκιο); Και είχε άραγε ο Κρέων κάποιο άδικο (ή εξ ολοκλήρου άδικο); Δεν είναι βέβαιο ότι αυτά είναι τα πιο ενδιαφέροντα ερωτήματα που θα μπορούσε κανείς να θέσει για το έργο, τουλάχιστον έτσι ωμά διατυπωμένα. Ή μάλλον θα μπορούσε ο Σοφοκλής ο ίδιος να τα έχει κάνει πιο ενδιαφέροντα —και πιο δύσκολα— όμως οι επιλογές του ήταν άλλες. Υπήρχε σύγκρουση —μια σύγκρουση εγελιανού τύπου— μεταξύ των δικαιωμάτων της οικογένειας και των δικαιωμάτων της πολιτείας. Και αρχικά φαίνεται σαν ο Σοφοκλής να πρόκειται να αναπτύξει το έργο του με βάση αυτή τη σύγκρουση, όταν η Αντιγόνη εμφανίζεται στον Πρόλογο του δράματος προσηλωμένη ειδικά στην οικογένεια και έκδηλα αδιάφορη απέναντι στην πολιτεία, ενώ ο Κρέων με το διάγγελμα του αμέσως μετά την Πάροδο (πολύ σημαντική τοποθέτηση σε αρχαίο ελληνικό δράμα) αναλαμβάνει τη θέση του εκφραστή της πόλεως, με την έκκληση έξαφνα που απευθύνει να υποταχθούν οι προσωπικέ

O ΠΑΡΜΕΝΙΔΗΣ: Ο άνθρωπος μετά το θάνατό του δεν περνά στην ανυπαρξία, ο νεκρός δεν είναι «μηδέν», αλλά μετέχει στο «είναι» έχει την ικανότητα να αισθάνεται και αναμένει (μέσω της μετεμψύχωσης) την επιστροφή του στον ορατό κόσμο.

O ΠΑΡΜΕΝΙΔΗΣ Ο Παρμενίδης ήταν αρχαίος Έλληνας φιλόσοφος. Γεννήθηκε στην Ελέα της Μεγάλης Ελλάδας στα τέλη του 6ου αι. π.Χ., σε ένα περιβάλλον επηρεασμένο από τις απόψεις του Πυθαγόρα και του Ξενοφάνη. Θεωρείται η πλέον πρωτότυπη μορφή της προσωκρατικής σκέψης. Σε αντίθεση με τους Ίωνες φυσιολόγους δεν αναζητά την ενότητα του κόσμου σε μια φυσική ουσία, αλλά στην ίδια την «οντότητα» των πραγμάτων που μας περιβάλλουν, στο είναι όλων των όντων και όλων των πραγμάτων. Ο Παρμενίδης εκθέτει τη φιλοσοφία του σε έμμετρο λόγο (δακτυλικό εξάμετρο), επιθυμώντας πιθανώς να την παρουσιάσει ως αποτέλεσμα θείας αποκάλυψης. Στο προίμιο του ποιήματoς περιγράφεται το ταξίδι του ποιητή πάνω σε άρμα, καθοδηγούμενο από κόρες του ΄Ηλιου σε μια ανώνυμη θεά. Ακολουθεί η Αλήθεια, στην οποία μιλά η θεά επιχειρώντας μια προσέγγιση της καρδιάς της αλήθειας.     «αλλά ωστόσο θα μάθεις και τούτο, πως τα δοκούντα θα έπρεπε να είναι απολύτως δεκτά, όλα δεκτά στο σύνολό τους ως όντα». Παρουσιάζοντας τα φα