ΑΡΘΡΟ ΤΟΥ ΧΡΗΣΤΟΥ Α. ΚΑΠΟΥΤΣΗ
Το
θέμα της αναβάθμισης πέντε ΑΦΝΣ, δεν είναι μονοδιάστατο, αφού πέρα όμως από τις
επιχειρησιακές- στρατιωτικές πτυχές, ανακύπτουν ζητήματα πολιτικά , ηθικά και
κοινωνικά. Είναι δυνατόν, τη στιγμή , που τα ταμεία του Κράτους είναι άδεια,
που η Κυβέρνηση αγωνίζεται να εξοικονομήσει κάποια ελάχιστα χρήματα, από τα
αποθέματα των Ασφαλιστικών Ταμείων, για να μην χρεοκοπήσει η χώρα, την ίδια
στιγμή, που το Κράτος έχει κηρύξει εσωτερική στάση πληρωμών, να εκταμιεύονται
45 εκατομ. δολάρια και να κατευθύνονται
στα ταμεία αμερικανικής εταιρείας, για την έναρξη των εργασιών κάποιου,
αναγκαίου έστω, εξοπλιστικού προγράμματος;
Κεντρικό
σύνθημα του ΣΥΡΙΖΑ κατά την προεκλογική περίοδο δεν ήταν, ότι θα πρέπει να
εξοικονομηθούν χρήματα από τις περικοπές των δαπανών για την άμυνα, προκειμένου
να διατεθούν για την υγεία, την παιδεία
και για προγράμματα κοινωνικής πολιτικής;
Αρκετοί Βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ, είναι εξοργισμένοι για την απόφαση του ΚΥΣΕΑ και απαιτούν
πειστικές εξηγήσεις.
Η
υπόθεση της απευθείας ανάθεσης στην εταιρεία Lockheed Martin του εκσυγχρονισμού πέντε ΑΦΝΣ του ΠΝ, κόστους
500 εκατομ. δολάριων , με απόφαση του ΚΥΣΕΑ (15 Μαρτίου 2015), θα συζητεί αναλυτικά στη Βουλή,
μετά την κατάθεση σχετικής ερώτησης του ΠΟΤΑΜΙΟΥ, στην οποία επισημαίνεται ότι: «200 εκατομμύρια ευρώ για την αντιμετώπιση της ''ανθρωπιστικής κρίσης'' – 500 εκατομμύρια δολάρια για εξοπλιστικά. Με την υποσημείωση βέβαια ότι τα 200 εκατομμύρια δόθηκαν με τυμπανοκρουσίες , ενώ τα 500 δόθηκαν χωρίς κανείς – ούτε η Βουλή, ούτε καν η Κοινοβουλευτική ομάδα του ΣΥΡΙΖΑ- να ενημερωθεί.»
μετά την κατάθεση σχετικής ερώτησης του ΠΟΤΑΜΙΟΥ, στην οποία επισημαίνεται ότι: «200 εκατομμύρια ευρώ για την αντιμετώπιση της ''ανθρωπιστικής κρίσης'' – 500 εκατομμύρια δολάρια για εξοπλιστικά. Με την υποσημείωση βέβαια ότι τα 200 εκατομμύρια δόθηκαν με τυμπανοκρουσίες , ενώ τα 500 δόθηκαν χωρίς κανείς – ούτε η Βουλή, ούτε καν η Κοινοβουλευτική ομάδα του ΣΥΡΙΖΑ- να ενημερωθεί.»
Το
ΚΥΣΕΑ συνεδρίασε την Κυριακή 15 Μαρτίου, υπό την Προεδρία του Πρωθυπουργού
Αλέξη Τσίπρα, για θέματα του Υπουργείου Εθνικής Άμυνας. Μετά από εισήγηση του
ΥΠΕΘΑ Πάνου Καμμένου, ενέκρινε την αναβάθμιση πέντε (5) Αεροσκαφών Ναυτικής
Συνεργασίας του Πολεμικού Ναυτικού, κόστους 500 εκατομ. δολαρίων. Την απόφαση
του ΚΥΣΕΑ προσυπογράφουν , ο Υπουργός Εξωτερικών Νίκος Κοτζιάς, ο αναπληρωτής υπουργός Εσωτερικών και
Διοικητικής Ανασυγκρότησης Γιάννης Πανούσης, ο
αναπληρωτής υπουργός Οικονομίας, Υποδομών, Ναυτιλίας και Τουρισμού
Θοδωρής Δρίτσας , ο ΥΠΕΘΑ Π. Καμμένος
και ο αρχηγός τού ΓΕΕΘΑ,
Στρατηγός Μιχάλης Κωσταράκος. Μάλιστα δόθηκε και προκαταβολή ύψους 45 εκατ. δολαρίων προς την
αμερικανική εταιρεία Lockheed Martin , που ανέλαβε την υλοποίηση του
προγράμματος.
Σύμφωνα
με την εισήγηση του ΥΠΕΘΑ Π. Καμμένου στο ΚΥΣΕΑ, ο εκσυγχρονισμός των 5 ΑΦΝΣ
κρίνεται απαραίτητος και ανέγνωσε τη σχετική εισήγηση του Γενικού Επιτελείου
Ναυτικού.
Την
ίδια άποψη όμως, είχε και ο πρώην ΥΠΕΘΑ
Δ. Αβραμόπουλος, γι’ αυτό με εισήγησή του το 2014 το ΚΥΣΕΑ της συγκυβέρνησης
ΝΔ. – ΠΑΣΟΚ, ενέκρινε το πρόγραμμα του εκσυγχρονισμού και της αναβάθμισης των
αεροσκαφών ναυτικής συνεργασίας P-3B Orion. Προηγουμένως το πρόγραμμα
πέρασε και από την Επιτροπή
Εξοπλισμών και Άμυνας της Βουλής και εγκρίθηκε.
Ουσιαστικά
πρόκειται για ένα εξοπλιστικό πρόγραμμα
το οποίο έχουν υπογράψει δύο πρωθυπουργοί (Α. Σαμαράς, Α. Τσίπρας), ένας
αντιπρόεδρος κυβέρνησης (Β.Βενιζέλος), οι
υπουργοί που συμμετείχαν σε ΚΥΣΕΑ επί Σαμαρά και Τσίπρα και το
πρόγραμμα, έχει εγκριθεί από την Επιτροπή Εξωτερικών και
Άμυνας της Βουλής (πρόεδρος Β. Μειμαράκης)
και από το ΓΕΕΘΑ και το ΓΕΝ. Τα
Γενικά Επιτελεία υποστηρίζουν ότι, τα 5 ΑΦΝΣ θα ενισχύσουν σημαντικά την
αεροναυτική επιτήρηση στο Αιγαίο και την Ανατολική Μεσόγειο και είναι
απαραίτητα για την συνεργασία Ναυτικού και Αεροπορίας. Η Τουρκία διαθέτει 18 τέτοιου τύπου αεροσκάφη
, έναντι ουδενός της Ελλάδας.
Σύμφωνα
με ανακοίνωση του υπουργείου Εθνικής Άμυνας,
«η συμφωνία είναι διακρατική μέσω FMS. Απαράβατος όρος της ελληνικής
πλευράς ήταν οι εργασίες να γίνουν στην Ελλάδα από ελληνική βιομηχανία. Η λύση της αναβάθμισης κρίνεται συμφερότερη
από την προμήθεια νέων αεροσκαφών για πολλούς λόγους. Ο χρόνος ζωής των
αεροσκαφών παρατείνεται για τουλάχιστον 20 χρόνια, διαθέτουμε ήδη ανταλλακτικά
για τον συγκεκριμένο τύπο αεροσκάφους, εκπαιδευμένο προσωπικό, οργανωμένη
μονάδα υποστήριξης» . Επισημαίνουμε ότι η αγορά καινούργιου αεροσκάφους αυτού
του τύπου κοστίζει 270 εκατομ. δολάρια, ενώ η αναβάθμισή του περίπου 100 εκατομ. δολάρια.
Μέχρι
και η γερμανική εφημερίδα «Bild» , ασχολείται με το θέμα της παραγγελίας των 500 εκατ. δολαρίων
για την επισκευή πολεμικών αεροπλάνων.
«Η
Ελλάδα προσπαθεί να αποφύγει τη
χρεοκοπία, αλλά, όπως φαίνεται, για εξοπλιστικές συμφωνίες, όπως η επισκευή
πολεμικών αεροπλάνων, υπάρχουν χρήματα. Τα κόμματα της αντιπολίτευσης στην
Ελλάδα έχουν εξοργιστεί», γράφει η εφημερίδα.
Στο τέλος του ρεπορτάζ της
Γερμανικής εφημερίδας, φιλοξενείται μία δήλωση-απάντηση αξιωματούχου από το
ελληνικό υπουργείο Εθνικής Άμυνας, με τον οποίο επικοινώνησε η Bild: «Θα
πάρουμε πολλαπλάσια χρήματα από πρόστιμα που θα επιβάλλουμε σε γερμανικές
επιχειρήσεις», δήλωσε ο έλληνας αξιωματούχος κατά την Bild.
Σχόλια
Δημοσίευση σχολίου