Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

Η πρόγνωση του καιρού και η θεωρία του Χάους

Στα μέσα του χειμώνα 1961, ο μετεωρολόγος Edward Lorenz εργαζόταν στον υπολογιστή του ΜΙΤ, προσπαθώντας να κάνει την πιο ακριβή πρόγνωση του καιρού,  χρησιμοποιώντας τα  μαθηματικά (μη γραμμικές εξισώσεις),  στο μοντέλο της γήινης ατμόσφαιρας.  Διαπίστωσε ότι, ενώ έδινε ως δεδομένα στρογγυλοποιημένους  δεκαδικούς αριθμούς και περίμενε, τα ίδια περίπου αποτελέσματα, σχετικά με την πρόγνωση του καιρού,  κάθε φορά έπαιρνε διαφορετικά αποτελέσματα. Συμπέρανε ότι, είναι αδύνατη η ακριβής πρόβλεψη του καιρού, εκτός και αν χρησιμοποιήσει αριθμούς με απεριόριστη ακρίβεια (άπειρα δεκαδικά ψηφία), που είναι αδύνατον!
Έτσι η πρόγνωση καιρού εντάχθηκε στα χαοτικά συστήματα.
Το χάος είναι η επιστήμη των εκπλήξεων, της μη γραμμικότητας και του απρόβλεπτου. Η Θεωρία του Χάους, μας διδάσκει να «περιμένουμε» το αναπάντεχο, το απροσδιόριστο, το απρόβλεπτο. Η  Θεωρία του Χάους ασχολείται με μη γραμμικά πράγματα (συστήματα), που είναι ουσιαστικά αδύνατο να προβλέψει ή να ελέγξει, κάποιος εξωτερικός παράγοντας (π.χ. η Κυβέρνηση), όπως η κοινωνική αναταραχή, ο καιρός, το χρηματιστήριο,  η πορεία του ελληνικού χρέους, οι καταστάσεις του εγκεφάλου μας ή  οι ψυχολογικές μας μεταπτώσεις.
Το εκπληκτικό είναι ότι, όπως  οι επιστήμονες υποστηρίζουν,   το Χάος, το τυχαίο, το απρόβλεπτο γεγονός, η αμελητέα ποσότητα, επηρεάζουν το σύστημα, και τελικά, από την πολυπλοκότητα των χαοτικών συστημάτων,  προκύπτει η Δημιουργία και η σταθερότητα.  Είναι εκπληκτική η διαπίστωση ότι στην καρδιά του Χάους, στον πυρήνα του επικρατεί η Αρμονία, η Ευρυθμία, η δημιουργική μετάπτωση! Ένα σπουδαίος Μαθηματικός ο Poincare αποκάλυψε το χάος στο Ηλιακό σύστημα. Είχε κατανοήσει,  πως πολύ μικρές επιδράσεις μπορούν να μεγεθυνθούν μέσω ανάδρασης. Διατύπωσε την άποψη:  "Μια ελάχιστη αιτία, που διαφεύγει της προσοχής μας, μπορεί να προκαλέσει ένα σημαντικό αποτέλεσμα".  Στην χαοτική (μη γραμμική, απρόβλεπτη) συμπεριφορά πολλών μικροσυστημάτων, λέει ο Poincare, οφείλεται η σταθερότητα στην κίνηση του Ηλιακού μας συστήματος και επεκτείνοντας,  του Σύμπαντος!  
Ο ρωσικής καταγωγής καθηγητής μαθηματικών του αμερικανικού πανεπιστημίου Πρίνστον, Γιακόβ Σινάι, που τιμήθηκε από τη Νορβηγική Ακαδημία Επιστημών με το Βραβείο Άμπελ 2014, που θεωρείται το «Νόμπελ» Μαθηματικών, απέδειξε, οτι ακόμη και σε ένα σύστημα με απρόβλεπτη συμπεριφορά, είναι δυνατό να προσδιοριστεί ποσοτικά πόσο ακριβώς πολύπλοκο ή απρόβλεπτο είναι το σύστημα αυτό. Ουσιαστικά απέδειξε ότι ακόμη και στο Χάος, υπάρχει «προβλέψιμη» Τάξη!! Δηλαδή, ακόμη και το Χάος, «υπακούει» σε κάποιους κανόνες …
Ο Ιλιά Πριγκοζίν από τους πιο σημαντικούς σύγχρονους επιστήμονες (χημικός – μαθηματικός), διαπίστωσε ότι οι ζωντανοί οργανισμοί βρίσκουν εν τέλει τάξη και νόμο, ζώντας εξαιτίας και μέσα σε ένα κόσμο ανισόρροπο!   Ισχυρίστηκε ακόμη ότι,  ασήμαντες επιδράσεις, που οι επιστήμονες ως τώρα θεωρούσαν αμελητέες, μπορεί να εισχωρήσουν στο εσωτερικό των συστημάτων προκαλώντας, γιγαντιαίες αλλαγές, την ώρα που γιγαντιαίες δυνάμεις μπορεί ν' αφήνουν τα συστήματα ανέπαφα!
Το φτερούγισμα μιας πεταλούδας στην Αθήνα μπορεί λοιπόν να προκαλέσει καταιγίδα στο Τόκιο, είναι το κλασσικό παράδειγμα,  αλλά το θέμα δεν είναι αυτό. Είναι ότι με τις νέες θεωρίες σχετικά με την Θεωρία του Χάους, αλλά και τη Κβαντομηχανική (εφαρμογή της χαοτικής θεωρίας), ο άνθρωπος φτάνει στο σημείο να συνειδητοποιήσει ότι η έννοια του ελέγχου με την επιβολή ισχύος είναι ψευδαίσθηση. Η εντύπωση ότι η φύση ελέγχεται μέσω δύναμης είναι μια πλάνη.
Η πορεία του κόσμου δεν είναι μια προβλέψιμη κίνηση, αλλά μια τεθλασμένη γραμμή που διαρκώς λυγίζει από το τυχαίο και δεν μπορεί ποτέ να γυρίσει προς τα ασφαλή μετόπισθεν. Είναι ένα ποτάμι χωρίς επιστροφή, όπως θα διδάξει  Ηράκλειτος . Μια θεωρία του γραμμικού χάους αναπτύσσεται σε έναν ιδιαίτερα απαιτητικό και «μαγικό» κλάδο της μαθηματικής ανάλυσης, τη  συναρτησιακή ανάλυση.
Για την Ιστορία να σημειώσουμε ότι, Χάος, είναι η προσωποποίηση του πρώτου από τα αρχέγονα θεϊκά στοιχεία του Ησίοδου στην Θεογονία.
Χρήστος Καπούτσης Μαθηματικός

Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Αναξίμανδρος (610-540 π.X.)

Γέννηση, θάνατος, άπειρο », 23 Μαΐου 2011 Επιστήμες / Μορφές της Επιστήμης & της Τεχνολογίας   Αναπληρωτής καθηγητής Ιστορίας και Φιλοσοφίας της Αστρονομίας και των Φυσικών Επιστημών - Πανεπιστήμιο Αθηνών Στράτος Θεοδοσίου Στην φιλοσοφία του Αναξίμανδρου, το άπειρο, που ήταν αθάνατον και ανώλεθρον, ήταν η πρωταρχική κοσμική ουσία από την οποία απορρέουν τα πάντα και στην οποία τελικά επιστρέφουν τα πάντα. Από αυτό γεννιούνταν και σε αυτό επέστρεφαν αλληλοδιαδόχως άπειροι κόσμοι. των Στράτου Θεοδοσίου, επίκουρου καθηγητή, και Μάνου Δανέζη , αναπληρωτή καθηγητή, Τμήμα Φυσικής – Πανεπιστήμιο Αθηνών και Milan Dimitrijevic , Astronomical Observatory of Belgrade, Serbia Την ίδια εποχή με τον Θαλή έδρασε, επίσης στην Μίλητο, ο μαθητής και διάδοχος στην Σχολή του, ο Αναξίμανδρος (610-540 π.X.), ο οποίος, όπως παραδέχονται όλοι οι μελετητές εκείνης της περιόδου, ήταν ισάξιος του διδασκάλου του και ο πρώτος που μαζί

Είχε Δίκιο η Αντιγόνη ή ο Κρέων;

Επανερχόμαστε   στα παλιά ερωτήματα. Είχε άραγε κάπου δίκιο η Αντιγόνη (ή εξ ολοκλήρου δίκιο); Και είχε άραγε ο Κρέων κάποιο άδικο (ή εξ ολοκλήρου άδικο); Δεν είναι βέβαιο ότι αυτά είναι τα πιο ενδιαφέροντα ερωτήματα που θα μπορούσε κανείς να θέσει για το έργο, τουλάχιστον έτσι ωμά διατυπωμένα. Ή μάλλον θα μπορούσε ο Σοφοκλής ο ίδιος να τα έχει κάνει πιο ενδιαφέροντα —και πιο δύσκολα— όμως οι επιλογές του ήταν άλλες. Υπήρχε σύγκρουση —μια σύγκρουση εγελιανού τύπου— μεταξύ των δικαιωμάτων της οικογένειας και των δικαιωμάτων της πολιτείας. Και αρχικά φαίνεται σαν ο Σοφοκλής να πρόκειται να αναπτύξει το έργο του με βάση αυτή τη σύγκρουση, όταν η Αντιγόνη εμφανίζεται στον Πρόλογο του δράματος προσηλωμένη ειδικά στην οικογένεια και έκδηλα αδιάφορη απέναντι στην πολιτεία, ενώ ο Κρέων με το διάγγελμα του αμέσως μετά την Πάροδο (πολύ σημαντική τοποθέτηση σε αρχαίο ελληνικό δράμα) αναλαμβάνει τη θέση του εκφραστή της πόλεως, με την έκκληση έξαφνα που απευθύνει να υποταχθούν οι προσωπικέ

O ΠΑΡΜΕΝΙΔΗΣ: Ο άνθρωπος μετά το θάνατό του δεν περνά στην ανυπαρξία, ο νεκρός δεν είναι «μηδέν», αλλά μετέχει στο «είναι» έχει την ικανότητα να αισθάνεται και αναμένει (μέσω της μετεμψύχωσης) την επιστροφή του στον ορατό κόσμο.

O ΠΑΡΜΕΝΙΔΗΣ Ο Παρμενίδης ήταν αρχαίος Έλληνας φιλόσοφος. Γεννήθηκε στην Ελέα της Μεγάλης Ελλάδας στα τέλη του 6ου αι. π.Χ., σε ένα περιβάλλον επηρεασμένο από τις απόψεις του Πυθαγόρα και του Ξενοφάνη. Θεωρείται η πλέον πρωτότυπη μορφή της προσωκρατικής σκέψης. Σε αντίθεση με τους Ίωνες φυσιολόγους δεν αναζητά την ενότητα του κόσμου σε μια φυσική ουσία, αλλά στην ίδια την «οντότητα» των πραγμάτων που μας περιβάλλουν, στο είναι όλων των όντων και όλων των πραγμάτων. Ο Παρμενίδης εκθέτει τη φιλοσοφία του σε έμμετρο λόγο (δακτυλικό εξάμετρο), επιθυμώντας πιθανώς να την παρουσιάσει ως αποτέλεσμα θείας αποκάλυψης. Στο προίμιο του ποιήματoς περιγράφεται το ταξίδι του ποιητή πάνω σε άρμα, καθοδηγούμενο από κόρες του ΄Ηλιου σε μια ανώνυμη θεά. Ακολουθεί η Αλήθεια, στην οποία μιλά η θεά επιχειρώντας μια προσέγγιση της καρδιάς της αλήθειας.     «αλλά ωστόσο θα μάθεις και τούτο, πως τα δοκούντα θα έπρεπε να είναι απολύτως δεκτά, όλα δεκτά στο σύνολό τους ως όντα». Παρουσιάζοντας τα φα