Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

Ανθρώπων πάθη



Η κατά το Χριστιανικό δόγμα Μεγάλη Εβδομάδα ή Εβδομάδα των Παθών, πέρα από το λατρευτικό – τελετουργικό σκέλος, περιέχει και πολλούς άλλους συμβολισμούς. Θα μπορούσαμε να πούμε, ότι  σηματοδοτεί την αφετηρία μιας καινούργιας  εποχής,  για σκέψη και περισυλλογή για τους περισσότερους ανθρώπους, τους οδοιπόρους της καθημερινότητας. Η Μεγάλη Εβδομάδα, για αρκετούς, ανεξαρτήτως Θρησκευτικού δόγματος ή προσανατολισμού,  συμβολίζει, κατά μίαν εκδοχή,  τη «σκοτεινή πλευρά του ανθρώπου», τα προσωπικά πάθη που τον βασανίζουν και  του υπενθυμίζει ενίοτε με σκληρό τρόπο,  τις ανθρώπινες αδυναμίες του.  Φυσικά , υπάρχει και η προσωπική, η  εσώψυχη  προσέγγιση του Θείου Δράματος.
Χρόνια τώρα, αυτές τις μέρες , προσπαθούσα, να καταλάβω, γιατί, κάποιοι άνθρωποι, που διαπράττουν εγκλήματα σε βάρος άλλων ανθρώπων (φόνοι, ηθική εξόντωση, δουλεία, εκμετάλλευση, απόλυση-ανεργία, συκοφαντία, υπεροψία, συντριβή της προσωπικότητας των άλλων μέχρι διασυρμού τους, βασανιστήρια ψυχικά και σωματικά), παραμένουν, κάποιοι, ΟΧΙ ΟΛΟΙ, ατιμώρητοι, ενώ κάποιοι άλλοι πληρώνουν ΔΙΚΑΙΑ, πολύ ακριβά το τίμημα της αδικίας ή των εγκλημάτων, που εν γνώσει τους έχουν προκαλέσει,  σε συνανθρώπους τους. Έριξα μια ματιά στα αρχαία κείμενα, και στάθηκα στην εποχή των αρχαίων προσωκρατικών. Να τι διάβασα, δηλαδή πως είχαν ταχτοποιήσει αυτό το ζήτημα: «Αποδίδοντας την αντίληψη σχετικά με την ύβρη και τις συνέπειές της, όπως τουλάχιστον παρουσιάζεται στην αρχαιότερή της μορφή, με το σχήμα ὕβρις → ἄτη → νέμεσις → τίσις μπορούμε να πούμε ότι οι αρχαίοι πίστευαν πως μια «ὕβρις» συνήθως προκαλούσε την επέμβαση των θεών, και κυρίως του Δία, που έστελνε στον υβριστή την «ἄτην», δηλαδή το θόλωμα, την τύφλωση του νου. Αυτή με τη σειρά της οδηγούσε τον υβριστή σε νέες ύβρεις, ώσπου να διαπράξει μια πολύ μεγάλη ανοησία, να υποπέσει σε ένα πολύ σοβαρό σφάλμα, το οποίο προκαλούσε την «νέμεσιν», την οργή και εκδίκηση δηλαδή των θεών, που επέφερε την «τίσιν», δηλ. την τιμωρία και τη συντριβή/καταστροφή του.» Πίστευαν, ότι κανένα έγκλημα δεν πρέπει να μένει ατιμώρητο! Πίστευαν στη Θεία Δίκη, όπως σήμερα, λένε οι περιφρονημένοι, "έχει ο Θεός", ή "έχει ο καιρός γυρίσματα" και ελπίζουν οι δυστυχείς!
Να πούμε για παράδειγμα , ότι η αλαζονεία, ο ναρκισσισμός, η οίησης και η ευχαρίστηση να ταπεινώνεις τον άλλον, είναι ψυχοπαθολογικές συμπεριφορές, ελλειμματικών και κατά βάση αρρωστημένων προσωπικοτήτων. Μπορεί να μην τιμωρούνται από τους Κοσμικούς νόμους, τους τιμωρεί όμως αμείλικτα η Φύση , αλλά και η περιφρόνηση των βάναυσα αδικημένων … Η σκληρότερη ίσως τιμωρία και η μόνη σίγουρη. Θυμίζω «προ της συντριβής ηγείται η ύβρις, προ δε της πτώσεως η υπερηφάνεια» (αρχαίο γνωμικό).
Υπάρχουν  όμως και ιστορικά αντιπαραδείγματα.  Αρκετοί από τους εγκληματίες , που διέπραξαν εκουσίως κακουργήματα σε βάρος των συνανθρώπων τους, που αδίκησαν, που ανήλθαν στα ύπατα κοσμικά αξιώματα , «έρποντας, γλύφοντας και  πατώντας επί πτωμάτων», όχι μόνο έμειναν  ατιμώρητοι, αλλά αποχώρησαν από τα εγκόσμια, με μεγάλες τιμές και δόξα.
Είναι οι περιπτώσεις που καταρρέει η θεωρία περί «Θείας Δίκης» ή ότι η Φύση τιμωρεί τους … κακούς. Είναι και αυτή η διαπίστωση, μία ακόμη αιτία, που καθιστά αναγκαίο το αυτονόητο, ότι ,  ο Άνθρωπος πρέπει να μείνει όρθιος στο φυσικό του ανάστημα, απεξαρτημένος από δόγματα (θρησκευτικά και ιδεολογικά), από ψευτιές και δεισιδαιμονίες….
Οι αδικηθέντες δεν μπορεί να είναι παθητικοί ασπαζόμενοι  το «ὅστις σε ῥαπίζει εἰς τὴν δεξιὰν σιαγόνα σου, στρέψον αὐτῷ καὶ τὴν ἄλλην·»  Η παθητικότητα είναι που γεννά τους Τυράννους.
Ένας άνθρωπος που αδικείται , πρέπει να αντιδρά. Ο αδικημένος που  δεν μπορεί ή δεν θέλει να μισήσει, «μοιάζει με τη σκύλα που δε μάχεται το λύκο, σαν έρχεται επίβουλα στο μαντρί, αλλά ζευγαρώνει μαζί του»!

Χρήστος Καπούτσης

Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Αναξίμανδρος (610-540 π.X.)

Γέννηση, θάνατος, άπειρο », 23 Μαΐου 2011 Επιστήμες / Μορφές της Επιστήμης & της Τεχνολογίας   Αναπληρωτής καθηγητής Ιστορίας και Φιλοσοφίας της Αστρονομίας και των Φυσικών Επιστημών - Πανεπιστήμιο Αθηνών Στράτος Θεοδοσίου Στην φιλοσοφία του Αναξίμανδρου, το άπειρο, που ήταν αθάνατον και ανώλεθρον, ήταν η πρωταρχική κοσμική ουσία από την οποία απορρέουν τα πάντα και στην οποία τελικά επιστρέφουν τα πάντα. Από αυτό γεννιούνταν και σε αυτό επέστρεφαν αλληλοδιαδόχως άπειροι κόσμοι. των Στράτου Θεοδοσίου, επίκουρου καθηγητή, και Μάνου Δανέζη , αναπληρωτή καθηγητή, Τμήμα Φυσικής – Πανεπιστήμιο Αθηνών και Milan Dimitrijevic , Astronomical Observatory of Belgrade, Serbia Την ίδια εποχή με τον Θαλή έδρασε, επίσης στην Μίλητο, ο μαθητής και διάδοχος στην Σχολή του, ο Αναξίμανδρος (610-540 π.X.), ο οποίος, όπως παραδέχονται όλοι οι μελετητές εκείνης της περιόδου, ήταν ισάξιος του διδασκάλου του και ο πρώτος που μαζί

Είχε Δίκιο η Αντιγόνη ή ο Κρέων;

Επανερχόμαστε   στα παλιά ερωτήματα. Είχε άραγε κάπου δίκιο η Αντιγόνη (ή εξ ολοκλήρου δίκιο); Και είχε άραγε ο Κρέων κάποιο άδικο (ή εξ ολοκλήρου άδικο); Δεν είναι βέβαιο ότι αυτά είναι τα πιο ενδιαφέροντα ερωτήματα που θα μπορούσε κανείς να θέσει για το έργο, τουλάχιστον έτσι ωμά διατυπωμένα. Ή μάλλον θα μπορούσε ο Σοφοκλής ο ίδιος να τα έχει κάνει πιο ενδιαφέροντα —και πιο δύσκολα— όμως οι επιλογές του ήταν άλλες. Υπήρχε σύγκρουση —μια σύγκρουση εγελιανού τύπου— μεταξύ των δικαιωμάτων της οικογένειας και των δικαιωμάτων της πολιτείας. Και αρχικά φαίνεται σαν ο Σοφοκλής να πρόκειται να αναπτύξει το έργο του με βάση αυτή τη σύγκρουση, όταν η Αντιγόνη εμφανίζεται στον Πρόλογο του δράματος προσηλωμένη ειδικά στην οικογένεια και έκδηλα αδιάφορη απέναντι στην πολιτεία, ενώ ο Κρέων με το διάγγελμα του αμέσως μετά την Πάροδο (πολύ σημαντική τοποθέτηση σε αρχαίο ελληνικό δράμα) αναλαμβάνει τη θέση του εκφραστή της πόλεως, με την έκκληση έξαφνα που απευθύνει να υποταχθούν οι προσωπικέ

O ΠΑΡΜΕΝΙΔΗΣ: Ο άνθρωπος μετά το θάνατό του δεν περνά στην ανυπαρξία, ο νεκρός δεν είναι «μηδέν», αλλά μετέχει στο «είναι» έχει την ικανότητα να αισθάνεται και αναμένει (μέσω της μετεμψύχωσης) την επιστροφή του στον ορατό κόσμο.

O ΠΑΡΜΕΝΙΔΗΣ Ο Παρμενίδης ήταν αρχαίος Έλληνας φιλόσοφος. Γεννήθηκε στην Ελέα της Μεγάλης Ελλάδας στα τέλη του 6ου αι. π.Χ., σε ένα περιβάλλον επηρεασμένο από τις απόψεις του Πυθαγόρα και του Ξενοφάνη. Θεωρείται η πλέον πρωτότυπη μορφή της προσωκρατικής σκέψης. Σε αντίθεση με τους Ίωνες φυσιολόγους δεν αναζητά την ενότητα του κόσμου σε μια φυσική ουσία, αλλά στην ίδια την «οντότητα» των πραγμάτων που μας περιβάλλουν, στο είναι όλων των όντων και όλων των πραγμάτων. Ο Παρμενίδης εκθέτει τη φιλοσοφία του σε έμμετρο λόγο (δακτυλικό εξάμετρο), επιθυμώντας πιθανώς να την παρουσιάσει ως αποτέλεσμα θείας αποκάλυψης. Στο προίμιο του ποιήματoς περιγράφεται το ταξίδι του ποιητή πάνω σε άρμα, καθοδηγούμενο από κόρες του ΄Ηλιου σε μια ανώνυμη θεά. Ακολουθεί η Αλήθεια, στην οποία μιλά η θεά επιχειρώντας μια προσέγγιση της καρδιάς της αλήθειας.     «αλλά ωστόσο θα μάθεις και τούτο, πως τα δοκούντα θα έπρεπε να είναι απολύτως δεκτά, όλα δεκτά στο σύνολό τους ως όντα». Παρουσιάζοντας τα φα