Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

«Βουτώντας» στα λασπόνερα της Δυτικής Αττικής

Πρώτη ημέρα της καταστροφής στην Δυτική Αττική και καθώς, βουτούσα στα ερείπια και τις λάσπες της οδού Καροπούλη, του δρόμου -πρώην ρέμα- στη Μάνδρα, μαζί με τα φερτά υλικά είδα ένα στρώμα και μια φορητή τηλεόραση να «ταξιδεύουν». Πως βρέθηκαν εκεί, αναρωτήθηκα. Από ποιο μοναχικό δωμάτιο δραπέτευσαν και πού να βρίσκεται αυτός που έβλεπε τηλεόραση στη διάρκεια της «θεομηνίας». Η λέξη έρχεται στο μυαλό μου ανακλαστικά -αν και διαφωνώ με τον όρο θεομηνία. Όταν βρίσκεσαι μέσα στην καταστροφή κατανοείς ότι δεν προκύπτει οργή Θεού. Η μάνητα του Θεού δεν υπάρχει σίγουρα, υπάρχει δεν υπάρχει Θεός. Ανθρωπογενής είναι η καταστροφή και όχι από τα ακραία (;) καιρικά φαινόμενα. Εργολάβοι, βουλευτές, Δήμαρχοι, περιφερειάρχες και υπουργοί, οι φυσικοί αυτουργοί της φυσικής καταστροφής και των περιβαλλοντικων εγκλημάτων , των ανθρωπινων θυμάτων… Οι εικόνες από τις καταστροφές, σε Μάνδρα, Μαγούλα και Νέα Πέραμο, δύσκολα περιγράφονται. Οι περισσότεροι πλημμυροπαθείς, είναι φτωχοί άνθρωποι, που είδαν το βιός τους να καταστρέφεται, να χάνονται οι κόποι και οι θυσίες μιας ολάκερης ζωής. Κοιτούν την καταστροφή στωικά και απαντούν με τη σιωπή τους που κρύβει οργή και αξιοπρέπεια. Αργά το απόγευμα της ίδια μέρας, στη Μάνδρα -όσοι ήμασταν- σε ένα από τα πολλά αναποδογυρισμένα αυτοκίνητα, πληροφορηθήκαμε ότι υπάρχει μέσα κάποιος εγκλωβισμένος. Στην πρώτη προσπάθειά μας, μαζί με άλλους 10 μουσκεμένους και λασπωμένους κατοίκους της Μάνδρας, προσπαθήσαμε να προσεγγίσουμε, αλλά η βροχή και ο ορμητικός χείμαρρος μας απέτρεψε και εγκαταλείψαμε. Ενημερώσαμε το τοπικό Αστυνομικό Τμήμα. Έμαθα, αργότερα ότι εκεί είχε εγκλωβιστεί ένας 67χρονος που μόνο την επομένη το πρωί κατόρθωσαν οι πυροσβέστες να τον απεγκλωβίσουν. Νοσηλεύεται στο Θριάσιο Νοσοκομείο. Στον άλλο τόπο της καταστροφής, στη Νέα Περαμο, παρακολούθησα τον απεγκλωβισμό μιας γυναίκας πολύ μεγάλης ηλικίας (κοντά στο 90), από το ημιυπόγειο διαμέρισμά της. Ενώ προσπαθούσαν οι διασώστες να την μεταφέρουν, από έναν πολύ στενό και λασπωμένο παράδρομο, στο ασθενοφόρο, τη ρώτησα, αν έμενε και κάποιος άλλος μαζί της. Με κοίταξε και μου είπε: «Όχι. Εδώ και 32 χρόνια ζω μόνη». Κάποιοι άνθρωποι έχουν «παντρευτεί» δια βίου τη μοναξιά. Και την επόμενη μέρα πάλι εκεί. Δεύτερη μέρα «περιοδείας» στην Δυτική Αττική. Στην παλιά Εθνική Οδό Αθηνών-Θηβών εκατοντάδες τα αναποδογυρισμένα και κατεστραμμένα αυτοκίνητα. Ένας άνδρας αναγνωρίζει το αυτοκίνητό του μόνο από την πινακίδα! Μια κοπέλα γύριζε αμήχανα τη ρόδα του τουμπαρισμένου αυτοκινήτου της. Με κοίταξε και με ρώτησε με αγωνία «θα φτιαχτει»; ήταν το πρώτο της και έχει ακόμη να πληρώσει 28 δόσεις!! Στη Μάνδρα, δεκάδες τα κατεστραμμένα αυτοκίνητα, χωμένα στη λάσπη. Ένα βυτιοφόρο είχε καταπλακώσει τρία μικρότερα οχήματα και ένα περίπτερο. Δυο αυτοκίνητα σε όρθια θέση έφταναν στο μπαλκόνι διώροφου κτιρίου. Μια ηλικιωμένη γυναίκα θρηνούσε στα σκαλοπάτια της ημικατεστραμμένης κατοικίας της. «Ήταν η προίκα για την κόρη μου», είπε. Και μία άλλη μονολογούσε, «να με έπαιρνε ένα τηλέφωνο το παιδί, να μάθω ότι είναι καλά. Αλλά τι λέω, το κινητό έπεσε από χέρια μου και το πήρε το ποτάμι…». Ακόμη και οι τηλεοπτικές εικόνες των τελευταίων ωρών αδικούν την πραγματικότητα. Η κατάσταση στις πληγείσες περιοχές της Δυτικής Αττικής είναι ακόμη χειρότερη, διότι εκεί εκτυλίσσονται ανθρώπινες τραγωδίες. Μόνο αν κατορθώσεις να σε εμπιστευτούν οι πλημμυροπαθείς, να σου ανοίξουν την καρδιά τους και να σου περιγράψουν τι έχασαν, τότε, ίσως καταλάβεις το μέγεθος της τραγωδίας. Και είναι η ικανότητα του δημοσιογράφου που καταγράφει τη στιγμή να μεταφέρει στο κείμενο τα συναισθήματα, την απόγνωση και την πίκρα και απογοήτευση για όλους (πολιτικούς, Δήμαρχους, Περιφερειάρχες). Η ικανότητα να μεταδόσεις με λέξεις την ψυχική οδύνη εκείνων που έχουν πληγεί και έχουν καταρρεύσει, κυρίως από τις παράπλευρες απώλειες της καταστροφής. Είναι από τις περιπτώσεις, όπου είναι εμφανής η υπεροχή του γραπτού και του προφορικού λόγου, έναντι του τηλεοπτικού. Οι τηλεοπτικές εικόνες είναι εντυπωσιακές, αλλά ενίοτε κρύβουν την ουσία, την πραγματικότητα καθεαυτή. Μέσα στην καταστροφή θα ήταν παράλειψη αν δεν καταγράφαμε με έμφαση τις ηρωικές προσπάθειες και τον αλτρουισμό των πυροσβεστών, των αστυνομικών, των στρατιωτών και των εθελοντών – διασωστών του Ερυθρού Σταυρού. Απέδειξαν ότι αξίζουν να είμαστε περήφανοι για αυτούς. Χρήστος Καπούτσης

Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Αναξίμανδρος (610-540 π.X.)

Γέννηση, θάνατος, άπειρο », 23 Μαΐου 2011 Επιστήμες / Μορφές της Επιστήμης & της Τεχνολογίας   Αναπληρωτής καθηγητής Ιστορίας και Φιλοσοφίας της Αστρονομίας και των Φυσικών Επιστημών - Πανεπιστήμιο Αθηνών Στράτος Θεοδοσίου Στην φιλοσοφία του Αναξίμανδρου, το άπειρο, που ήταν αθάνατον και ανώλεθρον, ήταν η πρωταρχική κοσμική ουσία από την οποία απορρέουν τα πάντα και στην οποία τελικά επιστρέφουν τα πάντα. Από αυτό γεννιούνταν και σε αυτό επέστρεφαν αλληλοδιαδόχως άπειροι κόσμοι. των Στράτου Θεοδοσίου, επίκουρου καθηγητή, και Μάνου Δανέζη , αναπληρωτή καθηγητή, Τμήμα Φυσικής – Πανεπιστήμιο Αθηνών και Milan Dimitrijevic , Astronomical Observatory of Belgrade, Serbia Την ίδια εποχή με τον Θαλή έδρασε, επίσης στην Μίλητο, ο μαθητής και διάδοχος στην Σχολή του, ο Αναξίμανδρος (610-540 π.X.), ο οποίος, όπως παραδέχονται όλοι οι μελετητές εκείνης της περιόδου, ήταν ισάξιος του διδασκάλου του και ο πρώτος που μαζί

Είχε Δίκιο η Αντιγόνη ή ο Κρέων;

Επανερχόμαστε   στα παλιά ερωτήματα. Είχε άραγε κάπου δίκιο η Αντιγόνη (ή εξ ολοκλήρου δίκιο); Και είχε άραγε ο Κρέων κάποιο άδικο (ή εξ ολοκλήρου άδικο); Δεν είναι βέβαιο ότι αυτά είναι τα πιο ενδιαφέροντα ερωτήματα που θα μπορούσε κανείς να θέσει για το έργο, τουλάχιστον έτσι ωμά διατυπωμένα. Ή μάλλον θα μπορούσε ο Σοφοκλής ο ίδιος να τα έχει κάνει πιο ενδιαφέροντα —και πιο δύσκολα— όμως οι επιλογές του ήταν άλλες. Υπήρχε σύγκρουση —μια σύγκρουση εγελιανού τύπου— μεταξύ των δικαιωμάτων της οικογένειας και των δικαιωμάτων της πολιτείας. Και αρχικά φαίνεται σαν ο Σοφοκλής να πρόκειται να αναπτύξει το έργο του με βάση αυτή τη σύγκρουση, όταν η Αντιγόνη εμφανίζεται στον Πρόλογο του δράματος προσηλωμένη ειδικά στην οικογένεια και έκδηλα αδιάφορη απέναντι στην πολιτεία, ενώ ο Κρέων με το διάγγελμα του αμέσως μετά την Πάροδο (πολύ σημαντική τοποθέτηση σε αρχαίο ελληνικό δράμα) αναλαμβάνει τη θέση του εκφραστή της πόλεως, με την έκκληση έξαφνα που απευθύνει να υποταχθούν οι προσωπικέ

O ΠΑΡΜΕΝΙΔΗΣ: Ο άνθρωπος μετά το θάνατό του δεν περνά στην ανυπαρξία, ο νεκρός δεν είναι «μηδέν», αλλά μετέχει στο «είναι» έχει την ικανότητα να αισθάνεται και αναμένει (μέσω της μετεμψύχωσης) την επιστροφή του στον ορατό κόσμο.

O ΠΑΡΜΕΝΙΔΗΣ Ο Παρμενίδης ήταν αρχαίος Έλληνας φιλόσοφος. Γεννήθηκε στην Ελέα της Μεγάλης Ελλάδας στα τέλη του 6ου αι. π.Χ., σε ένα περιβάλλον επηρεασμένο από τις απόψεις του Πυθαγόρα και του Ξενοφάνη. Θεωρείται η πλέον πρωτότυπη μορφή της προσωκρατικής σκέψης. Σε αντίθεση με τους Ίωνες φυσιολόγους δεν αναζητά την ενότητα του κόσμου σε μια φυσική ουσία, αλλά στην ίδια την «οντότητα» των πραγμάτων που μας περιβάλλουν, στο είναι όλων των όντων και όλων των πραγμάτων. Ο Παρμενίδης εκθέτει τη φιλοσοφία του σε έμμετρο λόγο (δακτυλικό εξάμετρο), επιθυμώντας πιθανώς να την παρουσιάσει ως αποτέλεσμα θείας αποκάλυψης. Στο προίμιο του ποιήματoς περιγράφεται το ταξίδι του ποιητή πάνω σε άρμα, καθοδηγούμενο από κόρες του ΄Ηλιου σε μια ανώνυμη θεά. Ακολουθεί η Αλήθεια, στην οποία μιλά η θεά επιχειρώντας μια προσέγγιση της καρδιάς της αλήθειας.     «αλλά ωστόσο θα μάθεις και τούτο, πως τα δοκούντα θα έπρεπε να είναι απολύτως δεκτά, όλα δεκτά στο σύνολό τους ως όντα». Παρουσιάζοντας τα φα